Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 17:54

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 31 jan 2005, 15:05 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Står med en sjov gammel motor. Motoren skal bestemt ikke smides væk, men den er egentligt moden til det. Nogen har efterladt motoren med postevand i kølekappen i gudved hvor lang tid, og i takt med at vandet er forsvundet har rusten gjort nogle gevaldigt indhug i blokken.

Rusten skal altså væk. Der er tale om noget rimeligt grumt fedtet slam, der flere steder nærmest har "dannet bro" i kølekanalerne. Jeg kan ikke nå det mekaniskt, men kan lige se det med en lommelygte.

Hvordan pokker kommer det ud derfra?
Det gør ret så meget modstand mod at blive skyllet ud, så "tungere" grej må i stilling. Forestiller mig at bruge et kemikalie af en art, noget syre eller lign. men hvem ved konkret hvad der æder rust, uden at være livsfarligt at arbejde med?

Blokken kunne jo nemt fyldes op med eet eller andet, der kunne stå i ro og mag og arbejde. Men hvad?

Nogen gode ideer fra kemikyndige?

PS: ingen "Flemming Let" bemærkninger om linolie, osv.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2005, 15:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
jeg rensede engang min storebrors mini motor med en tryk pistol med cellulose fortynder det tog alt gammel maling snavs fedt ALT........ husk at gøre det i fri luft :wink: ellers koster det hovedpine :oops: :roll:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Senest rettet af mh 21 mar 2005, 00:58, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel: rust
Indlæg: 31 jan 2005, 15:37 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
Indlæg: 329
Hej Henrik!

saltsyre er godt mod rust men hold lige lidt øje for det kan godt nappe lidt materiale.

svan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2005, 15:53 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
Indlæg: 163
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Hej Henrik

I en gammel bog fandt jeg følgende:

Billede

Hilsen D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2005, 16:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
er det så cautisk soda?

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2005, 17:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Prøv at spørge de proffe: Enten en anerkendt cylinderservice, eller en galvaniseringsvirksomhed.

Begge steder kan sikkert også give et pristilbud... :wink: på en afrensning.

Men jyder er jo jyder :wink: , mon ikke der er mulighed for en lille bagdørshandel et af disse steder??
http://www.krak.dk/grids/subpages/compa ... Sog&kunde=
eller www.dot.dk eller www.hv.dk

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2005, 22:34 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jo, fint med at få den dyppet hos DOT, men jeg har jo nogle boringer jeg helst skulle bevare min overflade på, ellers kan det være bedøvende ligegyldigt.

Een siger saltsyre, en anden siger caustisk soda......

Kan ikke forstå at begge skulle være egnede til at tage rust med, da de jo omtrent er modsætninger(omtrent.), men det kan da testes i nemhed, lidt af gangen.

Men det var nemt at få DOT til at kyle den i den 60grader varme syre. Det ville kun tage nogle få minutter, så var blokken fin som ny, men desværre uden overflade i boringerne, osv.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2005, 22:40 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
så må den bores op :wink:

hvorfor er den så speciel affektions værdi eller hvad??

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2005, 22:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
Altså, som udgangspunkt skal der syre til at tage kalk og base til at tage fedt.

Jeg ville nok være lidt forsigtig med bare at dumpe den i saltsyre - prøv at gå lidt roligere til værks. Syre gør jo grimme ting ved jern.

Start med Limelite WC-rens og gå til noget stærkere, hvis det ikke virker.
Hvad med Jacob Holm's multimiddel ?

Mvh
Nolan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 feb 2005, 00:20 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
tinasmartin skrev:
så må den bores op :wink:

hvorfor er den så speciel affektions værdi eller hvad??


Motor fra veteranbil., derfor kan man ikke lige gøre en farlig masse med opboring, osv osv. Feks kan det ikke længere lade sig gøre at købe toppakningen til den....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 79 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team