Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 13:22

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Hej

Jeg savner noget debat om kompression på trykladet biler!.

Når man kigger på specifikationerne på fabriks monterede turbo biler,
er kompressionen steget og steget gennem de sidste 10-15 år .

Dengang lå kompr. på ca. 7.5-8.
I dag ligger kompr. på ca. 8.9-9.5.

I 1987 havde turbo biler også bankefølere, indsprøjtningssystem og motorcomputer!.

Derfor er det jo interessant hvor meget kompression I vælger på
jeres biler med eftermonteret turbo/kompressor.

Hilsen D

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Jeg kan jo starte selv.

Golf3 1.8 (kompressor)

Kompression 10:1
Tryk 0.75 bar

Hilsen D

Titel:
Moderator

kompfh på 7,5 er jo teknologi der hører hjemme i en Saab99Turbo og Volvo 240Turbo. IMO ikke en teknik der er værd at kopiere!

Ordentligt design af forbrændingskammer,knastaksler og især motorstyring har gjort det muligt at komme op på +9 i kompfh.

Korrekt dimensionering er vist nøgleordet. MAn ser ikke ret tit at nogen bygget turboladede motorer med mindre end 8 i kompfh, medmindre det er "poor-mans-solutions" med indtil flere toppakninger og lign. perlegrustrick der er i brug.

Skulle jeg bygge en ny motor til volvoen, så ville jeg gå efter ca. 9 i kompfh, en stram squish og en knastaksel lavet til formålet. Et velafpudset indsugning/udstødningssystem og en ikke alt for stor kuglelejeturbo. Sigte efter max effekt omkring ca. 6800rpm, med cut omkring 7300rpm. Det vil stadigt give et godt bundtræk, så man ikke får en ustyrlig racervogn ud af det.
20% mere bund, og +100% effektforøgelse burde være rimeligt overkommeligt at bygge, uden det bliver for skrøbeligt.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Skive
hvad ville du køre med i ladetryk, på den fiktive motor du lige har "lavet"?

mvh morten

Titel:
Moderator

Morten Fog skrev:
hvad ville du køre med i ladetryk, på den fiktive motor du lige har "lavet"?

mvh morten

De kan som regel tåle 1,2bar pålideligt, og der er set op til 1,8bar på denne konfiguration i sverige.
(den fiktive motor er omtrent serieproduceret i sverge)

Jeg ville nu nok holde v. 1bar max, og nøjes med "fornuftige" ~300hk og ikke lade omdrejnignstallet komme helt så højt op. En gammel 240 bliver rigtig sjov med sådan en maskine, og ikke så meget pga effekten, men mere fordi effekt/momentkurverne ligner noget fra en V8er.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Medlem

ok

jeg køre selv Uno T 1.3 som har 7.8 i kompfh, og har flere steder læst at denne skal snækes hvis men vil over 1,5 i tryk. men det er jo også med et orginalt brændkammer.

hvad køre du med nu på den motor du har nu?

for et er teori og et andet er vel praksis? for der er jo ikke alle er lige har penge til nu stempler m.m.

mvh morten

Titel:
Moderator

Morten Fog skrev:
ok

jeg køre selv Uno T 1.3 som har 7.8 i kompfh, og har flere steder læst at denne skal snækes hvis men vil over 1,5 i tryk. men det er jo også med et orginalt brændkammer.

hvad køre du med nu på den motor du har nu?

for et er teori og et andet er vel praksis? for der er jo ikke alle er lige har penge til nu stempler m.m.

mvh morten

Jeg har(havde, har nu flere smådefekter, afledt af 3,5år på SU) 7,5 i kompfh.
Motoren er en B21ET med intercooler og trinstyret ladetryk. Giver op til 0,85bar, og der smed den 183,9bhp/5000rpm og 270nm/3700rpm. Forskellen med og uden intercooler er massive 30hk.

Idag lader den kun ca. 0,6bar. Jeg har en stribe defekter som skal fikses før der skal mere til. Bla. defekt kobling,bagtøjsbøsninger,revnet manifold,død WG aktuator,Let defekt overgear, plus alle de skrammer hr&fru Danmark har påført bilen(Jo, de fleste _OVERSER_ sgu en Volvo240!) v. de sidste 6 påkørsler.

Klart at min "skrivebordsmotor" ikke er gratis. Den vil med det hele koste omkring 30kkr at bygge i nye stumper. Med lidt held kan jeg nok holde den under 12-18kkr, afhængigt at om jeg vil ha en proff bygget top eller ej.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Mine data komp lige under 9/1 maks ladetryk 0,9 :D som derefter falder til 0,6 pgaf en ny defekt benzinpumpe :evil:

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem

det er det jeg mener..

og kender godt problemmet med su... mit problem er bare at det først lige er startet :cry: ... mangler 3 år endnu af maskinmester uddannelsen

mvh morten

Titel:
Moderator

Morten Fog skrev:
det er det jeg mener..

og kender godt problemmet med su... mit problem er bare at det først lige er startet :cry: ... mangler 3 år endnu af maskinmester uddannelsen

mvh morten

Godt så......Læser du i Fredericia?

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time