Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 13:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 nov 2004, 14:03 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2003, 23:01
Indlæg: 158
Geografisk sted: Sydsjælland
Hej

Jeg er ved at få grå hår i en alder af 25 .. Jeg ligger inde med en Ford RS Turbo hvor gearkasse lige er øget .. jeg skal i den forbildelse ha skiftet den olie der er i efter rep. men hvad er bedst ..
Jeg har fået så meget at vide og ingen siger det samme..

Gearkasse olie ?? JA! der er det bedst at bruge:

1) 75w/90 som ford anbefaler
2) 80w/90 som andre steder anbefaler
3) Honda´s 0/50 da det er en bedre olie og gør dit gearskifte bedre
4) Honda´s 0/50 med Abcon
5) 10/40 olie som det din motor kører med.

De 5 ting fik jeg at vide indenfor 2 timer..
HVAD SKAL JEG BRUGE OG HVAD ER BEDST TIL EN GAMMEL GEARKASSE SOM MIN FRA 87 SOM NU HAR KØRT 205.000 KM.

Håber der er en, helst flere der har den viden og kan hjælpe..

mvh
Anders c",)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2004, 17:12 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 142
Geografisk sted: Kbh
Da sådan en RST gearkasse er født med spær, så skal du sørge for at du får en olie på der duer til viskose spær... det plejer gerne at være en GL5 75W90. Hedder også noget med LS, for limited slip.

_________________
Mvh
Claus


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 nov 2004, 17:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Man skal jo nok også lige huske på, hvilke olier der var på markedet, dengang gearkassen blev konstrueret..... :? .
Og at alle senere olier sandsynligvis er "bagud-kompatible", ligesom Windows :lol: :lol: .
Derfor kan flere forskellige svar allesammen være rigtige.
Personligt ville jeg se på, hvilken norm (ikke blot viskositeten...) fabrikanten kræver at olien skal kunne overholde. Derefter ville jeg prøve at finde en nyere olie, som både overholder normerne, og som er til at købe for penge.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 nov 2004, 13:19 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2003, 23:01
Indlæg: 158
Geografisk sted: Sydsjælland
Hmm.

Jeg har som det første inden jeg fandt ud af at det ik. et lige meget hvad man bruger.. købt flg.

TEXACO
MULTIGEAR S
FULLY SYNTHETIC TRANSMISSION OIL
SAE 75W-90

Prisen ved jeg så ik om er dårlig.. aner ik hvad en god olie koster men dette her koster 100kr. pr. L.

Som der er en der skriver vedr. koder så kan jeg sige at der står ..
API GL-4/5, API MT-1, MAN M 343 Type SL, Scania ST0:1

Så kan nu sige .. at jeg står og skal vælge mellem det jeg har købt eller automatgearkasseolie..

Det jeg også har hørt er at det er godt at tilsætte Abcon ( Grå ) hvem har erfaring med det.. ??


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 57 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team