0-100 skrev:
Hej Morten VJ
Det jeg ville frem til er at hvis man gerne vil have et højt ladetryk
er det god ide montere en skarpere knast.
Med en skarpere knast opnås der et bedre flow igennem motoren, efter
devisen hurtigt ind, hurtigt ud!!!.
Hvis jeg kørte rundt med min standart knast kunne jeg ikke have det kompressionforhold og det ladetryk som jeg har nu!!!.
Selvfølgelig skal knasten vælges med omhu da der ikke må være
for meget "overlap" mellem ind og udst.ventilen.
Morten du må lige forklare hvorfor kompressionen skulle stige mere
med raceknast ved høje omdr. end ved alm. knast?.
Jeg mener åbne og lukkegrader for ventilerne ligger jo helt fast, uanset
omdregningstallet.
Hilsen D
Skarpere knaster er IKKE nødvendigvist en fordel i en trykladet motor, se nedenfor!
Skarpere knaster giver ikke nødvendigvist et bedre flow på trykladede motorer.
Der er to slags komp.fh.:
Statisk, og dynamisk.
Statisk, er som antydet bestemt geometrisk i motoren.
Dynamisk er den _aktuelle_ komp.fh.
Dynamisk er bestemt af en masse ting, feks luftens densitet,temperatur, indsugningssystemets resonansfrekvens(induction tuning) og ventil timing.
Kig på et stempelslag:
luften farer ind i motoren og har således en høj hastighed, som gør at det kan være en fordel at holde indsug.ventil åben efter BDC. Når ventilen lukker _fortsætter_ luftens bevægelse, og trykket foran ventilen stiger voldsomt(trykpulsen). Når trykpulsen passer med ventilåbningen kan en god sugemotor opnå _overtryk_ i indsugningen i dette specielle punkt, og kompressionsforholdet er således blevet variabelt over hele området.
En skarp knast til en sugemotor er baseret på at luften er under et vist vacuum, og har således en bestemt densitet, og en bestemt enerti. Tryklader du nu denne motor/knast så bliver den uforholdsvist mere hidsig, da kompressionforholdet varierer meget mere voldsomt end normalt.
Eks:
VolvoB21ET(240Turbo,155hk på tryk) har en T-knast
B23A har en A knast(116hk på sug)
B23E har en H-knast(141hk på sug)
Sætter du en H knast i en B21ET bliver den totalt umulig at køre i. Den vil ikke trække overhovedet under 3500rpm, men over bliver motoren "on-cam" og pludseligt passer knastakslens timing med indsugningssytemet og trykket, og motoren tager ved derfra, og bliver først vild omkring 6500 hvor det synes at den kan gå til 9000 eller mere.
omvent er en A knast en ~8-10hk gevinst til en turbomotor hvis den forskydes nogle få grader.
Knastakslen er omtrent altafgørende for kompfh.
Prøv at måle komptryk på en motor med forskellig knast!
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!