udstødning til turbomotor

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#21 Indlæg af Morten VJ »

Jeg er udmærket godt klar over at over store dyser har noget med blandings forholdet at gøre, det jeg forsøgte at underbygge var at en K motor kører med et benzin overskud ved maks belastning, hvilket den gør. Det siger selvfølgelig ikke hvor stort overskudet er, men der er et potentiale til det.
uanset indsprøjtningssystem programmerbart eller ej, er for små dyser til den ønskede effekt= en for mager blanding.
Tror nu heller ikke at det at man går en 1/2 tomme op i diameter, og får mindre modtryk, vil resultere i en sammenbrændt motor. MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#22 Indlæg af Havneren »

[quote="Transitfar"]Joh, kan bare ikke huske, hvad der er hvad...(alderen..)
Når lambdasonden er "kold" kører bilen på motorstyringens dertil indrettede program.
Når der så er brugbare måleværdier fra lambdasonden, så regulerer motorstyringen efter disse værdier.
Det mener jeg også gælder ved bundgas.[quote]

Fyn alliancen slå til igen... Søren har helt klart ret TransFar. Styrboksen vil i LANGT de fleste tilfælde se bort fra lamdasonden lige så snart at kører fuld last! Husk på som Henrik siger at en almindelig lamdasonde KUN kan sige på hvilken side man ligger af 14,7 AFR.

v/h christian
hsahirf
Junior Medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 25 okt 2003, 09:44
Geografisk sted: copenhagen

#23 Indlæg af hsahirf »

Morten VJ og andre > nu har jeg ingen steder sagt, at jeg kun ville skifte bagpotte - selvom jeg ikke er mekaniker eller har teknisk viden om bilteknik, kan jeg godt regne ud at en større potte ikke betyder noget hvis udstødningen stadig skal gennem samme rør for at komme til potten.

Men ellers mange tak for den debat (der til tider stiger noget over min forstand :oops: ) som emnet har affødt, det er lærerig læsning. "Desværre" er det ikke aktuelt for mig lige nu (men bliver det stadig i løbet af overkommelig fremtid), da jeg har fået lokaliseret problemet til at kunne udskydes en tid med en "svejselap".
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#24 Indlæg af Havneren »

Det er netop når debatten begynder at udvikle sig at det bliver sjovt :D
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#25 Indlæg af Transitfar »

Havneren skrev:Det er netop når debatten begynder at udvikle sig at det bliver sjovt :D

Lidt sjov, og mægtig interessant...

Er Fyn-alliancen en endnu uopdaget gren af Al-Quaida???? :lol: :lol:
Det eneste interessante ved Fyn er da G-strengen, du ved det der stykke motorvej som forbinder trekantsområdet med røvhullerne... 8) .

Er der ikke en fra Esbjerg, som kan forklare mig, hvorfor/hvordan motorstyringen IKKE benytter lambdasonden ved fuldlast???
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#26 Indlæg af Morten VJ »

Tja nu er jeg ikke fra esbjerrg, og har aldrig været der.
Men lambda sensoren blev udviklet til det californiske marked.for at formindske smoggen.
Da man næsten kun kører i tomgang, og hurtig gang, pga. den store trafiktæthed. Kom man frem til den deal at bruge den sensor der var tilgængelig på dette tidspunkt, og det er den lambdasensor vi kender idag. sensoren kan betragtes som en on off kontakt der kun er nøaktig ved lambda 1, se på et spændingsdiagram , og du vil forstå hvorfor sensoren kun er nøjaktig ved lambda 1. Og alle andre blandingsforhold kun er et gæt, eller en indikation om hvad der foregår.

Dette er skrevet af en Nordsjællænder, og ikke en nordjyde men håber at det kan bruges.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#27 Indlæg af Havneren »

Transitfar skrev:
Havneren skrev:Det er netop når debatten begynder at udvikle sig at det bliver sjovt :D

Lidt sjov, og mægtig interessant...

Er Fyn-alliancen en endnu uopdaget gren af Al-Quaida???? :lol: :lol:
Det eneste interessante ved Fyn er da G-strengen, du ved det der stykke motorvej som forbinder trekantsområdet med røvhullerne... 8) .

Er der ikke en fra Esbjerg, som kan forklare mig, hvorfor/hvordan motorstyringen IKKE benytter lambdasonden ved fuldlast???


Jeg prøver sku også lige... Lugter jo lidt af esbjerg da jeg bor på en havn.
Hvordan: Mange gange er det jo ud fra et fuld last signal enten fra gasspjældet eller en map føler/ligende at boksen VÆLGER at se bort fra sondens informationer.
Hvorfor: Da lamdasonden KUN kan vise at du enten kører for FED eller for MAGER i forhold til 14,7kg luft/kg benzin og du ved fuldlast skal ligge i laget af 12 vil sonden derfor konstand vise at motoren kører fed, MEN ikke hvor fed. Boksen kan altså ikke bruge sonden til ramme AFR 12. Der i mod i tomgang samt dellast er 14,7 jo mere passende. Når sonder så viser at du er for fed (14,4 måske) giver boksen lidt mindre benzin hvor efter sonden kommer til at vise for mager (hvad der svarer til 15,3 måske, det vides jo ikke), så feder boksen lidt op igen. Derfor vil sonden jo også komme til at stå og svinge som du jo sikkert tit har set...
Håber det var svar nok.

v/h christian
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#28 Indlæg af Transitfar »

Jamen tak til Morten VJ OG til havneren for et par lærerige input...
Nu bagefter ved jeg da egentlig godt, at man kun har AFR=14,7 ved dellast, og at en NB lambdasonde derfor jo ikke kan bruges, når det er bedst med et AFR på fx 12......
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#29 Indlæg af Havneren »

HAHAHAHAHAHAHAHA... Det var da så lidt min ven!
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#30 Indlæg af Transitfar »

:wink: :wink:
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Besvar