Lave rust... Hvordan?
Redaktør: Moderatorer
-
Kedde
Lave rust... Hvordan?
Jeg står og skal lave lidt rust i min kærestes bil. Det er første gang jeg selv vil prøve så er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gøre, jeg har kun adgang til en TIG svejser går ud fra det er okay også? Skal jeg ligge det kant mod kant eller skal jeg false det? Hvordan skal det efterbehandles? Seales, males, zink spay eller hvad vil i foreslå?
Det er forresten bare 2 huller i bunden jeg vil lave.
/Kristian T
Det er forresten bare 2 huller i bunden jeg vil lave.
/Kristian T
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
skær ud til du har rent metal\svejs\seal\mal\og på undersiden seal og undervognsbehandel
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Tigsvejser er nok ikke lige det nemmeste til pladearbejde, medmindre du er _ret hård_ til TIG.
Men, skær rusten væk, svejs nyt plade i, gerne som stumpsøm(så kan ingen se du har lavet det), eller som overlap. Jeg ville glemme alt om sealer og lign. produkter, da en reperation næsten _ALDRIG_ er sealet så den er tæt, med andre ord:rusten holder _FEST_ inde under sealeren.
Grund den med en grunder indeholdende zinkfosfat(glem "galvanofreud",Zinkspray, og andre produkter der indeholder fri zink.Det er værdiløst)
Feks har jeg med stor succes brugt Esbjergs røde grunder. Den er rasende dyr, men usædvanlig drøj i brug. Svjh gav jeg netto 75dkr for 0,7liter.
Og når det hele er færdigt, så plejer jeg at snuppe varmepistolen, lune pladen omkring reperationen, og derefter påføre rustbeskyttelsen.
Jeg luner iøvrigt altid pladen umiddelbart før maling. Metal er ikke "tæt" derfor indeholder overfladen på en jernplade ret store mængder vand, og det kan man fjerne med en let opvarmning.
Ja, det tager lang tid, og ingen gør det, men det kommer også an på om bilen bare skal synes denne gang, eller der er tale om en varig rep.
Er det bare denne ene gang, så kan du jo bare popnitte pladen i, eller feks lime den i med rudelim. Mange "pladesmede" benytter sig af den løsning, men det er ikke een jeg har anbefalet dig!
Men, skær rusten væk, svejs nyt plade i, gerne som stumpsøm(så kan ingen se du har lavet det), eller som overlap. Jeg ville glemme alt om sealer og lign. produkter, da en reperation næsten _ALDRIG_ er sealet så den er tæt, med andre ord:rusten holder _FEST_ inde under sealeren.
Grund den med en grunder indeholdende zinkfosfat(glem "galvanofreud",Zinkspray, og andre produkter der indeholder fri zink.Det er værdiløst)
Feks har jeg med stor succes brugt Esbjergs røde grunder. Den er rasende dyr, men usædvanlig drøj i brug. Svjh gav jeg netto 75dkr for 0,7liter.
Og når det hele er færdigt, så plejer jeg at snuppe varmepistolen, lune pladen omkring reperationen, og derefter påføre rustbeskyttelsen.
Jeg luner iøvrigt altid pladen umiddelbart før maling. Metal er ikke "tæt" derfor indeholder overfladen på en jernplade ret store mængder vand, og det kan man fjerne med en let opvarmning.
Ja, det tager lang tid, og ingen gør det, men det kommer også an på om bilen bare skal synes denne gang, eller der er tale om en varig rep.
Er det bare denne ene gang, så kan du jo bare popnitte pladen i, eller feks lime den i med rudelim. Mange "pladesmede" benytter sig af den løsning, men det er ikke een jeg har anbefalet dig!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Kedde
-
Kedde
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Nu kan jeg skisme ikke huske hvad det præcist hedder, men det er een af disse:
http://www.esbjergpaints.dk/filer/0110-2-DK.pdf
http://www.esbjergpaints.dk/filer/0112-2-DK.pdf
Jeg skal prøve om jeg kan huske at se efter imorgen aften.
Det er til penselbrug, skal tyndes en del op til sprøjtemaling.
Til sammenligning kan jeg fortælle at jeg i godt 3 år har haft en plet på bilen der er blevet sandblæst med en haraldnyborg blæser, og derpå grundet med nævnte maling. intet andet, og rusten er på ingen måde slået igennem endnu. Rust KAN altså stoppes, eller ihvertfald sinkes gevaldigt, også selvom der er tale om "gravrust".
Jeg har købt mit hos A.Flensborg A/S i Herning, det er en almindelig forhandler af landbrugsmaskiner, o.lign.
Malingen var kun lagervare ved en fejl, men enhver forhandler af "Esbjerg"(paint?) kan vel skaffe det. Ring evt til Esbjerg og forelæg dem problemet. De kan garanteret anbefale dig det rigtige produkt.
PS: Det er noget giftigt stads at lugte til, så træf de rigtige forholdsregler, ellers er der hovedpine på menuen.
http://www.esbjergpaints.dk/filer/0110-2-DK.pdf
http://www.esbjergpaints.dk/filer/0112-2-DK.pdf
Jeg skal prøve om jeg kan huske at se efter imorgen aften.
Det er til penselbrug, skal tyndes en del op til sprøjtemaling.
Til sammenligning kan jeg fortælle at jeg i godt 3 år har haft en plet på bilen der er blevet sandblæst med en haraldnyborg blæser, og derpå grundet med nævnte maling. intet andet, og rusten er på ingen måde slået igennem endnu. Rust KAN altså stoppes, eller ihvertfald sinkes gevaldigt, også selvom der er tale om "gravrust".
Jeg har købt mit hos A.Flensborg A/S i Herning, det er en almindelig forhandler af landbrugsmaskiner, o.lign.
Malingen var kun lagervare ved en fejl, men enhver forhandler af "Esbjerg"(paint?) kan vel skaffe det. Ring evt til Esbjerg og forelæg dem problemet. De kan garanteret anbefale dig det rigtige produkt.
PS: Det er noget giftigt stads at lugte til, så træf de rigtige forholdsregler, ellers er der hovedpine på menuen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- DorkVonWaterfall
- Mester Medlem
- Indlæg: 571
- Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
- Geografisk sted: Ikast, verdens navle
Re: Lave rust... Hvordan?
Kedde skrev:lave lidt rust i min kærestes bil.
rust er ikke noget man laver.......
det kommer som regel af sig selv
pffftttt......
