Transitfar skrev:
Min egen korte definition, som jeg desværre ikke kan dokumentere:
Forbrænding i en motor sker med en udbredelseshastighed af flammefronten på ca 30 m/sek.
Ekplosion kalder man det, hvis flammefronten udbredes med mere end ca 300 m/sek.
Det kender vi i benzinmotorer som tændingsbanken.
Jeg er ikke klar over, hvad man kalder en forbrænding, hvor flammefront-hastigheden ligger midt imellem.
Men så vidt jeg husker handler det om, hvorvidt flammefronten spreder sig pga. en temperaturstigning (far´s Transit), eller om der går "ild i lortet" fordi trykket stiger (fyrværkericontainerhappening).
Er det ikke netop det der sker i din gamle transvestit. Tryk og temp stiger, og olien selvantænder, og derefter en forbrænding, eller eksplusion, alt efter hastighed, og deffinikation.
Men det er stadig flueknepperi, om det hedder det ene eller det andet, da vi alle er innteresserede i at udvikle den størst mulige kraft på hjulene, uanset tuningsgrad.
Det hedder jo i sidste ende en forbrændingsmotor uanset drvmiddel.
Og derfor må det nødvendigvis være en forbrænding der sker.
Såddan er det deffineret, af alle og derfor er det det man kalder processen.
At der så er en frisør der har oplever en hår brænd, grundet kemikalier, og mener at en motor kan holde til eksplusioner, er en helt anden sag.
Jeg vil sige at jeg ikke har nogen problemer med begge synspunkter, kun når den tåbelige lærling skal op til svendeprøve, og insistere på at det er en eksplusions motor.
Men det var jo rgenylig ikke det der blev spurgt om.
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html