Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 13:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
A-HVA? det der betyder noget er antallet af rør (eller hva de nu kaldes dem luften løber i) og tykkelsen af disse. hvor tyk, høj eller bred har ikke noget at sige i den henseende.
I øvrigt har den vogn jeg omtaler en turbo på størrelse med mit hoved (ja lav da endelig en joke om det så) men jeg kan personligt garantere dig at du næppe vil kunne brække dig i den vogn her uden at få trykket det ned i halsen igen!
ja det sku da lige være hvis du vender hovedet bagud... :wink:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Yugo Turbo skrev:
A-HVA? det der betyder noget er antallet af rør (eller hva de nu kaldes dem luften løber i) og tykkelsen af disse. hvor tyk, høj eller bred har ikke noget at sige i den henseende.
I øvrigt har den vogn jeg omtaler en turbo på størrelse med mit hoved (ja lav da endelig en joke om det så) men jeg kan personligt garantere dig at du næppe vil kunne brække dig i den vogn her uden at få trykket det ned i halsen igen!
ja det sku da lige være hvis du vender hovedet bagud... :wink:

Hej Yogo.... Som sædvanlig hurtig.... :lol:
Der menes den udvendige, atmosfæriske køleluft, som tværstrømmer først gennem IC´en og derefter gerne skulle køle motorkølesystemets vandkøler lidt ned 8) .
Hvor omtaler du hvadfor en vogn???? Hvordan har du båret dig ad med den sammenligning af turboens størrelse :shock: ???

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Yugo> Tror mads mener at hvis intercooleren sidder foran køleren vil en meget tyk intercooler bremse/opvarme luften så meget at vandkøleren ikke kan køle nok

Titel:
Mester Medlem

Nå ja... Men det betyder jo så bare at intercooleren gør det den skal og at den gør det godt! Måske er det så nærmere vandkøleren der skal arbejdes med.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jeg vil vove den påstand at alle typer kølere kan blive for store, det gælder vand/olie/ luft.
Det er et simpelt spørgsmål om at se på tempredukionen i forhod til trykfaldet, og pladsforholdene, og hvor meget temp fald de ekstra kg/ vol giver.

Hvis vi som udgangs punkt tager en bil der´kun kører 402 m.
Og finder 2% lavere temp over hele strækningen, men tilgængæld får en sløvere spool tid+ x antal kg at slæbe på.
Hvad er så at foretrække en lille og let eller en stor og tung.
De 2% koldere luft opvejes af den lavere vægt, og hurtigere respons fra turboen.
Den ideelle køke ville se således ud et areal som en ladeport, så tynd som muligt, og med min trykfald,
Men det kan ikke lade sig gøre, så man må gå på kompromis.
Derfor ser de fleste aftermarket coolere lidt uhensigtsmæssige ud, da de har en meget uhensigsmæssig udformning af tanke og studser, ingen tvivl om at de køler ved maks belastning, men ved dellast kræver de mere benzin for samme effekt.
Kører selv pt med en håbløs ic. aldrig over 15 grader udendørs temp ved kortvarige acc. tryk faldet ukendt, men kun rette vinkler på tanke, og studse.

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Der skal virkeligt være tale om en _ekstremt stor_ IC før det kan mærkes på spoolup tiden. Langt de fleste biler kan ikke rumme en IC i den størrelse.

Normalt er 0,1bar(delta p) henover en IC, og en delta t(differencen i indsugningslufttemperatur mellem indgang og afgang på ICen) på mindre end 15grader ganske fint. Kan den det, så er ICen typiskt et godt valg, og gevinsten ved at sætte større IC på i småtingsafdelingen.

std 240turbo IC med plasticendetanke kan overholde disse specs. men den IC er også ab fabrik i nær lastbilmål.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
HenrikGM skrev:
en delta t(differencen i indsugningslufttemperatur mellem indgang og afgang på ICen) på mindre end 15grader ganske fint.

Undskyld at jeg klipper i dit indlæg.
Men det der forstår jeg simpelthen ikke.... :? ???
En IC skulle da gerne køle ladeluften med mere end 15 grader, men det er måske fine tal for en (ældre) Volvo :wink: ??

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Moderator

Transitfar skrev:
HenrikGM skrev:
en delta t(differencen i indsugningslufttemperatur mellem indgang og afgang på ICen) på mindre end 15grader ganske fint.

Undskyld at jeg klipper i dit indlæg.
Men det der forstår jeg simpelthen ikke.... :? ???
En IC skulle da gerne køle ladeluften med mere end 15 grader, men det er måske fine tal for en (ældre) Volvo :wink: ??

Ja, det gik temmeligt meget for stærkt. :?

Det skal læses som 15graders forskel på den luft der går igennem IC på ydersiden, ifht den luft der afgår fra ICens afgang, altså udeluftens temperatur, ifht ladeluftens temp efter intercooler.

Det andet var noget forfærdeligt vrøvl...

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time