Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 jun 2025, 00:03

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 03 jun 2004, 22:43 
Har fået en for mig syndsyg svær opgave at skrive om div. dele i en motor og har søgt google i 1½ time nu har fundet lidt men ikke det hele.....

Mangler at vide hvad flg. er:


Lean burn motor:

Flerventilteknologi:

Monopoint indsprøjtning:

Multipoint indsprøjtning:

GDI Kompressorteknik:

CW værdi 0,31:

Elektronisk tænding og motorstyring:

Bankesensor til "Tændingsbanken":

Håber nogen kan hjælpe mig bare med en enkelt eller to ;D

Mvh. 80er


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 04 jun 2004, 01:17 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 02 maj 2004, 23:37
Indlæg: 450
Geografisk sted: Vejle
80er skrev:
Har fået en for mig syndsyg svær opgave at skrive om div. dele i en motor og har søgt google i 1½ time nu har fundet lidt men ikke det hele.....

Mangler at vide hvad flg. er:


Lean burn motor:

Flerventilteknologi:

Monopoint indsprøjtning:

Multipoint indsprøjtning:

GDI Kompressorteknik:

CW værdi 0,31:

Elektronisk tænding og motorstyring:

Bankesensor til "Tændingsbanken":

Håber nogen kan hjælpe mig bare med en enkelt eller to ;D

Mvh. 80er


Multipoint er hvor der indsprøjtning til hver enkelt cylinder hvor monopoint (også kaldet SPi for single point injection) kun har indsprøjtnig et sted til alle cylindre.
Motorstyringen er den computer eller flere der styrer tænding og benzin tilførsel i forhold til omdrejningstal, motorens temperatur og hvor økonomisk eller sportslig bilen måske er farbriksprogrameret.

Nu bliver jeg sikkert snart rettet...
Dagooz


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jun 2004, 01:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
Skal vi tage dem fra en ende af?

Lean Burn Motor
En teknologi benyttet af en række bilfabrikanter til at sænke forbruget, når bilen 'cruiser'. Der skrues ned for fodermængden, så motoren kører magert. Så snart motoren skal lave noget skiftes til normal styring.

Flerventilteknologi
Tjah..... To ventiler (eller flere) til hhv. indsugning og udstødning i hver cylinder.

Monopoint indsprøjtning/Multipoint indsprøjtning
Monopoint: En indsprøjtningsdyse til alle cylindre.
Multipoint: En dyse i hver indsugningsport.
Generelt kan siges, at monopoint i princippet ligner en karburator, hvor dysen sidder i gasspjældshuset og forsyner alle cylindre.

GDI Kompressorteknik
GDI er Gasoline Direct Injection. Noget Mitsubishi indførte for ca. 5 år siden (ja, det er set før, men de var de første til at bruge det i nyere tid.) Man har - ligesom på dieselbiler - flyttet indsprøjtningsdyserne ind i cylindrene. Mitsubishi har kombineret dette med Lean Burn og derved fået bedre cruise-økonomi.

CW værdi 0,31
CW-værdien siger noget om bilens vindmodstand. Jo lavere værdi jo lavere modstand.
Det er en faktor, der skal ganges op med bilens areal set lige forfra, så tallet er direkte sammenligneligt mellem forskellige bilmodeller.

Elektronisk tænding og motorstyring
Førhen var motorens styring rent mekanisk. Karburatoren gav mere brændstof ved højere flow, tændingen var styret af en mekanisk kontakt i strømfordeleren osv. Alt dette styres idag af en computer, hvor en masse forskellige faktorer tages med i beregningerne. Derved har man opnået en mere nøjagtig styring og dermed bedre økonomi og lavere emissioner.

Bankesensor til "Tændingsbanken"
Man får mest ud af en motor ved at køre den på 'grænsen'. Generelt får man bedre ydelse ved et højere kompressionsforhold. Her opstår problemet med tændingsbanken (en fæl destruktiv banke-lyd, der opstår når brændstof-blandingen i cylinderen eksploderer istedet for at brænde kontrolleret).
En bankesensor er i princippet en mikrofon, der kan opdage denne banken og fortælle motorens styresystem, at der er problemer. Motorstyringen flytter så tændingstidspunktet længere frem og tænder derved blandingen senere, hvorved tændingsbankningen ophører. Bivirkningen er at der tabes effekt, jo længere frem tændingstidspunktet flyttes.


Det var den korte version.
Jeg håber du kan bruge det til noget.

Mvh
Nolan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jun 2004, 02:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
som NOLAND siger

mono= enkel
multi= flere

og en bankesensor er et pietzo-elektrisk krystal som når det bliver rystet vredet eller bevæget på anden måde afgiver det en lille spænding som man så kan bruge til at måle klirrene/bankene metal lyde fra et forbrændingsrum ved at lytte udefra og normalt så rykker den tændingen 15Grader tilbage og så rykker den for hver takt der går tændingstidspunktet 3* frem igen til den igen "banker" og sådan bliver den ved individuelt på hver cylinder......

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jun 2004, 07:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
For mere "uddybende" svar, så prøv og kig på http://auto.howstuffworks.com
Der er bla. http://auto.howstuffworks.com/fuel-injection.htm Den går lige fra karburator, singlepoint til multipoint..
Her er om GDi motoren http://auto.howstuffworks.com/framed.ht ... ology/GDI/

Det er bare søge lidt derinde, der ligger mange gode forklaringer :)

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jun 2004, 15:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
Hov, opdagede at der på dette link kommer en menu i midten, hvor du kan vælge stortset alt om bilmotorer..

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jun 2004, 21:17 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Indlæg: 323
Geografisk sted: kbh
lean burn er ikke kun motorstyrring, men typisk osse en ændring af brændkammerets fysiske udformning - det så værre stempler og topstykke...:-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team