Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:41

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
hvor kan man få betong fyldt motor blok lavet i dk ?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

det kan du gøre selv! ellers kan du opsøge en der plejer at arbejde med US racerbiler/traktortræk...... BO VESTSPEED ville være et bud. hvad har du gang i, siden du mener det er nødvendigt med forstærket blok? MVH. søren

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Hvad kan få ud a det, hvad bruges det til???

Det eneste jeg har hørt med biler og betong er en der vågnede op på hans 30 års fødselsdag ogfandt ud a at der var nogen der havde stillet en gammel Volvo 242 fyldt med betong i hans have. Og det havde da ikke nogen praktisk effekt, vil jeg da mene :D

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
Man bruger det på traktortrækker motorer. man fylder vandkanalerne om forbrændingskammeret op med beton, for så kan blokken klare mere ladetryk og da man alligevel kun skal køre 100 meter og man kører på methanol (som i øvrigt køler en del) så har det jo en fin fordel

snakkede med en fører på traktortrækker, han sagde at de startede med en motortemp på startstregen på ca 70 grader og ved slutstregen var temp ca 60 grader. ret vildt at tænke på nu hvor motoren jo altså lige har ydet ca 1000-1300 hk

Titel:
Yugo Turbo skrev:
Man bruger det på traktortrækker motorer. man fylder vandkanalerne om forbrændingskammeret op med beton, for så kan blokken klare mere ladetryk og da man alligevel kun skal køre 100 meter og man kører på methanol (som i øvrigt køler en del) så har det jo en fin fordel

Det er nu vandkanalerne i blokken man fylder helt eller delvist, for at forstærke blokken. Forbrændingskammeret plejer vist at sidde i topstykkerne. :)

Varmen er ikke så stort et problem da det meste udvikles omkring forbrændingskammeret i toppen.

Jeg kender ihvertfald en gadebil der køre med beton i blokken. En Buick med kompresser motor fra Herning. Den kan findes på www.streetlegal.dk under Per Andersen. Han er for øvrigt "hjernen" bag at vi har haft en dansk Europamester i Topfuel dragrace op til flere gange.

Titel:
Mester Medlem

ja det er da det jeg skrev. rundt om forbrændingskammeret er det vand/kølekanaler og det er dem man fylder op, og nogle kun delvist.

og som jeg skriver så gør man det for at motoren kan klare mere ladetryk og det må da forstås som at forstærke blokken.

Titel:
Yugo Turbo skrev:
ja det er da det jeg skrev. rundt om forbrændingskammeret er det vand/kølekanaler og det er dem man fylder op, og nogle kun delvist.

og som jeg skriver så gør man det for at motoren kan klare mere ladetryk og det må da forstås som at forstærke blokken.

Jamen så må du undskylde. :)

Jeg forstod bare det du skrev sådan at man fylder vandkanalerne som sidder omkring forbrændingskammeret op... og det gør man ikke. Det er vandkanalerne omkring cylinderen man fylder for at forstærke blokken og cylindervæggene. Ellers er der noget jeg har misforstået.

Vi kan vel godt blive enige om at forbrændingskammeret sidder i topstykket. :)

Titel:
Mester Medlem

fuldstændigt enig, dog ku man vel driste sig til at sige at forbrændingskammeret er hele cylinderen og ikke kun toppen, da man jo antænder blandingen mens stemplet er på vej op og dermed har en fuld forbrænding/eksplosion lige efter top.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Westmus skrev:
Vi kan vel godt blive enige om at forbrændingskammeret sidder i topstykket. :)

der er stor forskel på hvor forbrændings kammeret ligger henne..... det kan ligge både i toppen, stemplet og i begge dele samtidigt....

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Mester Medlem

forbrændingskammeret er også cylinderen....man har jo tryk på stemplet faktisk hele vejen ned. at man så kalder det noget andet hæver blot forvirringen! visse fuldræs motorer har heller ikke vandkanaler i toppen. på en gademotor er det almindeligt med beton 2/3 op i blokken. vil da håbe at du hævede indsprøjtningstiden samtidig SKASSA... da du fyldte 10% metanol i tanken? MVH. søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time