import af specialbiler, FS og SBI plus toldvæsen

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#21 Indlæg af lqs »

ang. Q plader så er det en reg. form der er meget brugt på nyere ENGELSKE KITCARs (i ENGLAND) MVH. søren
Gæst

#22 Indlæg af Gæst »

Yugo Turbo skrev:hvis man eks tager karossen af en gammel bobble, ja så kan du faktisk bygge ret meget, da det er bygget på en godkendt ramme.
velkommen til Kim H. og tak for en go snak i køge 1 maj.
venlig hilsen lasse



Hej Lasse !!! Tak, og i lige måde....Sjov lille Yugo du havde der, den chokerede da folk....

En hotrod der skal godkendes i Danmark, bliver som hovedregel bygget på en gammel chassisramme fra 30'erne. Derefter tager man gennemsnittet af årgangen på alle de dele der er benyttet på bilen, og ud fra det fastsætter man årgangen på bilen.

Præcist hvordan denne udregning foregår, ved jeg ikke. Men faktum er, at pga. af denne regel bliver bilen godkendt ud fra de regler der var gældene i det år bilen er blevet "fastsat" til at værre bygget i.
det kan feks. værre at bilen bliver sat til at værre fra 60'erne, og så skal den bare opfylde de krav der var dengang..

Og som de fleste formentlig ved, så var man lidt mere "lempelige" i de gode gamle dage....

Dette er i store træk måden det foregår på, men der er formentlig en masse andre detaljer undervejs.
Brugeravatar
Lasse Kristensen
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#23 Indlæg af Lasse Kristensen »

Hej.
"Jens" fra det dér sjællandske bremseværksted kender vist et par stykker der har fået synet ombyggede biler via Teknoligisk Institut - men det har været meget dyrt! Hvor jeg bor kører der også en "kitcar" type-agtig-bil rundt, men jeg er meget sikker på at den er bygget på Bobbel-bund og med Porschemotor. Der blev i firsernse bygget en Manta A i Damark med en 3.5 V8 motor med 138 hk. Der blev torpedovæggen bl.a. ændret kraftigt, og den blev godkendt via Teknologisk Institut. Idag er der desværre kun stelnummeret tilbage, og en Manta A er trods alt også fra 70-75 så der må man jo liiidt mere :).

Der er et tysk firma der hedder Hot Wheels der vist specialiserer sig i at give TÜV på ombygninger men den slags er bestemt heller ikke billigt!
Gæst

#24 Indlæg af Gæst »

HenrikGM skrev:
Kim H skrev:
Anonymous skrev:hvordan gør man hvis man ønsker at få tuv. godkendt sin bil som er ombygget hvilke regler skal overholdes og hvor får man dem ?



Du får dem IKKE godkendt, medmindre du stiller med et par stykker til crashtests osv....



Humm.....nu ved jeg ikke hvordan det er gjort, men her i byen kører der et "badekar"...Altså en glasfiberkarrosse fra england, ala hotrod cabriolet.

Denne er bygget på et volvo fortøj, jaguar bagtøj, Ford SVO V8, og bygget i RHS 40x80 og 50x100. Altså; karrosen er stablet op på en svejst rørramme, og skidtet kører på DK plader.
Så det har kunnet lade sig gøre i nyere tid, men hvad det har koster, og hvordan det er lavet har jeg ikke nogen ide om. Det er ikke lykkedes mig at fange ejeren endnu.


Det skulle vel ikke være Benny fra Sunds du har set, den er blå med nogle kæmpe baghjul. Der har været en artikel i det svenske blad Wheels om den.
Den har været på teknologisk institut og hvad ellers kræves. Til gengæld skulle den så også være godkendt, som den står.

Den virker, han har bl.a kørt til træf i England i den. Der er et par billeder af den på www.westsiderodders.dk under Ford.
Gæst

#25 Indlæg af Gæst »

er der nogen af de gamle biler som har motor i bag/center motor udover vw????
Westmus

#26 Indlæg af Westmus »

Anonymous skrev:er der nogen af de gamle biler som har motor i bag/center motor udover vw????


Lige umiddelbart kan jeg huske Chevrolet Corvair fra 60èrne. 6cyl boxermotor i bag. Men den har ikke løs bund/ramme.
Men i et par år midt i 60`erne kunne den fåes med turbo fra fabrikken!!! BMW var ikke de første! (2002Turbo)

Det skulle da lige være en Tatra fra derovre østpå! Man kan såmen godt finde på flere lidt ældre biler med motoren efter dørene, Skoda, Renault, Fiat og flere.

Men jeg kan ikke huske noget der er egnet til at bygge på og jeg regner med det var formålet med spørgsmålet. Ellers er vi ovre i dyre specialbiler. :)
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#27 Indlæg af Transitfar »

Westmus skrev:Det skulle da lige være en Tatra fra derovre østpå

He-he, sådan en fin luftkølet V8 hækmotor-eksministerbil-cruiser ville da være et sjovt emne at peppe lidt op :lol: .
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Ford mek.

#28 Indlæg af Ford mek. »

Hvornår er gammel ? En peugeot 205 med center motor :D
ford p7 biturbo
Medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 16 jul 2004, 02:13

#29 Indlæg af ford p7 biturbo »

Så vidt jeg ved kører der 2 AC Cobra kitcar rundt i DK med jaguar bagtøj og v12 motor bilen er så testet på teknologisk institut (pris15.000kr for 10 år siden) de siger hvad man skal lave om og så er det bare at besøge dem igen hvis der er noget og batale igen. Bilen er så registreret som en Jaguar med konstruktive ændringer. Der har været en til salg for nogle år siden til 450.000kr nå ja man skal selvfølgelig betale afgift af ombygningen og det er nok ikke så lidt da de ser på hvad en AC Cobra koster i DK ca 1million.
tkrath
Nyt Medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 apr 2004, 14:52
Geografisk sted: Sjælland

#30 Indlæg af tkrath »

Kim H skrev:
DorkVonWaterfall skrev:
Kim H skrev:Du kan IKKE bare importere en bil fra et EU land, og så automatisk forvente at den bliver godkendt...

Reglen om at hvis en bil har været godkendt i et EU land, så kan den automatisk godkendes i alle EU lande, gælder KUN hvis bilen er serieproduceret, og det er en evt. kitcar ikke...

Biler der er godkendt af det tyske TÜV, kan man heller ikke forvente at kunne godkende herhjemme. Det afhænger af hvilke dispensationer der bliver indskrevet i bilens "Fahrzeugbrieff" (registreringsattest)

En Skyline kan feks. godt godkendes i Tyskland, men det bliver med nogle dispensationer, som den danske bilinspektion IKKE accepterer...

En Skyline der bliver godkendt i England, kan heller ikke bare automatisk indregistreres herhjemme. Det skyldes bla. at en Skyline ikke har "E" mærkede lygter, seler, ruder osv.

Jeg ved alt dette, da det er mig der har Danmarks absolut eneste synede/godkendte Skyline...Så lad være med at tro på alle de røverhistorier du ellers hører...


Mvh

Kim

Hvordan har du så fået godkendt din bil?




Et spørgsmål om at kende de rigtige mennesker, og vide hvor man får fat i de rigtige reservedele...


Hej Kim,

Hvorfor er det du ikke vil fortælle hvordan en Nissan Skyline R33 GT-R V-Spec synes og godkendes i Danmark? For mig virker det som om der er en del BT Bilsalg over din Skyline import. Fortæl dog hvordan det gøres, så vi kan få nogle flere Skyline-biler på de danske veje.

Hvilken bil tager de udgangspunkt i ved vurdering af afgiften? Du skriver salgspris ca. 480.000 kr. inkl. reg.afgift.

Mvh/Thomas Krath
Billede
Besvar