Sprøjt

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
D P

Sprøjt

#1 Indlæg af D P »

Ohøj
Jeg har mig en rar gammel bil, med en in-line 6'er. Problemet er bare at de to 42 mm SU-Carbs der sidder på dyret er ved at være slidt på.

Det jeg tænkte på var så, om man med lidt snilde selv kunne lave en manifold og så lige inden topstykket lave et hul til en insprøjtningsdyse (det gamle system er indsugning og udstødning i EEN stor jernklump, ikke just gavnligt for temperaturen i indsugningen :-P )...... Toppen på blokken er opbygget på en måde der gør at ventilerne sidder 88-89 grader på cylinderen og stempler. Efter min logiske sans ville strålen fra dysen bare ramme ventilen og benzinen pladre ud over det hele. Hvis det hjælper lidt, så er det en Escort, hvor jeg har broklet en Austin Princess 2200 6cylindret i.

På forhånds tak
DP
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#2 Indlæg af Yugo Turbo »

kender ikke den motor, men med lidt snilde kan man det hele... så engang en jyde der havde købt en 12 cylinderet rover meteor motor hvor han selv lavede et topstykke i alu, da det gamle var i smedejern og derfor for tungt til at hans traktortrækker kunne overholde vægtkravet i den klasse han ville stille op i! så god arbejdslyst der...
venlig hilsen lasse
Brap brap brap...
Billede
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#3 Indlæg af HenrikGM »

Yugo Turbo skrev:kender ikke den motor, men med lidt snilde kan man det hele... så engang en jyde der havde købt en 12 cylinderet rover meteor motor hvor han selv lavede et topstykke i alu, da det gamle var i smedejern og derfor for tungt til at hans traktortrækker kunne overholde vægtkravet i den klasse han ville stille op i! så god arbejdslyst der...
venlig hilsen lasse


De Meteor motorer er grundlæggende alt alt for tunge til traktortræk. De kan simpelthen ikke vejes langt nok ned uden drastiske ændringer på motoren, og her er nogle af dem listet:

Bortskæring af kølevandskappen.
Topstykket monteres direkte på foringerne, båret af afstandsrør og støttebolte(YEP!)
Hele forgården på motoren bortskæres, incl takthjulsarrangementet, og ombygget til tandremstræk.
Håndbyggede topstykker.
Manifolds laves.


Man klipper over en cm af højde(så kan vi snakke om kompressionsforøgelse!)

Faktisk så går traktortrækkerne så vidt for at spare vægt at man bygger titanium koblingshuse, og endda laver selve differentialet i aluminium, for at få de sidste kg med.

http://www.tractorpulling.com/teams/bac ... -index.htm

Så er det vist rimeligt klart for de fleste at traktortræk ikke er noget bønderne bruger tiden på. Der er stort set altid tale om ret proffesionelle gutter, og ret avanceret teknik.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

Re: Sprøjt

#4 Indlæg af Morten VJ »

D P skrev:Ohøj
Jeg har mig en rar gammel bil, med en in-line 6'er. Problemet er bare at de to 42 mm SU-Carbs der sidder på dyret er ved at være slidt på.

Det jeg tænkte på var så, om man med lidt snilde selv kunne lave en manifold og så lige inden topstykket lave et hul til en insprøjtningsdyse (det gamle system er indsugning og udstødning i EEN stor jernklump, ikke just gavnligt for temperaturen i indsugningen :-P )...... Toppen på blokken er opbygget på en måde der gør at ventilerne sidder 88-89 grader på cylinderen og stempler. Efter min logiske sans ville strålen fra dysen bare ramme ventilen og benzinen pladre ud over det hele. Hvis det hjælper lidt, så er det en Escort, hvor jeg har broklet en Austin Princess 2200 6cylindret i.

På forhånds tak
DP

For at komme tilbage til spørgsmålet, og ikke diskutere gamle traktore.
Er det således at de fleste biler med efi netop retter dysen ind efter indsugningsventilen, deles for at køle denne, men ogdå for at varmen fra ventilen skal holde benzin/luftblandingen i en gastilstand, dette er ikke så viktigt på sekventielle indsprøjtnings ecuer. Så hvis du har en indsugnings kanal pr cyl er der ikke noget problem med manifolden/ dyse placering.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar