Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 21:47

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Jeg går lidt og overvejer at bygge min bil om til en næsten ren racer. Vil bygge kofangere magen til dem jeg har lavet men i letvægts version. Prøve at ombygge frontklappen, bagklappen og skærmene osv i glasfiber

Men hvad er egentlig fakta??

Hvis nu vi siger at bilen vejer 1000kg og går 0-100på 10sek rent. Hvor hurtig vil den blive hvis den vejede 900kg?? 800kg osv??

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jeg har set disse tal
45 kg mindre = 1/10 sek forbedring at ET på 1/4 milen.

Men glasfiber kan være lige så tungt som stål, hvis det skal have samme stabilitet.

Jeg ville helt klart anbefale kulfiber, meget dyrere, men hvis man vil kaste sig ud i såddan et monster projekt. Kan man ligesågodt lave det ordentligt første gang.

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Newtons anden lov gælder også for biler, så:

10% mindre vægt => 10% højere acceleration

Hvilket under forudsætning af konstant acceleration vil betyde at
0-100 tiden mindskes med 10%.

Forudsætningen om konstant acceleration er næppe opfyldt. Men
det vil kunne mærkes.

Titel:
Mester Medlem

når vi taler om motorsvage biler, vil der være en næsten ret kurve, mellem lavere vægt og hurtigere optræk. men når det er mere extreme biler, kan man sagtens komme ud for at extra vægt i form af ballast, på det rigtige sted. vil forbedre tiden mere end en letning! MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Morten VJ> Det synes jeg sku ikke lyder af meget. Dvs at jeg skal smide 450kg for at vinde en sek?? Men 1 sek er jo egentlig MANGE meter på 1/4milen :idea:

Kulfiber har jeg aldrig rodet med, men det kunne være at man skulle kaste sig ud i det. Har hørt at støvsuger/vacum metoden skulle kunne bruges for os hobbymennesker

LQS> Havde luret at den rette vægt placeret på de trækkene hjul vil kunne forbedre 0--> tiden, men da jeg ikke har problemer med hjulspind lige pt tror jeg at jeg kan hive en del ud. Dog ved man aldrig når 5kg svinghjulet kommer i :-)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
Ikke for at lægge mig ude med de tunge drenge (Morten), men laver mand det rigtigt, behøver glasfiber absolut ikke at veje det samme sam stål for at ha den samme styrke. I de fleste tilfælde kan det laves både stækere og lettere end stål. Det samme gælder kulfiber, gøres det forkert er der ikke noget at hente. (gælder vel egentlig for alt tuning)
Har ikke nogle tider på det, men jeg har hevet 70kg ud af min panda, og det kan bestemt mærkes.
(45hk)

www.slavteren.tk

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køge
For at holde det i Pandaen, min den gamle fik jeg ned på 635 kg, med en tunet 903 maskine, var jeg et lille stykke under 10 sek, til de 100. men igen vægten der blev fjernet var bagi og Ikke på de trækkene hjul.

www.fiatpanda.dk

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17477

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
NMB1022 skrev:
Jeg går lidt og overvejer at bygge min bil om til en næsten ren racer. Vil bygge kofangere magen til dem jeg har lavet men i letvægts version. Prøve at ombygge frontklappen, bagklappen og skærmene osv i glasfiber

Men hvad er egentlig fakta??

Hvis nu vi siger at bilen vejer 1000kg og går 0-100på 10sek rent. Hvor hurtig vil den blive hvis den vejede 900kg?? 800kg osv??

Øhh har en ZX ikke fiber bagklap fra fabrikken af?

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Roskilde
Carsten> Jo, men den er ikke let af den grund!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh
kulfiber..???? det er pisse giftigt at rode med - ernormt dyrt ..og med en støvsuger??? Funky lunge/blodbaner man ville få af det + det skal i ovn, presses og meget andet for at få styrke...ellers er det så slattent som...hehe - glasfiber er vejen, og bruges i døre, klapper, skærme, og alt andet der er boltet på org bilen - even vinduer... - til race skal der jo ikke være dobbelt lag til beslag oa., visker og vindue....derfor kan det laves rimeligt let..:-) - :D - det larmer bare a-ht.....

//L

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time