Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:29

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
Mener du dermed at man så bare skal kigge forbi T&S og betale afgiften af en evt større model eller hvordan skal det forstås?

brunochristensen skrev:
hej.

sidst jeg var til syn snakkede jeg med en syns mand om dette.

loven er blevet om, alt tryk ladning man laver på en suge motor anses som 20% forøgelse lige godt om det kun har givet 1 hk. det var efter kleeman snød med reglerne at det blev lavet om.

og man kan godt køre til syn med en motor med efter monteret kompressor eller turbo. det eneste syns hallen gør er at notere det og sende en seddel til told og skat. og så sker der ikke mere. men bliver du så stoppet til race eller lignene og syns halden er ude og tjække bilerne og de ser at man stadig har tryk på så kommer der en mega bøde. han gav mig et eksempel ude fra aalborg af hvor en mand havde monteret tryk på en lupo han kom af med en bøde på 35k (og han havde ikke været til syn hvor det var blevet opdaget.)

MVH Bruno

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Hej!

brunochristensen Skrev:
Citat:
det eneste syns hallen gør er at notere det og sende en seddel til told og skat. og så sker der ikke mere. men bliver du så stoppet til race eller lignene og syns halden er ude og tjække bilerne og de ser at man stadig har tryk på så kommer der en mega bøde. han gav mig et eksempel ude fra aalborg af hvor en mand havde monteret tryk på en lupo han kom af med en bøde på 35k (og han havde ikke været til syn hvor det var blevet opdaget.)

Jeg har også hørt det hos SB, det er åbenbart noget de skræmmer folk med hvis de har mistanke om at man køre med trykladning.

Er det en bøde eller afgift?.

Told og skat kan vel kun afkræve afgift, når bilen skifter identitet til en
model i samme serie, som fabrikken har udstyret med turbo/kompressor.

Man kan vel pille det af hvis de afkræver afgift, skal man så stadig betale til Told og skat?.

Er der nogle som ved mere om dette emne må de da gerne skrive!.

Hilsen D

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Østsjælland
Hej gutter nu kører den snak igen, jeg tror, jeg har hørt om osv.

Jeg har tidligere skrevet et par indlæg om emnet.

Hvis du vil monterer trykladning på din bil, så kig om der findes noget inden for model programmet hvor der tryklades på en motor der er lig din egen, i dette tilfælde en vw g3.
i dette tilfælde er der ikke noget vw selv har lavet.
men det skal lige siges at g3 er lavet som en 2.0 gti 16v med 150hk og vr6 med 170hk så hvis du opgradere dine bremser til en af disse kan du jo nå et stykke vej fra de 90 hk du har nu, med hensyn til bilens egnethed

told og skat er bedøvende lige glade med hvad du gør så længe du gør det på din egen originale motor eller en tilsvarende.

det handler om at du skal have synet motor med tryk på kompressor eller turbo, bilen er så ny at der stilles nogle miljøkrav og det er her det meste dumper, her er så 2 modeller enten for du bygget et sæt, og tager derefter til tyskland og får en tuv godkendelse, eller du går på jagt efter noget der er tuv godkendt, her kan nævnes at GIK turbo (http://www.gikturbo.se/prislistor/kona2-01.pdf) forhandler turbosæt fra BLT til særdeles fornuftige priser ca 18.000 skr. = ca 16.000dkr. og mig bekendt er disse sæt tuv godkendte, tag en snak med dem der oppe.

når du først har en tuv godkendelse så kan synsmanden kun gøre en ting hvis ellers resten af bilen er i orden, at syne værsgo :lol:

Jeg vil anbefale dig at du kigger lidt på den her side http://www.faerdselsstyrelsen.dk/sw4752.asp specielt dette:

Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra fabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. en beskrivelse af hvilke ændringer der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller turbolader, vil det anses for effektforøgelse over 20 %.

Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer §22.

Hvis du læser reglerne om turbo eller kompressor står der, at anses at trykladningen fastsættes til over 20% hvis denne er er kontroleret med wastegate, og som jeg tolker dette, betyder det at hvis du monterer kompresssor og geare den til at give 19% skal synsmanden også godkende den, men det bliver sikkert ikke uden slagsmål men med en kopi af færdselstyrelsen hjemmeside skulle det ikke være et problem det skal han nemlig rette sig efter. men husk at her skal du stille med en effektmåling fra et godkendt sted.

her til sidst vil jeg lige sige, bruno jeg ved ikke hvad det er for en syns mand du har snakket med, men det er dog noget værre vrøvl, hvis du har fået synet og godkendt bilen af statensbilinspektion
så kan man godt køre til race, hvis de ikke kan godkende bilen med de konstruktive ændringer ja så bliver bilen bare ikke synet.

med venlig hilsen
rsv.

ps. sæt dig godt ind i tingene tag kopier med fra told og skat, færdselstyrelsen osv så slipper du langt nemmere.

og lige til allersidst chek den her under blt.

http://golf2.dk/index.php?action=download

Kawasaki ZZ-R 1100 :o)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time