Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:20

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Skive
jeg vil lige høre jeres mening om denne manifold..

det skal lige siges at det ikke er en jeg har lavet, har bare fundet dette billed. men det er en manifold magen til jeg vil lave (om).

ved godt at dysserne skal ligge meget mere ned, men hvilken vinkel er optilmal og kan denne grundformen overhovedet bruget, eller skal jeg i gang med at lave en helt ny minifold?

det skal bygges på en R5 GTT og det er orginalmanifolden der er på billedet.

håber på nogle brugbare kommentare.

Vedhæftede filer:
R5 ind med sprøjt2.jpg
R5 ind med sprøjt2.jpg [ 27.38 KiB | Vist 462 gange ]

Titel:
Mester Medlem

en gammel VOLVO kører med noget der ligner en hel del. så hvorfor ikke!længde og volumen kunne sagtens forbedres, men det kan helt sikkert køre. MVH. søren

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Hej!

Har lige læst om dette emne og vinklen må ifølge denne bog max. være 20 grader i forhold til flowretningen.

På nogle få systemer sprøjter dysen imod flowretningen, men er ikke særlig benyttet.

Jeg tror derfor ikke at sprøjte ind med 90 grader er særlig ideelt.

Hilsen D

Titel:
Medlem

ok, men det skal ikke blot køre, der skal også være en rimelig god ydelse. ellers må jeg lave en ny.. det skal lige siges at i england er der set op til flere R5 GTT med +300 hk på den manifold, men jeg ved ikke om luften strømmer forkert når nu der er sprøjt på

0-100 -> nu siger du godt nok max 20 grader på flowretningen. vil det sige at de næsten skal pege samme vej som flowet? for så snakker du også om at pege imod, og det er da en noget extrem forskel. på min uno T er de måske 40-50 grader hvis vi siger flowet er vandret.
gider du lige prøve at specificere det, så jeg forstår det korekt :? og hvad er den optimale vinkel? når jeg nu alligevel skal have den op i en fræsser for at bore huller...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej!

Har kigget på det igen, så løst oversat.

Dysen skal sprøjte på det punkt i manifolden hvor den højeste lufthastighed findes.

Injector vinklen skal i forhold til indløbsporten være så lav som muligt,
max. 20 grader og sprøjte med flowretning (også benævnt som downstream).

I racingsammenhæng benyttes ofte flere injectorer. (i samme rør)
Den første injector vil så sprøjte ?-20 grader downstream, hvorimod den næste injector vil så sprøjte ?-20 grader upstream (imod flowretningen)

Du skal ikke benytte en injector imod flowretningen - så det kan du glemme.

Hvor meget det så egenligt betyder for ydelsen ved jeg ikke, men man kan jo lige så godt lave det efter foreskrifterne hvis det kan lade sig gøre.

Hilsen D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hej

Den tror jeg nu ikke helt på. Jeg tror du har misforstået "upstream" og "downstream" Det beskriver normalt hvor i indsugningen dysen er placeret. Normalt bruger man udtrykkene om dyser der er før eller efter gasspjældet. Det med en dyse der sprøjter mod luftstrømmen/retningen er rent ud sagt en gang hø. I denne sammenhæng(hvor jeg ikke går ud fra at økonomi er 1. prioitet), vil jeg påstå at den viste manifold er helt fin. Jo højere lufthastighed, desto mindre betydning har dysens "vinkel". I øvrigt kan det siges at dyser tæt på indsugningventilen er godt for økonomi og bundtræk, mens dyser længere ude i indsugningen giver bedre topeffekt. Sådan et system findes jo f.eks på Cosworth RS500 manifolden, med 4 dyser i "normal" placering, og 4 dyser placeret i selve "plenum'et" direkte over for hver indsugningsport.

Mads RR

0-100 skrev:
Hej!

Har kigget på det igen, så løst oversat.

Dysen skal sprøjte på det punkt i manifolden hvor den højeste lufthastighed findes.

Injector vinklen skal i forhold til indløbsporten være så lav som muligt,
max. 20 grader og sprøjte med flowretning (også benævnt som downstream).

I racingsammenhæng benyttes ofte flere injectorer. (i samme rør)
Den første injector vil så sprøjte ?-20 grader downstream, hvorimod den næste injector vil så sprøjte ?-20 grader upstream (imod flowretningen)

Du skal ikke benytte en injector imod flowretningen - så det kan du glemme.

Hvor meget det så egenligt betyder for ydelsen ved jeg ikke, men man kan jo lige så godt lave det efter foreskrifterne hvis det kan lade sig gøre.

Hilsen D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej!

Citat:
Den tror jeg nu ikke helt på. Jeg tror du har misforstået "upstream" og "downstream" Det beskriver normalt hvor i indsugningen dysen er placeret. Normalt bruger man udtrykkene om dyser der er før eller efter gasspjældet. Det med en dyse der sprøjter mod luftstrømmen/retningen er rent ud sagt en gang hø.

Hmm! Flot Mads RR!!! (du skal ikke tro - du skal vide)

I øvrigt er det også ligegyldigt.

Morten Fog vil gerne vide om vinkel er optilmal og han i gang med at lave en helt ny minifold?

Som jeg ser det er vinklen ikke optimal! basta

Derfor kan manifolden da alligevel give et resultat som Morten er tilfreds med.
Ofte er tuning et spørgsmål om kompromis'er - dvs. hvad der kan lade sig gøre!!!.

Hilsen D

Senest rettet af 0-100 01 aug 2004, 14:50, rettet i alt 6 gange.

Titel:
Mester Medlem

hvem er det lige der skriver noget vrøvl her? MADS du har helt ret. det er ikke noget jeg tror, det er noget MADS og andre ved! MVH. søren

Titel:
Medlem

altså den manifold på billedet er ikke min, og jeg gider ikke lave en nu manifold hvis grundformen kan bruges(læs: her en god nok udformning, ikke blot dur) jeg vil også ligge dysserne mere ned, men jeg synes godt nok at 20 grader er meget langt ned og ikke særligt nemt og lave.

Mads RR-> du siger at den rs500 manifold har dysser 2 steder? en tæt på topstykket(normalt) og en mere, men sidder den længere væk fra topstykket ellers hvad for at benzinen bedre kan blandes med luften ved højt flow=mange rpm? eller hvad?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej

Havde lavet for stor vedhæftet fil. Det er fixet nu.

Så bedøm selv!

Hilsen D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time