BMW e36 : M50 manifold på 328i????

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Rotvit

BMW e36 : M50 manifold på 328i????

#1 Indlæg af Rotvit »

Hej alle sammen!

Jeg har været rundt på nettet for at høre lidt om mild tuning på en bmw e36 328i...

En 328i motor hedder jo m52, og mange siger noget med at det giver effekt at smide en m50(325i) indsugningsmanifold på...

Nogen der kan forklare dette?? Forstår ikke helt at et indsugningsmanifold fra en mindre motor skulle give mere effekt...

Og er der nogen af jer der har noget erfaring med at montere dette, og er der evt. nogle ting man skal tage forbehold til...

For så skal jeg nok ud og skaffe mig et m50 indsugningsmanifold for at få lidt effekt.
Forresten, hvilken effekt opnås? Hvor kan jeg mærke det henne??

Håber I kan svare mig på ovenstående...

Mvh

Morten Rotvit
mortenrotvit@mail.dk
mobil: 61402355
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Svaret på dette ligger hos de tyske forsikrings selskaber, der har en hk indeling, istededet for en vægt indeling, som er forekommende her i landet.
Da 3 serien tog på i vægt forøgede bmw slagvolumen, men for at holde sig under xxx hk (kan ikke huske tallet præcist) så blev de nød til at lave restriktioner på motoren.
Og derfor er en 2,5l manifold bedre flowende end en 2,8 l manifold.
Effekten bør kunne mærkes ved høje omdrejninger, med et tab af drejningsmoment i de lavere.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Rotvit

#3 Indlæg af Rotvit »

Morten VJ skrev:Svaret på dette ligger hos de tyske forsikrings selskaber, der har en hk indeling, istededet for en vægt indeling, som er forekommende her i landet.
Da 3 serien tog på i vægt forøgede bmw slagvolumen, men for at holde sig under xxx hk (kan ikke huske tallet præcist) så blev de nød til at lave restriktioner på motoren.
Og derfor er en 2,5l manifold bedre flowende end en 2,8 l manifold.
Effekten bør kunne mærkes ved høje omdrejninger, med et tab af drejningsmoment i de lavere.

Morten


Mange tak for dit svar. Det hjalp meget.

Så hvor meget effekt tror du jeg henter ved at smide et m50 manifold på??

Og er der nogle ting jeg skal være opmærksom på, eller er det bare at sætte det på??

MVh

Morten Rotvit
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Effekt forøgelsen har jeg ingen ide om.
Luftmassemåleren burde kompensere for det større flow, ellers hedder det en special chip.
Men der er sikkert ander BMV entusiaster der ved mere om emnet.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Rotvit

#5 Indlæg af Rotvit »

Morten VJ skrev:Effekt forøgelsen har jeg ingen ide om.
Luftmassemåleren burde kompensere for det større flow, ellers hedder det en special chip.
Men der er sikkert ander BMV entusiaster der ved mere om emnet.

Morten


Okay, tak for dit svar...

Håber I andre også ved noget om dette...

Mvh

Morten Rotvit
Gæst

#6 Indlæg af Gæst »

Prøv at spørge på autopower.se der er en der sælger de manifolde (de passer nemlig ikke bare lige på)
Besvar