Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:42

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Anonymous skrev:
jeg har ingen tændingsbanken.
jeg har bare hørt at det skulle give lidt ekstra effekt??? også har jeg hørt at det skulle køle luften i motoren en del???

er jeg helt galt på den eller hvad??

Det giver ingen ekstra effekt. Du nedsætter motorens virkningsgrad, ved at fylde vanddamp i brændkammeret, derved kan du hæve trykket en smule for at kompensere for det tabte. Det kan måske køle luften en lille smule, men slet ikke noget der er værd at satse på, med mindre du kører højt tryk uden IC. Men med en god IC ville en vandforstøver, der sprayer ud over IC'en nok være bedre..

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
En lille historie fra før volvoen fik MS
Der kørte jeg med vandindsprøjtning (sprinkler væske) i forholdet 1/10 vand til en del benzin.
Dette bevirkede at jeg kunne hæve trykket med 0,2 bar fra 0,5 til 0,7.
Eller kører med samme tryk på 95 oktan, som på 98 oktan.
At vand ikke er så effektivt som en større intercooler, eller en større turbo, eller en programmerbar motorstyring, er der ingen tvivl om.
Men det er billigt, og effektivt det kostede mig ca 20 kr til en 1,5l sodavands flaske, og en returventil, resten havde jeg.
Kører pt ikke med systemet, da bunden af motoren vil selvdestruere ved højere tryk.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Morten VJ skrev:
En lille historie fra før volvoen fik MS
Der kørte jeg med vandindsprøjtning (sprinkler væske) i forholdet 1/10 vand til en del benzin.
Dette bevirkede at jeg kunne hæve trykket med 0,2 bar fra 0,5 til 0,7.
Eller kører med samme tryk på 95 oktan, som på 98 oktan.
At vand ikke er så effektivt som en større intercooler, eller en større turbo, eller en programmerbar motorstyring, er der ingen tvivl om.
Men det er billigt, og effektivt det kostede mig ca 20 kr til en 1,5l sodavands flaske, og en returventil, resten havde jeg.
Kører pt ikke med systemet, da bunden af motoren vil selvdestruere ved højere tryk.

MVH

Morten

okay...
min plan var at lave vandindsprøjtning for at kunne hæve trykket til 0,55 eller 0,6 bars ladetryk.
vil det være en dum ide´?? eller hvad??

Titel: re
vandindsprøjtning giver ca 3-5 % mere effekt hvis det er godt med vand der kommer ind i motoren og der kan også laves vandindsprøjtening på intercooleren som giver rigtig meget hvis bilen holder stille !

Titel: Re: re
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
T B skrev:
vandindsprøjtning giver ca 3-5 % mere effekt hvis det er godt med vand der kommer ind i motoren og der kan også laves vandindsprøjtening på intercooleren som giver rigtig meget hvis bilen holder stille !

Og det er jo en kendt sag, at det er når man holder stille, man har brug for effekt.

/Nolan

Titel: Re: re
Nyt Medlem

jamen kan man ikke slå systemet fra så det ikke tilsætter vand hele tiden??? eller skal hele motoren indstilles til at køre med det 24-7

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time