Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 jun 2025, 21:25

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 21 maj 2004, 12:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 931
Geografisk sted: Vestsjælland
Er det meget dyrt at ligge en motor med 6 hk. for meget i sin bil, nu tænker jeg på afgiften af de 6 hk. , eller fatter de bare hat inde hos Told og Skat? Skrev til dem at jeg "overvejede" at ligge en RST motor i min xr3i og da det jo er 6 hk. for meget ville jeg lige høre hvad det "evt." skulle koste. Jeg får så en seddel vedr. import/eksport af bil som så skal udfyldes, det undre mig noget at det er en sådan jeg skal udfylde men gør det da jeg jo "gerne" vil betale en lille sjat penge til dem for ikke at få problemer med bilen til syn og lign. Jeg får det så tilbage hvorpå der står at jeg skal betale 14.551,- i afgift, de må sku da være sindsyge mand, tror vidst der er en hos dem har klokket godt og grundigt i det, det er sku da afgiften på en RST man henter i Tyskland der ligger deromkring da, skulle da være lidt utroligt at 6hk. skulle kunne komme til at koste så meget....... :evil: :evil: :evil: :evil:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 maj 2004, 13:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 931
Geografisk sted: Vestsjælland
Har lige talt med dem hos Told og Skat, de siger sku at det er identitetsskifte der skal betales for. Så må det jo bare være den alm. blok det hele bliver smidt på så, for så skal de ikke have en krone nemlig, fuck hvor er det bare firkantet og pløkåndsvagt land med de regler det her mand..... :?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 maj 2004, 13:29 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Danny Salling skrev:
Har lige talt med dem hos Told og Skat, de siger sku at det er identitetsskifte der skal betales for. Så må det jo bare være den alm. blok det hele bliver smidt på så, for så skal de ikke have en krone nemlig, fuck hvor er det bare firkantet og pløkåndsvagt land med de regler det her mand..... :?


Tja, det er nu reelt nok. Jeg vil tippe at hvis man "bare" skulle betale for de få ekstra hk, så ville salget af skrabede modeller stige voldsomt, og importen af store motorer gå en del io vejret!

Reglen er jo lavet for at du ikke skal køber en escort 1,1død og skrue en coswort4x4turbo under den. Eet eller andet sted skal grænsen jo gå, og nu rammer den lige dig.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 maj 2004, 13:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Indlæg: 621
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Ud over de 14551,- kommer der jo osse en højere vægtafgift i fremtiden!


Top
 Profil  
 
 Titel: ombygning
Indlæg: 23 maj 2004, 21:45 
Hej s@g

her er måden du kringler den på:
du køber en rst motor, tager din din xr3i motor og skiller ad, herefter tager du stempler og plejlstænger fra fra rst motor, faktisk kan du tage alt udentagen blok, herefter samler du din xr3i motor med rst indmad og hænger turbo og indsprøjtning på, lægger den i, og køre til syn, henviser til typegodkendelsen på en rst.

Der er er lige et par ting du skal være obs på:
1 der er ingen oliereturløb fra turbo i blokken så det laves i bundkaret.
2 hvis din xr3i er en mrk3 har den samme bremser som en mrk3turbo.
hvis det er en mrk 4 skal du sætte bremser på fra rst mrk4

dette projekt er en tuning på den eksisterende motor og er derfor ikke afgift berettiget. i øvrigt er projektet genemført i januar på en xr3i mrk3
og har taget diskutionen med synsmanden og han måtte desværre for ham "syntes han " give sig. og godkende projektet hi hi vi griner i nu :D

god fornøjelse

mvh Robert s.


Top
  
 
 Titel: nå ja
Indlæg: 23 maj 2004, 21:58 
nå ja det var jo til salling :D


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 24 maj 2004, 01:43 
burde stadig koste den samme afgift, da de nye regler fra sidste år siger at du heller ikke må tune den motor der sidder i bilen med mere end 20%(tror nok det var sådan det var).

ellers kunne man bare bygge rundt på sin 55hk motor bore den op og påsætte turbo/ic til den havde 250hk men så skal du alligevel betale ved kasse 1, da du overskrider de 20%.

du kan da bare lave en fiktiv export af bilen, få afgiften retur, skifte motoren og så indregistrere den igen.

ses til dhb, us-klasse pontiac fiero...

HC


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 30 maj 2004, 03:30 
Fint nok at du tror det er sådan men virkeligheden er en anden.
sålænge der tunes på original motoren er told og skat fuldstændig ligeglad om du så hiver 1000 hk ud af din gl 55hk motor. fordi der ikke er tale om et identitets tab sålænge der er tale om den originale blok og krumtab. derimod er synshallen ikke lige glad men: følgendetaget fra færdselstyrelsen hjemmeside:

Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra fabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. en beskrivelse af hvilke ændringer der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.


eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.= at hvis du tuner/ændre din originale motor så den svarer til den model der har højere ydelse, bremser styrtøj osv så er det fuldt lovlig
alså det drejer sig om at sætte sig lidt ind i hvilke varianter der er af samme model og hvori forskellen er.

Men prøv lige at tænke over den her:

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller turbolader, vil det anses for effektforøgelse over 20 %.

dette er den direkte text fra færdselstyrelsen, som jeg læser det, så betyder det at når kompressoren eller tuboladeren er styret af wastegate overstiger det automatisk 20% men her kommer smuthullet, hvis der ingen wastegate er på en kompressor, men at ladetrykket ene alene er styret af den udveksling der er på remhjul så må de godkende pisset dvs sige at du stiller med en effektmåling hvor den angivne efekt ikke overskrider 20%.

og lige et godt råd når du laver den slags, forbered dig grundigt, få fat i typegodkendelsen på den variant du vil opgradere til, told regler, tag og skriv en kopi ud fra færdselstyrelsen streg ud hvad der står om tuning (det er det der står herover med fed) og be ham så pænt om at syne din bil, når nogen ikke har kunne slippe afsted med nogle ting, tror jeg det skyldes at de ikke har været forberedt godt nok, og når så at synsasistenten heller ikke er ordentlig inde i reglerne så falder det på gulvet, fordi at vi måske er lidt bange for ham "kongen" det dur ikke at sige jeg tror nok at det er sådan med reglerne. du skal vide hvad du har med at gøre, og kan du fortælle ham det, og samtidig vise ham det sort på hvidt ja hvaså? det er = synet og godkendt og de skriver det enda på din reg, atest så at du kan stikke den i hovedet på betjenten når han stopper dig.

Og så lige en sød lille en: jeg har lige bygget min audi 80 1.8 112 hk 4cyl årg87 om til en 5cyl 133hk det kunne lade sig gøre fordi at den er monteret med kat, uden kat ville den yde 136hk og så ville jeg overstige 20% og da min bil er fra før 10mdr 89 og ikke skal være monteret med kat så behøver den ikke virke, alså forurening, den skal bare være der for at begrænse effekten og det står enda på min synspapirer.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 30 maj 2004, 15:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Indlæg: 621
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
rsv skrev:
.....kat så behøver den ikke virke, altså forurening, den skal bare være der for at begrænse effekten og det står endda på min synspapirer.


Og så lige på med en racerkat, og så er de sidste HK hjemme. 8) :lol:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 maj 2004, 10:06 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 492
Geografisk sted: Midtjylland mellem Viborg og Silkeborg
Du kan ikke betale afgiften mellem de 2 modeller... men du kan få afgiften tilbage , så du har en xr3i uden afgift.. så kan du jo betale afgiften til rs turbo bagefter...

_________________
Mvh Jesper
Jb coolers
Tlf: 60743564

!!! Ny Msn adresse!!!


Jeg kan lave alt i rustfri og aluminium til fornuftige priser.. bla. intercoolere i næsten alle størrelser


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team