Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 22:06

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 nov 2004, 21:42 
Offline

Tilmeldt: 21 okt 2004, 12:24
Indlæg: 7
Hejsa

Jeg har en S38B38 motor (BMW E34 M5 3.8L), som jeg vil bygge turbo på.
Problemet er at jeg ikke har nogen anelse om hvordan man vælger en turbo, så hvis i kunne give mig lidt input ville det være super.

Skal jeg have 1 eller 2 turboer på?
Jeg spørger fordi jeg synes at rigtig mange af de BMW'er man ser med turbo, de har 2, så måske der er en god grund til det?

Hvis jeg kigger i tabellen her på sitet, (jeg gætter på man går ud fra halvdelen af slagvolumen hvis man vil bruge 2 turboer), under 1.7L og 1bar, så ser det ud som om det er på grænsen af hvad T25'er kan klare, så umiddelbart ville jeg vælge T3.
Hvilke ulemper vil jeg få, hvis turboerne er lige lovlig store?
Koed 3'er ophug havde en overgang en S38B36 motor (BMW E34 M5 3.6L) stående, som var bygget op af Anders Kolstrup. Den motor havde 2 T25'er monteret.
Jeg snakkede med Anders i telefonen om den motor, og han sagde at turboerne kunne lave tryk nok til 600hk på den motor.
Derfor tænker jeg at når eksperterne sætter 2 T25'er på, hvorfor skulle jeg så vælge noget andet? (som måske bare giver en masse problemer?).

Så.. 2 x T25 eller 2 x T3? eller noget helt andet?

Jeg håber på at få ihvertfald 50% ekstra HK.

Og, jeg skal jo ha lavet en udstødningsmanifold.. hvem mon jeg kan få til det?

_________________
--
Mvh. Finn Donati


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2004, 22:36 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
Indlæg: 208
Geografisk sted: Vejle
Hej

Umiddelbart vil jeg mene at T3'eren er alt for lille, og 2 t25'ere kan nok ikke klare 600hk, kun hvis det er GT25'ere, der er en forskel. Om du vil ha 1 eller 2 turboer r efter min erfaring lidt ligegyldigt, bare den er stor nok og er med kuglelejer. Tjek evt. pure-pf.com de har nogle store billige turboer....

_________________
BMW ---> Best Motor in the World!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2004, 22:58 
Offline

Tilmeldt: 21 okt 2004, 12:24
Indlæg: 7
Hej
Jeg kan ikke sige det med sikkerhed, men jeg tror detvar T25'er der var på den.

Jeg mente ikke en enkelt T3, men 2 x T3.
Mener du de er for små?

Jeg kiggede på linket du gav..
Kunne sådan en her være en god mulighed?
"Precision SCM61 räcker till ca 600hk. Intern wastegate."

_________________
--
Mvh. Finn Donati


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2004, 22:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
Grunden til at mange vælger to istedet for én er nok, at små turboer er lettere at få fingre i brugt end store turboer.

En T3, der trænger til renovering kan erhverves for under 1k.
Én stor fætter til en 3 liters motor skal der ledes lidt efter og prisen er derefter.

Og ja, jeg ved godt der er en masse "hype" forbundet med BI-turbo, twin-turbo eller hvad man nu vælger at kalde det. Mener bare at grunden ovenfor vejer tungere.

Mvh
Nolan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2004, 16:23 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 okt 2003, 11:05
Indlæg: 253
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Hvis man bruger to turboer i stedet for en, kan man få en hurtigere spool up tid:
Når en turbo sidder i forbindelse med 3 cylindre, i stedet for 6, er der længere tid mellem udstødnings pulserne til turboen.
Og en turbo kommer hurtigere op i omdrejninger med pulser, end med et konstant udstødningstryk.

Så to turboer, mener JEG, har et bredere arbejdsområde, end en stor.

Men hvis du vil ud og have MAX HK med masser af omdrejninger, skal du montere EN stor.

På Lotus Omega er 2 stk T25 gode for ca. 480 Hk, før de bliver for presset. Det gøres ved 1 bars ladetryk.
Det er 1,8 liter, 240Hk og 375Nm pr. turbo. :D

_________________
...Daniel Slater :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2004, 19:07 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
Indlæg: 208
Geografisk sted: Vejle
Hej

De tuboer de har hos pure performance er gode, og prisen er også fornuftig jo...tænker at jeg også selv skal have en på et senere tidspunkt....

_________________
BMW ---> Best Motor in the World!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2004, 23:05 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 okt 2003, 11:05
Indlæg: 253
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Ja, det ser ud som om de har godt styr på BMW'ere hos Pure performance!
2,5 liter, 1,35 bars ladetryk og over 500Hk og 600Nm!

Det er slet ikke dårlige tal!

_________________
...Daniel Slater :mrgreen:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 51 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team