Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 10:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 aug 2004, 14:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Efter at have fået styr på benzin og tænding.
Fik jeg pludseligt et helt andet problem et totalt ustyrligt lade tryk.
Uanset hvor meget jeg justerede APC en kunne jeg ikke få trykket ned.
Efter lidt fejlfinding på elektronikken, og div slaner. alt er ok.
Besluttede jeg mig for at kontrollere grundtrykket, dvs. vastegate Aktuatoren koblet direkte til turboen.
og trykket var faldet 0,28 bar.
Nu til spørgsmålet.
Membramen i Aktuatoren er tæt.
Turbo og Aktuatoren er 1,5 år gammel ( ombytter turbo)
Er det fjederen i Aktuatoren som er blevet træt :?:
Er det nok at justere på langden af pinden fra Aktuatoren till Wasrwgate ventil arm.
Eller kræver det en ny Aktuator.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2004, 16:29 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 feb 2004, 11:52
Indlæg: 67
Geografisk sted: nordjylland
hejza... jeg ville tror det er fjederen i aukt...

tag stangen af spjaeldet til wastegaten... saet et vakuum ur til der og sa kan lave tryk... din aukt.. fjeder har en grund indstilling... maske 0.5 bar hvis det er en garret turbo... pump tryk i aukt.. se hvor nar den abner og af laes paa uret..... haaber det hjaelper

_________________
alle vil have en 2ér..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2004, 20:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
Hvis den kommer ned i tryk, når aktuatoren kobles direkte til manifold-trykket, kan det da ikke være den, der er skyld i for højt tryk.

?

Check lige den ventilfætter, der styres af APC'en. Hvis den IKKE åbner bliver dit tryk alt for højt.
Ligeledes giver leaks for højt tryk - det svarer til en bleed ventil.

Mvh
Nolan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2004, 21:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg ved godt hvordan styringen af trykket virker, og problemet er ikke styringen, men det lavere grundtryk uden om APC styringen.
Jeg har idag justeret stangen til wastegaten, og vil prøve i morgen.

Mit spørgsmåe er vel engentlig actuatorens levetid, og mekaniske slid, da jeg ikke har nogen erfaring inden for dette emne.


MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2004, 23:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
Sorry Morten

Jeg må have haft brillerne omvendt på - misforstod vist spørgsmålet.

/Nolan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 aug 2004, 07:51 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 okt 2003, 11:05
Indlæg: 253
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Hvis fjederen i wastegate aktuatoren er blevet træt, vil det have den modsatte effekt. Altså at ladetrykket ligger lavere end normalt.

_________________
...Daniel Slater :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 aug 2004, 20:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Morten VJ skrev:
Jeg ved godt hvordan styringen af trykket virker, og problemet er ikke styringen, men det lavere grundtryk uden om APC styringen.
Jeg har idag justeret stangen til wastegaten, og vil prøve i morgen.

Mit spørgsmåe er vel engentlig actuatorens levetid, og mekaniske slid, da jeg ikke har nogen erfaring inden for dette emne.


MVH

Morten


Jeg vil citere mig selv
Hævede gruntrykket til det halve af rykket, som den kører med normalt, og der var ingen ændring, så fejlel må ligge i soloniden der styre trykket, da denne åbenbart hænger, ellers er det boksen der er gået på førtidspension.
Men da der ikke er målværdier er det et spørgsmål om at forsøge sig frem, dvs udskift indtil man finder fejlen, desværre en meget dyr måde. :shock:

Konklusionen af de svar der er blever skever er en slap fjeder, så det hedder nok ny actuator, selfølgelig 3 mndr. efter garentiens udløb :twisted:

Det ser ud til at bilen modarbejder alle mine forsø på at smadre bunden af motoren, og gearkassen :x :lol: ,
Således jeg har en undskyldning til at opgradere.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 aug 2004, 21:48 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Selvom det er den ringeste bund du kører med, så tog denne bund små 180hk ab fabrik uden at have ballade med at køre 250.000km. Først omkring 320Nm og opefter begynder de at vise svaghedstegn, og her tåler de stort set ikke tændingsbanken før en plejlstang giver efter.(som i knækker)

Så bunden er såmen ret stærk, men ikke så stærk som en B23A blok med M-plejlstænger og sænksmedet krumptap.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 aug 2004, 16:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det var soleoiden der var blokeret, af olie snask ville ikke lukke helt for atmosfæretrykket, efter rensning af den virker det helt normalt igen. :D

Henrik da jeg aldrig har haft motoren på rulle felt, og motoren er en kombination af en
b 230 at bund med portet 530 topstykke, matchende kanaler til indsugnings manifold, og en portet 1990+ udstødnings manifold. turbo fra en at AR 42 på kompressor, og AR 63 på turbine side, og en håbløst udformet intercooler.
Er mit bedste gæt 220+ hk og 300 + nm, og kun meget svag tændings banken pga. APC styringen. ved 1,1 bars ladetryk.
Bunden holder indtil videre med ca 140.000 km efter renovering, der er kun en svag klapren fra krydspinde, og stempler. 8)
Mit problem er at holde fingrende væk fra pot metrene på APC en, og fra tastaturet på den bærbare. Indtil jeg har Lavet en anden bund, og få råd til en anden gearkasse.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team