Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 13:31

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 21 dec 2004, 07:01 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Indlæg: 387
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Hejsa Gutter

Bilen det drejer sig om, er en Mercedes E300 24v Diesel fra 1994...

Da konen skulle afsted hertil morgen, så kunne hun slet ikke få Merceren til at starte... Og da jeg kom ud og så på den, så var der kun ganske lidt strøm tilbage på bilen... øv!

Den anden dag lagde jeg mærke til at lyset dæmpede nogle gange, for at vende tilbage til fuld styrke mens jeg kørte...
Kan det allerede være tegn på dengang at batteriet mistede strøm?

Er det generatoren der ikke lader, eller bare et gammelt batteri der ikke kan klare kulden? :shock:

Har lige kigget på batteriet og der er der sådan en lille kighul i toppen hvor der er en farvekode ved siden af... sort så skal den lades, hvid så skal den skiftes og grøn så er den fin... Men jeg kan ikke se noget deri...
Og det er et batteri uden propper, så hvordan skal sådan et lades?


Please help, for jeg gider ikke høre på konens brok over at tage min bil på arbejde... Som om hun skulle have noget mod at køre sådan en kvik streetracer... :wink:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 dec 2004, 09:24 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 142
Geografisk sted: Kbh
Det lyder mest som en ny generator... Du kan evt prøve at skifte kullene/laderelæet først..

_________________
Mvh
Claus


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 dec 2004, 12:11 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Indlæg: 387
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Clisse skrev:
Det lyder mest som en ny generator... Du kan evt prøve at skifte kullene/laderelæet først..


Hvor får jeg fat i det, og er det nemt at skifte?

Den har nu ladet i 24 timer, og der var kun lige strøm nok til at starte bilen, så noget tyder på at det bare er batteriet der er klasket sammen...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 dec 2004, 12:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Har du prøvet lige at "rykke" i ledningerne på batteripolerne, samt de "store" stelforbindelser??
Hvis din generator ikke lader, mens motoren er igang skal din ladelampe jo lyse (den skal jo også lyse, mens du forvarmer... 8) ).

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 dec 2004, 22:52 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Indlæg: 387
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Nu har jeg så smidt et helt frisk batteri i bilen kl 14.00 og her kl 21.00, kan bilen ikke starte igen... Det er satme da underligt!

Alle pærene lyser i bilen (olielampe, vand, reservetank, bremsebelægning, sprunget pære) Det skal de ikke, så den skal måske nulstilles efter batteri skift?

Der må da være noget galt siden den kan smide strøm så hurtig, ik?

Mvh Jonas


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 dec 2004, 23:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Havde du bilen startet med det nye batteri???
Et opladet batteri måler ca. 12.8 volt over polerne, når der ikke er ladet på det indenfor et par timer, har du et voltmeter???
Hvis man slukker ALT, må der IKKE komme små gnister, hvis man sætter stelforbindelsen af-og-på batteriet, kommer der gnister er det et sikkert tegn på strømforbrug. Prøv fx. med tændte forlygter, og med blot kabinelyset tændt....
Og ang. de tændte advarselspærer, så har du vel ikke "misset" en ledning, da du satte det friske batteri i???

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 dec 2004, 23:29 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 02 maj 2004, 23:37
Indlæg: 450
Geografisk sted: Vejle
Havde nogle lignende problemer for nylig. Havde skiftet starter og dagen efter ville bilen kun starte hvis den fik strøm udefra. Nyt bateri og den var gal to dage efter igen. Så gik der et stykke tid hvor intet var gal og pludselig var det som om den nye starter var lige så smadret som den gamle. Det viste sig så at +ledningen ikke bare skulle være spændt helt fast. Den skulle være spændt HELT fast. Fatter stadig ikke hvad der var gal men 2 min med en topnøgle og det har kørt som en drøm siden. Et råd er at tjekke forbindelserne som Transitfar råder. Det var det jeg overså.

_________________
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 dec 2004, 23:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Faktisk er det ret enkelt.... :shock: :
Mål spændingen over starterens plus- og stel, MENS en hjælper holder tændingsnøglen i "start" (således at starteren drejer...)
Og mål på SELVE starteren, ikke noget med "lige" at finde et nemmere målepunkt for enden af en-eller-anden ledning :twisted: !!
Dernæst måles på batteriet med tændingsnøglen i "start", altså på selve polerne og IKKE på kabelsko/ledning/forbindelser....
Forskellen bør være UNDER ca 1,5 Volt :!: :!:

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2004, 14:19 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Indlæg: 387
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Har lige målt over generatoren og den viser cirka 12.1 volt når motoren kører og det samme når den er slukket... Så det kan vel kun være den der er noget galt med?

Mvh Jonas


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2004, 18:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Ja, den generator lader da ikke en s... :? .
For at en generator kan lade, SKAL ladelampen (kunne) lyse, når der er tænding på bilen, uden at motoren er igang.
Når så motoren er startet, SKAL lampen slukke HELT.

Muligvis kan du nøjes med at skifte kul/laderelæ (på de fleste Bosch-generatorer er det een enkelt enhed).
Venlig hilsen Lars.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 67 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team