Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 18:44

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hejsa.
Jeg har luret rundt via Google men har ikke rigtig kunne finde noget konkret om emnet. Her tænker jeg på hvad er bedst/hvilke fordele og ulemper der er med glidespjæld mod hhv. alm. vippespjæld. De fleste kender nok glidespjældet fra den vilde Hilmersson Racing Manta A.
Såvidt jeg har kunnet se er det kun de mere eksotiske racerbiler og top-end biler der bruger glidespjæld, hvorimod det er mere brugt på motorcykler, tilsyneladende.
Umiddelbart skulle man jo mene at det er en fordel ved WOT at der ikke er nogen som helst obstruktion i kanalerne lige fra indsugningsspjældet til ventilen. Men hvordan påvirker dette blandingen?
Og ved delvis åbent spjæld vil blandingen jo have en tendens til at ligge sig mere i den ene eller anden side (alt efter hvilken retning spjældet trækkes i) hvorimod et "standard" spjæld vil fordele både foroven og forneden.
Jeg fandt en side om en BMW 2002 med spjældhuse, kugelfischer og glidespjæld. Han skrev at det gav mere moment i bunden og mere effekt ved WOT. Eneste sjove ulempe var en "klik"lyd når dyserne sprøjtede ind på spjældet i tomgang!
MEN, er der nogen der har lidt kendskab til det, e.v.t. henvisninger til sites eller bøger hvor man kan læse uddybende teori, så vil jeg blive en glad (og mere vidende) mand!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

glidespjæld er faktisk helt gammeldags! og ikke ret egnet til gadebiler... men ku flower det da... klikken fra dysser.... kugelfisk.... der gør spjældet nok ingen forskel! nu er det mere rullespjæld der er hot.... flower mindst lige så meget og er mere gadevenlig! men det er extremt begge dele. godnat fra SØREN

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hejsa.
Det er skam heller ikke m.h.t. at bygge en gadebil jeg interesserer mig for emnet.
Du nævner at rullespjæld og glidespjæld er 2 forskellige ting - det jeg mener er et spjæld med 4 huller, ét for hver indsugningskanal, som trækkes enten til højre eller venstre og ved WOT er der så hul hele vejen igennem, så at sige. Kan du uddybe forskellen på de 2 systemer?Systemet fra Hilmersson Manta A'en kører på kuglelejer, men det er vel ikke det du hentyder til?
Det med BMW'en var mere en illustration af at motoren var bygget til høje omdrejninger p.g.a. spjældet og at dyserne var/er placeret uden for indsugningstragten.

Titel:
Moderator

Rullespjæld eller glidespjæld om man vil, har en ulempe ifht alm vippespjæld. De danner meget turbulens omkring alle andre stillinger end WOT, og kørbarheden skulle være en smule mindre som følge heraf.

Vippespjæld har meget lidt modstand v. WOT, men glide- har selvf. mindre, omend vi virkeligt er ude i marginalerne nu.

Der er før set nogle interessante historier omkring skydespjæld der har sat sig, og det må unægteligt være spændende at harve ned mod enden af langsiden i en skarp duel om hvem der bremser senest, for at finde ud af at spjældet står på WOT når man tror man skal ned i fart :shock:

Den historie har jeg ikke hørt om vippespjæld, medmindre der er mekanisk noget i vejen.

Glidespjæld kan bla låses af ladetrykket! Derfor bruger mantaen rullespjæld.

Tror næppe der er nogen stor målbar effektforskel mellem de to løsninger hvis vi sammenligner to optimale udgave af begge løsninger....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

et rullespjæld er et emnerør med en aksel igennem.... i akselen er der boret hul ud for hver indsugning. meget forenklet forklaret! så et rullespjæld og et glide/skydespjæld har MEGET lidt med hinanden at gøre. MANTAEN der skrives om har glidespjæld! MVH. søren

Titel:
Moderator

Ok, der har vi så ikke samme definition :-)

Kender kun den du nævner som tromlespjæld. Oprindeligt brugt bla i flymotorer (2WW).

For at gøre forvirringen total, så findes der mig bekendt kun to slags skydespjæld,glidespjæld eller hvad hulen vi kan finde på at kalde dem.

En hvor spjældet er en plade der glider i en nøje tilpasset fræst skinne, hvor spjældpladen har direkte kontakt med skinnen, og så den mere snilde version hvor hele den bevægelige del er ophængt på rullelejer.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 7160 Aale city
Jeg rækker lige en finger i vejret: og siger at der faktisk findes 3 typer spjæld!!!!!

1. type: Almindelig vippespjæld (butterfly)

2. type: Glidesjæld med eller uden kuglelejer (som på Manta'en) (Flat slidt)

3. type: Tromlesjæld, kan i prinsipet være lavet som en kuglehane, enten med 1 helt gennem boret "rulle" eller 2 halvt gennem boret "ruller" (barrel Throttle)

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hejsa.
Tak for uddybningen. En hurtig Google frembragte dette :

http://www.lumenition.com/roller.pdf

Det giver jo en ganske god idé af hvad det går ud på, bare en skam de ikke laver dem størrere end 45mm :shock: .

Titel:
ikke størrer end 45mm....vil tro der er det samme flow som 55mm karborator med 48mm venturi! men det er måske ikke nok? det er rigtig meget! ved der er andre firmaer der laver størrer. MVH. søren ps. den der meget fine form for rullespjæld med lejer, den er måske ikke i berøring med anlægsfladen, hvor den skal lukke? er det en særlig type til høj tomgang????

Titel:
Moderator

JEg har ikke skilt een ad, men den kører markant bedre end dem uden lejer. Jeg kan ikke tro der ikke er gjort noget for tætning ;-)

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time