Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 apr 2025, 14:51

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Morris mascot
hejse jeg er i fuld gang med en komplet renovering af en ældre mini (1976) hvor kan jeg finde regler om ombygning af denne? er der ikke noget med at hvis køretøjet er over 25 år osv..... går det under vetaran og så er der ikke helt samme regler?
det gælder bla. spørgsmål om udbygning af skærme nyere motor med blyfri, størelse af fælge osv..

MVh kasper

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
Med hensyn til afgift, mener jeg at det er 35år....
Bilerne holder altså så godt i dag, at vi skal plukkes 35år bagud... :(

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hejsa.
Der er da en Miniklub de må da kunne hjælpe dig med ombygningerne. M.h.t. det at få bilen registreret som veteranbil, med de fordele det medfører (skal f.eks. kun synes hvert 8. år) så skal bilen være 40 år og såvidt jeg husker også original. Når din Mascot om 7 år bliver 35 år så kommer den på kvart vægtafgift, helt automatisk. Det er bare 2 ministerier der afgører henholdsvis vægtafiften og veteranstatus. Holder du den original har du ydermere den mulighed at få den meget billigt forsikret som klassisk bil gennem medlemsskab af diverse veteranklubber, f.eks. Dansk Vintage Motor Club eller Dansk Veteran Klub.
Desværre har vi i Danmark ikke en sådan ordning som man har i Tyskland, hvor tidsmæssig korrekt tuning og ombygning er tilladt og anses som værende historisk korrekt! Dette er jo netop begyndt at blive aktuelt med biler fra sidst i 60'erne og starten af 70'erne som jo var der tuningsbølgen af hverdagsbilerne for alvor startede.
Jeg håber det hjalp lidt.

Titel:
Når bilen er 25år kan man få en "brugsveteran-forsikring". Men der følger selvfølgelig nogle krav med, der skal mindske muligheden for skader.
"Noget for noget", når man skal betale mindre. Ellers kunne de nok heller ikke holde prisen på kaskoforsikring på under 1000kr årligt, på en veteran til 200.000kr.

Men ikke alle veteran-selvskaberne er lige stive i deres syn på originaliteten. De godkender en del, bare bilen ikke ligner en fuldblods racer. Vær ærlig og fortæl hvordan bilen er (også for ikke at ødelægge ordningen for andre), nogle af selvskaberne kan så finde på at skrive i policen hvad de ikke dækker på bilen (f.eks meget brede hjul).

Kik f.eks hos: www.nordiskveteran.dk eller Gf-forsikring, som også har en veteran ordning.

Umiddelbart vil jeg tro at hvis du laver bilen som mange at dem så ud for 25 år siden, med plastik skærmkanter, den tids "store" hjul og ellers holder dig til en blyfri motor af samme type som originalt (noget der passer lige i). Så burde der ikke være problemer med forsikring, hvis ellers du kan klare deres andre krav.

Rent synsmæssigt er det lettere jo ældre bilen er. Jo nyere bil, jo flere og skrappere regler skal overholdes.

Titel: mascot
med hensyn til motoren, skal det bare være en a serie og ikke en a+ serie, disse fås fra 898ccm til 1430cc også i blyfri.

mht til skærme brugte skal det bare være i gammel racerstil og ikke kæmpe lancia integrale udbyggede skærme.

ps. fed bil den holder hårdt
prøvede en 1420 turbo med 180hk whrroam
:twisted: mvh-oliver

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time