Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Bertone X1/9

Geografisk sted: Århus
Jeg har fået fingre i en 1985 Bertone X1/9 og vil øge dens performance. Jeg er dog i tvivl om jeg skal gå løs på dens originale 1.5 motor eller proppe en Uno Turbo i med det samme.
Er der nogen herinde som har erfaring med tuning og opsætning af denne bil til street eller bane?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
uno T i med det samme... det er en fin motor og den skal nok få gjort din vogn noget sjovere... ved den kan være der, men har ingen erfaring med det

For nogle år siden var der da en der kørte bane løb i DK. Super saloon klassen eller sådan noget. Den var rød og jeg tror den kom fra Silkeborg eller i hvertfald den ende af landet.

Det var noget turbo halløj, såvidt jeg husker. Den var rigtig flot bygget og jeg så den engang til noget dragrace hvor han for sjov stillede op. Og jeg skal da lige love for at den var hurtig, han overraskede vist de fleste. Hvis jeg husker rigtigt kørte han en 12 sekunders tid!

Hey.... den er da lige her, på www.x1-9.dk under "racing". 1425ccm med 360HK!! :shock: ....han må kunne nogle trix!

[quote="Westmus"]For nogle år siden var der da en der kørte bane løb i DK. Super saloon klassen eller sådan noget. Den var rød og jeg tror den kom fra Silkeborg eller i hvertfald den ende af landet.

Det var noget turbo halløj, såvidt jeg husker. Den var rigtig flot bygget og jeg så den engang til noget dragrace hvor han for sjov stillede op. Og jeg skal da lige love for at den var hurtig, han overraskede vist de fleste. Hvis jeg husker rigtigt kørte han en 12 sekunders tid!

Det viser sig at en jeg kender og talte i tlf med i dag kender hans motortuner :shock: - Så når kontakten er etableret skal vi have bygget seriøs baglosser :D

Men jeg vil dælme stadig gerne høre erfaringer fra andre x1/9 kørere eller Uno Turbo erfaringer.

Jeg er ude efter 170 hk som skal kunne holde en hel sæson. Så kan jeg altid plukke klumpen ud og gå den igennem om vinteren.

Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Pallex1/9 skrev:
Men jeg vil dælme stadig gerne høre erfaringer fra andre x1/9 kørere eller Uno Turbo erfaringer.

Jeg er ude efter 170 hk som skal kunne holde en hel sæson. Så kan jeg altid plukke klumpen ud og gå den igennem om vinteren.

170Hk er fairly simple på en Uno Turbo motor, større turbo (De fleste vælger en Garrett T25), anden benzinpumpe, regulerbar benzintryksregulator, større dyser, MegaSquirt, 3" downpipe og 2½" udstødning var den vej jeg umiddelbart ville vælge til dit projekt..

Jeg ville dog satse lidt højere fra starten, og det gør jeg også med min egen bil...

En søgning på forummet hos www.fiatklubdanmark.dk vil også give dig en del læsning...

.

:shock: Okay?!?!??!
Hvor mange heste er det værd at satse på med en Uno Turbo. Skal det være en 1.4 eller mark 1'eren som udgangspunkt?

Jeg kan sænke vægten på X1/9 eren til ca. 780 kg - så vægt/effekt forholdet bliver rimeligt seriøst. Men jeg vil gerne kunne holde den på et niveau hvor motoren også er stabil - så jeg ikke får den til at koge.

Hvad vil være et godt antal hk og nm og hvordan når jeg dertil.

God beskrivelse forøvrigt. Jeg bliver sgu klogere af det her :D

Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Hvis du vil køre race med den ville jeg nok vælge 1.3'eren, den føles mere "hidsig" end 1.4'eren, men med 1.4'eren er der mulighed for at finde en væsentligt nyere motor.

Mit største råd til dig vil være at finde en hel donorbil til projektet. Der kan findes en del i Tyskland med fornuftige kilometertal.

Med det setup jeg tegnede op før ville du i mine øjne få et ret godt og samtidigt rimeligt holdbart resultat.

En fra Fiat Klub Danmark hiver på 1.4'er blokken, (dog i en Punto GT) et godt stykke over de 250Hk ud af sin.. Dog med en i mine øjne alt for stor lader.

Men de 170-180Hk burde altså ikke på nogen måde være et problem, forresten vil jeg dog mene at du måske skal overveje en bedre toppakning som kan holde til lidt mere tryk..

.

Jeg vil selvfølgelig bygge motoren så den kan holde til det forøgede tryk. Så jeg vil selvfølgelig sørge for at afpasse kompressionsforholdet til trykket og bruge komponenter der kan holde. Jeg har kun brug for komplet motor og gearkasse + ledningsnet og motorstyring. At stå med hele kassen er lidt træls. Men selvfølgelig kan de ventilerede skiver godt bruges.

Men selvfølgelig, hvis der står en hel bil hvor bagenden er kørt over af en tank og man kan få den for en 2 krone, så er jeg da klar. :wink:

Jeg har været inde at kigge på Fiat sitet. Der er lidt at læse om, omend man skal lede lidt efter det.

Men det kunne være at jeg skulle gå efter 200 - 220 hk og måske installere NOS til drag oveni. Så kan jeg måske finde den balance jeg er ude efter. Uden NOS når det svinger og gas når det går ligeud :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time