Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 23:43

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 04 maj 2004, 23:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Mads RR skrev:
Hej

Her må jeg tilslutte mig Anders mening. At få bilen til at køre( i mange tilfælde bedre end med original styringen) tager ikke mere end en times tid. Også med dellast og acceleration. At det ikke er en perfekt justering kan vi hurtigt blive enige om. Men faktum er at jeg gjorde det på lidt over en halv time på Anders's bil.

Mads RR


Det med at få motoren til at kører bedre en orginalstyringen er ikke særligt tidskrævende, mere benzin kanhjælpe på mange ting.
Jeg brugte ca 3 timer effektiv tid som førstegangs bruger til at få den til at køre når motoren er drifts varm. Der gik næsten 2 måneder med at indstille koldstarten, med en defekt benzin pumpe :evil:
Man kan vel konkluderer at for at få motoren til at kører kræver ikke det helt store tidsforbrug. Men det er justeringerne af div parametre Koldstart/dellast/økonomi/ acc tilskud, der tager tiden.
Så derfor kan det være en meget stor fordel at sætte sig ind i systemet, og læse om mapning af motorer, og lave det selv. Og idag er der kun et tastatur immel problemet og hjælpen.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 maj 2004, 11:55 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Nu har du jo også spildt megen god tid med at luge problemer ud med bensinpumper, og ikke mindst elektriske smuttere hist og pist.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 maj 2004, 21:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg vil ikke benægte at der har været en eller to fejl 40 fra min side. Bla et forkert tilkoblet gasspjældspotentiometer, pga. manglenede engelsk kundskaber.
Men egter at have løst div elproblemer på bilen, og udskiftet benzinpumpen, kørte den meget bedre, og nu er koblingen brændt af. :twisted:
Men jeg vil stadig mene at køre en motor ind, således at den virker tilfredsstillende under alle forhold er ikke et 1,5 times projekt. men derimod mange dage med tydning af datalogs, og en følelse for hvordan bilen kører. Det er denne optimering der tager tiden, og giver små grå hår!
Det man skal være opmærksom på er at et system til en tiendedel eller under er ikke rent plug and play. Men det kræver en indsats af ejeren af bilen.
His man ikke er parat til at yde denne indsats, skal man købe et system der er færdigt indjusteret til motoren, og ved senere opgraderinger betale kassen for at få det justeret ind igen.
Det kan godt være at jeg stiller høje krav til hvordan motoren kører :D .
Og andre ikke har samme krav.
Men mit mål er pt at den skal køre mindst lige så godt som en oem motor, kunne kører 10 km/l til og fra arbejde, og yde 220+ hk.
Det kan godt være at det ikke kan lade sig gøre, men jeg er indstillet at bruge tiden på det.
Og det er det jeg argumentere for, en racer tager ikke særlig lang tid at mappe ind, da man kan leve med div små fejl.
Men en bil der er et dagligt transportmiddel, med en effektforøgelse kæver det længere tid.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 maj 2004, 22:06 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Enig i en helt masse ting.

Især er jeg enig i at MS ikke er velegnet til folk uden "gefül" og som er villig til at betale det proffessionelle folk for en mere eller mindre proffessionel løsning. Tør man ikke justere på en gammel karburator, eller skifte en bensinpumpe uden at der er problemer, så skal man nok holde snitterne væk fra gør-det-selv grej som MS og betale prisen og købe en færdig bil, med den effekt man vil ha.

Men det er det absolut bedste alternativ til alle de hjemmetunere der vil lidt mere end blot leve med et k-jet anlæg med opskruet tryk.

Det er med MS som med alt muligt andet: man skal finde den løsning man har brug for.

En skyline motor kan ikke rigtigt bruge turboladeren fra en uno turbo til ret meget, ligesom en uno turbo ikke rigtigt kan anvende turboladeren fra skylinen til noget fornuftigt.

Men hvis viljen er tilstede, og man gider sætte sig lidt ind i det selv, så er der masser af potentiale i MS, ofte _LANGT_ mere potentiale end de fleste kan udnytte. Søger man highend digital ladetryksstyring,antispin baseret launchcontrol, osvosv så skal man købe noget proff. grej, eller vente på at UMS bliver frigivet.
Men hvis vi ser bort fra nogle ganske få hardcore gutter så er der ikke mange der udnytter fancy styringer 100%

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 maj 2004, 07:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 nov 2003, 18:00
Indlæg: 528
Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland
okay hvor meget koster MS? og hvor hrtig kan man have det?

MVH Bruno

_________________
Golf 4 GTI


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 maj 2004, 18:06 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
brunochristensen skrev:
okay hvor meget koster MS? og hvor hrtig kan man have det?

MVH Bruno


Mail afsendt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team