Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg har et problem med udstødningen på min Uno Turbo fra 91'

Jeg kørte til at starte med, med en std. udstødning uden kat. hvor bagpotten var skåret af og en sebring svejst på. Den larmede alt for meget, så jeg besluttede mig for at lave en selv så jeg også samtidig kunne få en med lidt bedre flow i. Så jeg lavede en 2 1/2" i alm. stål med 2 simons potter. Stadig uden kat. Jeg fik at vide af ham jeg købte potterne af, at 2 gav nok dæmpning. Men den larmede bare endnu mere end før og jeg synes ellers ikke at det gør noget at man kan høre udstødningen, men det her var bare en ulidelig larm!

Mit spørgsmål er så: Hvad skal jeg gøre for at få larmen dæmpet? Nu har jeg lige sat en std. udstødning på igen. Til at starte med satte jeg også katten på, og der var støjen fra den acceptabel. Nu har jeg så taget katten af igen og svejst et større afgangsrør på. (kun afgangsrøret) Men nu larmer den for meget igen, og den lyder ikke engang godt mere.

Jeg forstår det bare ikke, en turbo bil plejer jo slet ikke at larme på samme måde som en sugemotor bil, da støjen jo bliver dæmpet en del igennem turboen. Det skal lige siges at der er sat en T-25'er på i stedet for IHI'en.

Det må næsten have noget med turbo'en at gøre for 2 af mine kammerater der også kører / har kørt Uno Turbo har ikke de problemer med larm. Kan det have noget at gøre med at potterne sidder meget tæt sammen? På en Uno er der kun ca 20 cm fra mellempotte til bagpotte.

Jeg har overvejet lidt at købe en racer kat. men der er ikke plads til en der er særligt stor. Den orginale viser nemlig et tab på 16 hk på rullefelt. Jeg har også tænkt på at købe feks. en one two pipe fra kat. og bagud, der er nogen der siger de ikke larmer så meget.
Jeg vil gerne have en udstødning der har en dyb lyd, men med et moderat støjniveau. Nogen der har nogen link til noget interessant eller ideer til hvad jeg kan gøre?

Venlig hilsen Jimmy

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

lav en udstødning med variapel modstand/lyd ! MVH. søren

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
Tror det også har meget at gøre med den nye turbo, min er begyndt at lyde meget mere dyb i det, efter der er kommet t25 på. før sagde den næsten ingen ting. men det er kun i tomgang jeg kan høre det. jeg har komplet supersprint på. men ville gerne have den til at larme en smule mere.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

MC skrev:
Tror det også har meget at gøre med den nye turbo, min er begyndt at lyde meget mere dyb i det, efter der er kommet t25 på. før sagde den næsten ingen ting. men det er kun i tomgang jeg kan høre det. jeg har komplet supersprint på. men ville gerne have den til at larme en smule mere.
Okay, så supersprint larmer altså ikke så meget? Lige nu kører jeg med std. udstødning, og den larmer bare alt for meget....

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
Koster supersprinten ikke det halve af bilen... Så nogle priser på et tidspunkt... Kan ikke huske dem men fandt mig selv i tanker om hvordan det ville være at have et par mill... :shock:

Noget helt andet... Når i piller den kat af skærer i så bare et stykke rør ud og sætter på dens plads eller kan man finde et færdigtlavet?... Gælder en original udstødning men vil sgu gerne mærke hvor meget den tager...

Titel:
Jeg har en brugt 2½" kat til at ligge fra en calibra som du kan få billigt så kan du da sætte den på og se om det hjælper du kan jo lige maile hvis det har interesse.

Mvh Heino

hwck@get2net.dk

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
Jimmy Elkjær skrev:
MC skrev:
Okay, så supersprint larmer altså ikke så meget? Lige nu kører jeg med std. udstødning, og den larmer bare alt for meget....

Det kommer selvfølgelig and på din defination af larmer for meget. jeg syntes ikke den larmer. kun i tomgang da står den og brummer. men nu må jeg også lige passe på hvad jeg siger. jeg har siden jeg blev født haft nedsat hørelse på de dybe toner. så jeg vil da ikke love noget. men jeg håber på at komme til landstræffet, får og vide i morgen og det er min friweekend, kommer du?? så kan du jo høre den.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
heino w skrev:
Jeg har en brugt 2½" kat til at ligge fra en calibra som du kan få billigt så kan du da sætte den på og se om det hjælper du kan jo lige maile hvis det har interesse.

Mvh Heino

hwck@get2net.dk

Ved ikke helt om den var møntet på mig eller Jimmy E. Men uanset hvad ville den Kat så kunne passe på en uno? Det er jo en noget mindre bil og medmindre alle katalysatorer er lavet efter de samme mål så kunne det hvis knibe... Og 2.5" er hvis lidt for stor til mig endnu :oops:

Marc

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Remus har lavet nogle potter hvor der sidder et spjæld i som man kan åbne når den skal larme og lukke når den skal være stille.
En anden ting det evt. også kan være , er dine ophæng til udstønding. hvis du har de der stive gummiklodser man boldter fast på udstønding og bilbund kan det også være grunden.

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=58347

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Okay, nej den hænger i de orginale ophæng. De Remus potter, de må da koste en formue?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time