Hej Hvis du lige har fået slebet lejesøler må man formode at det er lavet rigtigt og ikke er det der tager trykket. Oliepumpen på C20XE har rigeligt med kapacitet hvis den er ok. Overtryksventilen er "berømt" for at hænge på denne pumpe. Kontrollér at den er ok og ren. Den sidder bag en prop i oliepumpen. Har du skiftet bundkarspakningen til en C20NE pakning som er den hvor gummiet er vulkaniseret på skvulpepladen, er det før set at suge- røret kommer for tæt på bunden af bundkarret (pakningen er tyndere) og derfor ikke kan suge nok olie. Dette plejer dog først at vise sig ved højere omdrejninger, og ikke i tomgang. Jeg kører med 5W50 olie, har oliekøling under stemplerne (se denne side under motorlære/motorblokken) med 4 dyser som nu er på 0,9mm. Jeg har ingen problemer med olietrykket. Ved 95 grader 2 bar i tomgang og 5 bar fra 2500 omdrejninger. Har du 1 bar i tomgang og 3 bar ved flere omdrejninger rækker det også. Og: Har du en Equus olietryksmåler så smid den af h. til. Jeg har inden for et år fået byttet uret 2 gange og føleren 4 gange. Et viste 0,5 bar - der var 2,5 bar, et viste 7 bar - der var 5 bar. Jeg bruger nu VDO. Inden manglen på olietryk ødelægger din nattesøvn, så mål den med et ordentligt manometer. Nej man kan ikke få andre pumper end nogle med pumpehjul beregnet til meget høje omdrejninger. Send en mail hvis du har flere spørgsmål. Mvh Claus A
|