Lige lidt at tænke over:
Diverse additiver reklamerer med at sænke friktionen til uanede lave værdier. Fint nok.
Gearkasser, differentialer, og hvad der ellers overfører effekt, og er smurt/kølet af olie vil selvsagt have gavn af noget der teflonbelægger alle overflader og dermed stort set fjerne al friktion. Fint nok.
Er der nogen der har skilt en gearkasse ad, og har set nærmere på hvordan følgende detaljer virker:
Syncromeshringe?
Spærredifferentialer?
Automatgear?
Alles funktion er _STÆRKT_ afhængig af friktion. Nul friktion(som der jo reklameres med) vil medføre at syncroniseringen ikke længere fungerer, at spærrediff, ikke spærrer så meget som en enkelt Nm, at automatgearer glider så det kan sammenlignes med milliongear....
Men måske teflonbelægningen er "intelligent" og selv kan finde ud af hvilke overflader der SKAL være friktion på, og hvilke man godt kan "lægge sig på"....?!??
Visse produkter som feks danco oil, kan sgu bruges på flerpladede vådkoblinger....humm, forklar mig lige ideen med at sænke friktioen på en vådkobling??
Man kan altså få en kobling til at fungere med en olie der stort set fjerne al friktion??!
Smart...
Ironi_off:
Disse produkter er så pissegode, og med de egenskaber de reklamerer med så er der _milliarder_ af indtjeningspotentiale, ALENE i den maritime verden. Alligevel skal ABCON(og alle lign produkter) sælges på diverse hjemmesider,A-Z og bilka, til hjemmemekanikere...?!
Næste problem: Visse produkter skal sateme omrystes......Nu ved jeg ikke lige hvor smarte folk er, men hvis der er partikler i et produkt der kan bundfalde, så kan du være stensikker på at oliefilteret skynder sig at sortere alt guffet fra, indtil filteret er stoppet til, hvorefter overtryksventilen i filteret står pivåben, hvilket betyder vi ligeså godt kan undlade filterelementet.....
Det er den elektriske turbolader omigen. Uanset hvor smart en indpakning den end er, uanset hvor sød hun ser ud på reklamerne, så kan man _IKKE_ købe en flydende værktøjskasse man kan hælde på.
Ikke uden at der medfølger visse ulemper!
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!