Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 21:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2004, 15:28 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 02 maj 2004, 23:37
Indlæg: 450
Geografisk sted: Vejle
Nu blev der spurgt om hivlken oktan de forskellige selskabers produkter har. På en måde kan det vel ses i prisen. Feks hedder Q8´s Dynamic reelt ikke kun Dynamic Men Dynamic 95. Så har vi vel slået oktantallet fast i Dynamic. Ydermere prissættes Dynamic efter alm. 95 blyfri + 23 øre. Så koster en liter BF95 8.00kr så vil Dynamic koste 8.23kr. Kunne man så ikke antage at hvis andre selskaber bruger samme oktantal i deres specialbenzin så er prisen på samme niveau hvorimod den vil være dyrere igen ved højere oktantal? Bare en tanke da jeg ikke har styr på konkurenterne...

Marc

_________________
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2004, 19:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
i TYSKLAND sælges V-POWER som 100 oktan. med samme logo mm. derfor hælder jeg til den tro at det er samme bryg vi køber her som 95 oktan... på den måde undgår de (SHELL) også eventuelle erstatnings sager pga. misforståelser fra bla. turister, der kører i biler der er justeret til 100 oktan.... desuden har jeg prøvet andre forskellige slags benzin på min 20v BLACKTOP med 11-1 i komp. og ladetryk. fordsonen kører også kun på V-POWER... godt nok med rigtíg lav komp. men til gengæld med 2 bar og N2O. banker ikke med 28 grader fortænding! dette er ikke særligt videnskabeligt, men det er min egen opfattelse....MVH. søren PS. JAKE ... MORTEN VJ prøver at beskrive lidt omkring forbrændingshastighed mm. den har en del betydning for spoll op tid på en turbomotor. læs selv om emnet så kan det være du kommer bedre fra at prøve tophastighed!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2004, 21:49 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 29 aug 2004, 16:22
Indlæg: 27
Geografisk sted: Kbh
lqs skrev:
i TYSKLAND sælges V-POWER som 100 oktan. med samme logo mm. derfor hælder jeg til den tro at det er samme bryg vi køber her som 95 oktan... på den måde undgår de (SHELL) også eventuelle erstatnings sager pga. misforståelser fra bla. turister, der kører i biler der er justeret til 100 oktan.... desuden har jeg prøvet andre forskellige slags benzin på min 20v BLACKTOP med 11-1 i komp. og ladetryk. fordsonen kører også kun på V-POWER... godt nok med rigtíg lav komp. men til gengæld med 2 bar og N2O. banker ikke med 28 grader fortænding! dette er ikke særligt videnskabeligt, men det er min egen opfattelse....MVH. søren PS. JAKE ... MORTEN VJ prøver at beskrive lidt omkring forbrændingshastighed mm. den har en del betydning for spoll op tid på en turbomotor. læs selv om emnet så kan det være du kommer bedre fra at prøve tophastighed!!


Nu var det jo godt nok den nye ejer af min supra der baldrede kværnen, men lad nu det ligge...Mht spool op tid er højere komp. meget mere afgørende end hva oktan du kører med feks. hentede vi 800omdr tidligere spool op ved at lade komp. stige 1.0 uanset oktan desuden tænder den sent i området hvor turboen spoler op for at tænde i uds.(lige som anti-lag) og har os hentet noget der også uanset hvilken oktan..min pointe er bare at jeg har ikke prøvet noget af det du siger der har virket synderligt for mig og derfor ville jeg gerne høre hva sammenhænget er, så du behøver ikke snakke til mig som om jeg er 5 år gammel og begynde at snakke om forbrændningshastighed. Bevares jeg er da udemærket godt klar over jeg kan lave flere heste ved at tænde tidligere på 98 men har aldrig hørt om nogen standard turbo bil der spoolede tidligere op KUN pga. at ændre oktan tallet og hvad du hælder til at tro er jeg personlligt ligeglad med.

_________________
Drag is for fast cars, drifting is for fast drivers...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2004, 21:57 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 29 aug 2004, 16:22
Indlæg: 27
Geografisk sted: Kbh
Morten VJ skrev:
JAKE skrev:
lqs skrev:
tror V-POWER benzinen har samme oktan tal her i DK. som i TYSKLAND =100!! det LASSE skriver om hurtigere spoll op tid og hurtig forbrænding modsiger i mine øjne hinanden! MVH. søren


Nå men så må du jo lige forklare hvorfor de to ting nødvendigvis modsiger hinanden...?
Så skulle den danske v-power 95 være en 100 oktan?
:?

V-power = 100 oktan forklaring udbedes, da det har jeg ikke oplevet :?:

Det burde være rimeligt simpelt. En hurtig forbrænding er overstået noget før at udstødnings ventilen åbner, end en langsom.
Dermed har motoren mere tid til at optage varmen fra forbrændingen, og dette betyder mindre volumen af udstødnings gasser til at drive turboen, og derfor burde turboen reagere langsommere.
Hvis man leder efter en hurtig forbrænding sa skal man prøve 92 oktan, istedet for 98 oktan, da 92 oktan er lettere at selvantænde (tændingsbanken) :cry:


Optage varmen fra forbrændingen? mindre volumen af udstødninggasser til at drive turboen? HVA SNAKKER DU OM? varmen er da bedst at ha i turboen derfor kører mand uden vand på! hvor forsvinder volumen da hen! kører du med ekstern uds.?

_________________
Drag is for fast cars, drifting is for fast drivers...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2004, 05:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
tror du blander tingene lidt sammen, måske fordi du er gammel og trænger til at sove! 1 det er LASSE der skriver om hurtigere spoll op tid i forbindelse med dyr benzin! 2 det er MORTEN der bringer dig lidt på sporet af at en langsom forbrænding vil virke LIDT som antilag! 3 nu forstår jeg bedre din motor gik itu, når du vil køre uden vand! GODNAT herfra MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2004, 16:56 
lqs skrev:
tror du blander tingene lidt sammen, måske fordi du er gammel og trænger til at sove! 1 det er LASSE der skriver om hurtigere spoll op tid i forbindelse med dyr benzin! 2 det er MORTEN der bringer dig lidt på sporet af at en langsom forbrænding vil virke LIDT som antilag! 3 nu forstår jeg bedre din motor gik itu, når du vil køre uden vand! GODNAT herfra MVH. søren


:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2004, 21:58 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 476
Geografisk sted: Brøndby Strand
Hvis vi teger en "normal" forbrænding på almindelig 95 oktan brænder den med f.eks. 30m/s. Fylder vi så Dynamic på og den brænder med f.eks. 35m/s så for jeg brændt mere af blandingen af og udnytter benzinen bedre. Jeg får brænd mere benzin af inden ventilerne åbner.

Har hekset lidt mere i sagen, for hvis dette var rigtigt så kan skulle
motoren jo kunne lave samme ydelse med lidt mindre benzin. Så jeg prøvede og kører motoren lidt mere mager ved cruise hastighed. Det virker jeg kan køre motoren mere mager før den hakker en på normalt 95. På 95 hakker den allerede ved 14.7-14.9 (cruise) og med dynamic kan jeg kører længere op der svinger Wideband sonden dog en del 15.2-16 men ingen hakken.

Kunne man nu finde ud af hvad det er der giver denn hurtige forbrænding, ville det jo være oplagt at hælde det i noget 98 oktan :D

_________________
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2004, 08:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
JAKE skrev:
Optage varmen fra forbrændingen? mindre volumen af udstødninggasser til at drive turboen? HVA SNAKKER DU OM? varmen er da bedst at ha i turboen derfor kører mand uden vand på! hvor forsvinder volumen da hen! kører du med ekstern uds.?

Hvis motorblokken og kølevandet "optager" varmen fra forbrændingen så bliver volumen også mindre - Kold luft fylder svjh. mindre end varm, get the point?
Så udstødningsgassen forsvinder som ikke - Den skrumper bare lidt sammen = Mindre tryk/mængde til at drive turboen rundt.

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2004, 18:28 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 29 aug 2004, 16:22
Indlæg: 27
Geografisk sted: Kbh
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
JAKE skrev:
Optage varmen fra forbrændingen? mindre volumen af udstødninggasser til at drive turboen? HVA SNAKKER DU OM? varmen er da bedst at ha i turboen derfor kører mand uden vand på! hvor forsvinder volumen da hen! kører du med ekstern uds.?

Hvis motorblokken og kølevandet "optager" varmen fra forbrændingen så bliver volumen også mindre - Kold luft fylder svjh. mindre end varm, get the point?
Så udstødningsgassen forsvinder som ikke - Den skrumper bare lidt sammen = Mindre tryk/mængde til at drive turboen rundt.


Skrumper sammen....hahaha hvor er i dog bare latterlige at høre på så det er underholdende! jeg spurgte om noget og har ikke fået andet end tågesnak og flueknepperi..

_________________
Drag is for fast cars, drifting is for fast drivers...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2004, 19:27 
JAKE skrev:
Skrumper sammen....hahaha hvor er i dog bare latterlige at høre på så det er underholdende! jeg spurgte om noget og har ikke fået andet end tågesnak og flueknepperi..


Hvad spurgte du om, som du ikke har fået et kompetent svar på???

Tågesnak..??? og det kommer fra en der siger "Optage varmen fra forbrændingen? mindre volumen af udstødninggasser til at drive turboen? HVA SNAKKER DU OM? varmen er da bedst at ha i turboen derfor kører mand uden vand på! hvor forsvinder volumen da hen! kører du med ekstern uds.?"

Hvad mener du med det? Hvilken mand taler du om?? eller er det noget helt andet du ville have skrevet/mente???

Hvad er det for noget med, at køre uden vand????

Varmen er da ikke bedst, at have i turbo´en, men vi vil da gerne have varm luft igennem udstødningshuset!!! jo varmere = mere fylde!!!


At du ikke har fået kneppet andet end fluer, syntes jeg dog du burde holde for dig selv..


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 89 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team