Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 15:09

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 14 apr 2004, 20:15 
Shelby 500 skrev:
Hm - hvorfor letter man mere end 6-800g på en 1,9 det er sq kun til race...til hverdag er det ikke en meter værd at tage mere af (måske på turbomotor) - okay smag og behag at man skal køre med 1500 o/m i tomgang..og skal ha 4000 på den for at starte i 1...hvergang :(
Derimod fuld afbalande og af vejning af stempler og plejlstrænger/krumtap noget der kan mærkes...det at tage af svinghjulet er på bekostning af momentet, og hvorfor fjerne moment fra en motor??Alle snakker HK, men moment er sq lige så vigtigt/sjovt... :D


Min tomgang står pt på ca.1200 da jeg har en reprofilteret knast i med et løft på 13mm. Og står den på 800 kan den finde på at gå ud når jeg slipper gassen efter feks motorvejskørsel.
Jeg tror ikke jeg skal op på 4000 for at starte i første gear.
Jeg er glad for mit moment, men mon ikke den vil bibeholde en god del af det med det nye svinghjul.
Mht afvejning af stempler osv. så er det jo en helt anden prisklasse vi snakker om.

Du kan se en rullefelts test her http://www.legebarnet.dk/205dagbog/rullefelt-205-27-02-2004-95oktan.jpg


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 14 apr 2004, 20:23 
Arrrg jeg glemmer hele tiden at jeg ikke har oprettet mig som bruger og derfor ikke automatisk skriver under.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 27 maj 2009, 22:09 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 23 dec 2003, 21:23
Indlæg: 71
Geografisk sted: Søborg (kbh)
Morten VJ skrev:
Et lettet svighjul kan ikke stjæle moment fra motoren, men det kan få den til at virke mere nervøs for ydre påvirkninger. Såsom speeder stilling/bakker/tilkobling.
Letning af plejlstænger/stempler er en helt anden sag, da det ikke er en roterende bevægelse men en konstant accelartion/deccelartion, burde der være noget effekt at hente. Men det er nok meget lidt. Man letter hovedsagligt for at motoren skal kunne tåle flere omdrejninger, og dermed kan udvikle mere effekt.

MVH

Morten


Hej Morten, vil først sige at du er den, der argumenterer klart bedst i denne tråd - det er nogle kloge ting du siger :wink: Men vil dog lige komme med en lille kommentar angående det du siger om stempler (og i et vidst omfang også plejestænger). Det er korrekt, at det tager energi at accelerere stemplerne op og ned, da de jo hele tiden myldrer op og ned. Men man skal huske på, at det kun er i første halvdel af bevægelsen i hver retning, at plejestangen døjer med at trykke stemplet fremad - i den sidste halvdel skal stemplet jo bremses ned, og dette sker ved at stemplet trækker i plejlstangen og derved afleverer præcis sammen mængde energi (minus friktion), som det modtog under accelerationen.
Altså: når stemplet er i BDC skal det først accelereres op til f.eks. 15m/s, hvorved det tilføres f.eks. ½*0,5kg*(15m/s)^2 = 56J. Denne makshastighed opnås så omtrent halvvejs oppe mod TDC, men derefter aftager stempelstangens fart opad pga dens tilnærmelsesvis sinusformede bevægelseskurve, og i al den tid der går indtil det rammer TDC, vil det bremse stemplet, som jo til gengæld trækker præcis ligeså hårdt i modsat retning og derved afleverer de 56J igen (minus friktion mod cylindervæg). Så den eneste forskel burde være, at et tungere stempel giver lidt større friktion og deraf større tab (plus at det jo har inerti, og således gør motorens acceleration langsommere - ligesom et tungt svinghjul) :wink:

Og til alle dem, der (stadig) måtte sidde og være i tvivl om hvorvidt letning af et svinghjul giver mere/mindre effekt/moment, så nej – det ændrer ikke på disse to ting når omdrejningstallet er konstant (så ens bils topfart er helt uafhængig af svinghjulsmasse). Men under accelerationen skal motoren jo accelerere svinghjulet op, og det kræver jo energi. (Hvis man skal have motoren accelereret fra omdrejningstal RPMa til RPMb kræver det energien E = ½*I*(RPMb^2-RPMa^2)/(2*pi/60)^2, hvor I er inertimomentet). Og denne energi skal jo leveres af motoren, hvorved baghjulene går glip af den mængde energi (den kan så til dels vindes igen, hvis man er hurtig til at skifte gear og får koblet til inden motoren er faldet i omdrejninger igen).

Mvh Casper

Baghjulstræk styrer!!! :P
(Forhjulstræk fortsætter bare ligeud :( )

_________________
Baghjulstræk styrer...

forhjulstræk kører bare ligeud.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 maj 2009, 22:28 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 23 dec 2003, 21:23
Indlæg: 71
Geografisk sted: Søborg (kbh)
Mac skrev:
Hola gutter.
...
Og husk hvad der står nederst "HP er altid lig NM" ved 7120 omdr, hvor mange har tænkt over det ?? (for lbft er det vist 5225)


Hej Mac, er lidt usikker på hvor det med de 7210 omdr kommer fra, men sammenhængen mellem moment og effekt er jo P=M*omega, hvor P = effekt, M = moment, og omega = vinkelhastighed = omdrejninger pr sekund * 2 * pi. Så kan der eventuelt være en konstant, hvis man regner i andet end SI-enhedder (hvilket jo er tilfældet, når man f.eks. regner i hestekræfter). Men anyway min pointe er i hvert fald, at hestekræfterne er lig momentet (gange noget konstant-halløj) gange det givne omdrejningstal, og altså ikke 7120 (med mindre man selvfølgelig netop er interesseret effekten ved dette omdrejningstal.

Desuden er det ofte maksimal-effekten og maksimal-momentet, der oplyses (f.eks. i bilrevyen), og her skal man huske på, at disse aldrig optræder ved samme omdrejningstal (max hp sker altid ved højrer rpm end max Nm). Til gengæld betyder det, at man med disse oplysninger har hele to punkter på såvel momentkurve som effekt kurve, da man ved ovenstående formel også kan regne effekten ved maksimal moment samt momentete ved maksimal effekt.

Hvis du f.eks. har lotus elise med120hp@5500rpm og 165Nm@3000rpm, vil du ved ovenstående formel få at effekten ved de 3000 rpm er
P = 165Nm * 3000rpm * (2*pi/60)min = 51836W = 70,5 hp.

Og momentet ved maks effekt (5500rpm) kan analogt findes til 153Nm.

Håber det kan bringe lidt klarhed over sagen

Mvh Casper
(Det der halløj med baghjulstræk vs forhjulstræk gælder stadig)... :wink:

_________________
Baghjulstræk styrer...

forhjulstræk kører bare ligeud.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 maj 2009, 17:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Det er det fede ved Powerpage. Man kan finde 5 år gamle tråde hvor der er nyttige ting i.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 maj 2009, 18:12 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 23 dec 2003, 21:23
Indlæg: 71
Geografisk sted: Søborg (kbh)
klyfax skrev:
Det er det fede ved Powerpage. Man kan finde 5 år gamle tråde hvor der er nyttige ting i.


Hehe ups - havde godt nok ikke lige set årstallet - havde kun lagt mærke til at der stod noget med april :oops: (søgte oprindeligt på "svinghjul og letning" for at se om nogen havde erfaringer med hvor meget sådan noget kostede og fik så ikke lige tjekket "fremstillingedatoen" :wink: (men jeg kan godt se, at så er dampen nok gået lidt af diskussionen...)).

_________________
Baghjulstræk styrer...

forhjulstræk kører bare ligeud.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team