lqs skrev:
har du fået det på skrift?hvis ja så er det helt nye måder at fortolke reglerne på! kan 940 udstødningen være på 360 (komplet)? det vil være fint og rimeligt hvis det du beskriver er ok, tror blot ikke du reelt får lov til at bruge værdierne fra den anden bil! .MVH søren
Ja, jeg har det på skrift. Der _kan_ blive en gråzone omkring udstødningen fra 940eren på en 360er, men beholder du potterne, katten og rørdimensionerne har jeg noget svært ved at se argumentet for at den ikke skulle kunne gå.
Husk på at man _frivilligt_ strammer kravene ganske alvorligt ved at gå fra 360erens emissionskrav til 940erens emissionskrav.
Den lokale synshal(som iøvrigt ikke er mine bedste venner) har bekræftet det samme for en bekendt der også kører volvo: Hvis han flytter _hele_ svineriet fra en anden bil så ville de naturligvist bruge de krav som motoren oprindelig var født til at overholde. Han mente nemligt at han skulle have en 940Turbo maskine i, OG skulle køre under -82er krav, men den går ikke. Kunne motoren passe deres test som værende en 940Turbo, og gå igennem denne, og motorstyring,indsugning kat osv fra 940eren var på bilen, så var der ingen ko på isen.
MEN
Skriv til dem og få det på det rene først. Så falder man hellerikke for en lokal SB mands luner på en uheldig dag.
Noget i retning:
Jeg har en Volvo 360 stelnr.xxxxx fra 19xx født med B200x der yder 115DINhk.
Jeg påtænker at installere en B230FK fra 940SE 19xx(lettryksturboudgaven m. 135hk) der yder 135DINhk.
Der er tale om at hele motoren incl rørføringer og ledningsføring samt styrebokse overflyttes til volvo360.
Effektforøgelsen er på 17-18% eller hvad det nu bliver.
Rent fysiskt passer motoren direkte i, der skal ikke laves nogle specielle stumper, og motorens ledningsnet kræver kun minimal tilpasning for at kunne køre i 360eren.
Specielt til T&S:
Bilen bliver ikke identisk med nogen tidligere bygget 360 idet bilen aldrigt har haft den pågældende motorversion fra ny, og motoren er ikke over 20% i effektforøgelse iforhold til den eksisterende motor.
Jeg formoder udfra T&S hjemmeside at den nævnte ombygning ikke medfører nogle afgiftsmæssige konsekvenser. Kan I bekræfte om dette er korrekt?
Specielt til FS:
Da jeg ikke ændrer på donorbilens motor hverken i form af indstillinger, eller i konstruktion, og beholder donorbilens motorstyring,indsugnings- og udstødningssystem incl katalysator, formoder jeg at jeg blot skal overholde de krav til emission som donorbilen oprindeligt skulle overholde.
Kan i bekræfte om dette er korrekt?
Sådan i grove træk er det hvad jeg ville gøre i det aktuelle tilfælde. Eksemplet skal selvf. finpudses en del, og vedlægges 360eren typegodk. og tilsvarende for donorbilens typegodk.
Så ser jeg ikke noget problem i at de vil godkende det.
Hvis de ikke vil det, så er det i praksis umuligt at udskifte motoren i en bil med andet end en _eksakt_ magen til motor fra en _eksakt_ magen til bil, både såvel årgang som model.
Nå..nu har jeg vist brændt tid nok af på denne tråd......
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!