Lav ohms dyser om til høj ohms dyser

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
JBO
Mester Medlem
Indlæg: 668
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Kontakt:

Lav ohms dyser om til høj ohms dyser

#1 Indlæg af JBO »

Jeg ved man skal bruge en modstand, men hvad hedder de når man skal ud og købe dem???
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#2 Indlæg af Yugo Turbo »

det er en effekt modstand du snakker om, de skal sidde i serie med dyssen, med ved du hva hva størrelse modstand du skal bruge? og hvilken effekt skal de ku klare? MEGET vigtigt inden du køber nogle der kan tåle for lidt...
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
JBO
Mester Medlem
Indlæg: 668
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Kontakt:

#3 Indlæg af JBO »

Jeg ved ikke hvad størrelse modstand jeg skal bruge, men de dyser som sidder i bilen nu er 16 ohms og på 190 ml og den jeg vil have i er 2.5 ohms og på 285 ml. Bilen er en Fiat Uno Turbo 1.4 fra 93.
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
Brugeravatar
scotten
Junior Medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#4 Indlæg af scotten »

Jeg har ellers nogle Weber Marelli dyser....skulle være lavohm. De kommer fra en Escort Cosworth. Er næsten nye. De burde være gode for ca 270 hk...Pris 2k
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

Se dette link, og læs under injektors.
http://www.megasquirt.info/index.html
Efter det jeg kan se skal modstandene kunne tåle 25 W, og de skal være på mellem 10, og 14 ohm, for at være på den sikre side.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#6 Indlæg af Yugo Turbo »

hvis de gamle dysser er på 16 ohm, og de nye er på 2,5 ja så skal du tra tra traaaa ha 13,5 ohms for modstand på. hellere for stor effekt end for lille. mon ikke butikker som brink i københavn og aj el og data i hillerød eks kan skaffe dig dem?
tror dog ikke du kan finde dem på 13,5 ohm, men så tæt på som muligt
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#7 Indlæg af Transitfar »

Ellers "laver" man det selv ved at sætte et par eller flere standard-modstande i serie.....
Så bliver varmen jo også afsat i mere end éen komponent!!
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Hrm!

Formodstande til en 2,5ohms dyse, der skal drives af MS skal være på 6,8ohm, mindst 25W(50W er at foretrække)

Når i nu begynder at regne på dyser og formodstande og foreslår 10ohm og mere, så husk at en dyse reelt er en meget stor reaktans, der er frekvensafhængig(!!) og derfor er ohms lov ikke sådan lige udenvidere gangbar. 13,5ohm er alt alt for højt, og vil ikke med sikkerhed åbne dysen korrekt hver gang.

Man skal købe modstandene efter at være på den sikre side mht åbning, ikke mht strømbegrænsningen! Man risikerer at dysen ikke åbner "kontant" hver gang, med spøjse problemer til følge. Tjek dysernes driftstemperatur, og korriger om nødvendigt. 6.8ohm er IMO rigeligt på den sikre side.

Hvorfor bruger du iøvrigt ikke strømbegrænsningen?

anyway, husk at de effektmodstande gerne vil boltes på noget der kan æde noget varme.

P.S. :
MS kan snildt drive 8lavohms dyser uden formodstande med flyback upgraden, uden at hverken dyser eller flyback komponenter bliver mere end håndlune....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
JBO
Mester Medlem
Indlæg: 668
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Kontakt:

#9 Indlæg af JBO »

Henrik:

Ka det passe at der er flyback upgrade i den megasquirte 2 i sælger, for der er sådan en jeg har, hvad skal ændres i megatune216 for at ku køre med lav ohmsdyser? hvis der skal ændres noget.
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
Brugeravatar
JBO
Mester Medlem
Indlæg: 668
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Kontakt:

#10 Indlæg af JBO »

Henrik:

Ka det passe at der er flyback upgrade i den megasquirte 2 i sælger, for der er sådan en jeg har, hvad skal ændres i megatune216 for at ku køre med lav ohmsdyser? hvis der skal ændres noget.
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
Besvar