Hurtigere ladetryk
Redaktør: Moderatorer
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Til IQS Jeg burde have skrevet totaltryk, dvs atmosfære+ ladetryk.
PÅ et APC anlæg sidder der en magnet ventil med tre tilslutninger, en til atmosfæren, og en til trykrøret fra turboen, og en til vastegaten.
Selve styringen er således indrettet at der står atmosfæretryk på Wastegaten indtil 2 kriterier er opfyldt.
Det ene er at trykket overstiger 0,4 bar i ladetryk.
Det andet er ar motor omdrejningerne overstiger 3000 omd./min.
Der efter går APCen ind og styrer ladetrykket, efter maks indstillet tryk, og tændingsbanken, desuden fjerner den noget af trykket ved højere omdrejninger. Hvis APCen bryder ned virker Wastegaten helt normalt, og regulerer op til det indstillede grundtryk, på 0,45 bar i ladetryk.
Det er såddan jeg har forstået det jeg har læst, om dette system.
MVH
Morten
PÅ et APC anlæg sidder der en magnet ventil med tre tilslutninger, en til atmosfæren, og en til trykrøret fra turboen, og en til vastegaten.
Selve styringen er således indrettet at der står atmosfæretryk på Wastegaten indtil 2 kriterier er opfyldt.
Det ene er at trykket overstiger 0,4 bar i ladetryk.
Det andet er ar motor omdrejningerne overstiger 3000 omd./min.
Der efter går APCen ind og styrer ladetrykket, efter maks indstillet tryk, og tændingsbanken, desuden fjerner den noget af trykket ved højere omdrejninger. Hvis APCen bryder ned virker Wastegaten helt normalt, og regulerer op til det indstillede grundtryk, på 0,45 bar i ladetryk.
Det er såddan jeg har forstået det jeg har læst, om dette system.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
Morten VJ skrev:Det andet er ar motor omdrejningerne overstiger 3000 omd./min.
MVH
Morten
Hmm, troede det var ved 4500 omdr. Men det kan der jo også pilles ved... Morten, det lyder som om du har godt styr på APC'en, men hvis du mangler mere info har Widde netop opdateret sin side omkring APC på http://www.900aero.com under "Tech" og "APC"... Han og Anders Olson har lavet en hel del målinger, således forståelsen af, hvordan de to pot'er F og P fungerer, nu er væsentligt større...
Daniel.
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Hej Havner tror satme det bliver for dyrt at køre med til dagligt
MVH
Morten
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
2fat2fly
- Mester Medlem
- Indlæg: 948
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Fyn
Havneren skrev:Den bedste løsning...
Lattergas!!! Evt. styret af en pressostat. Dvs. under f.eks 0,4 bars ladetryk giver den vel fuld gas gas (). Dette sparker simpelthen turboen i gang og virker rigtigt godt!
v/h christian
Hmm tror nu mere det bliver dyrt i plejlstænger +50-100hk på en Omd de bukker sku da de små stænger i det lange løb, tror vi prøver det Brisse
foreslog ( http://autospeed.com/cms/A_0670/article.html ) så wastegaten ikke får luft før den overstiger eks 0.4bar det må da virke men ved ikke rigtig om den så skal bruge en bleed ventil efter den første ventil for at give et Flow før den første ventil virker rigtigt.
Nogen der ved det ????
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Ja... hehe... i det daglige er det måske overdrevet lidt. Men jeg kunne sku ellers godt kænke mig det på min. Sådan en 50hk dyse til at sparke systemet i gang med... Nul ventetid. Så tager turboen over så snart at den kan. SMART! Bilen får ikke flere hk/nm af det så det er "ikke" hårdere ved pejlstængerne end ellers.
v/h christian
v/h christian
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Havneren skrev:Ja... hehe... i det daglige er det måske overdrevet lidt. Men jeg kunne sku ellers godt kænke mig det på min. Sådan en 50hk dyse til at sparke systemet i gang med... Nul ventetid. Så tager turboen over så snart at den kan. SMART! Bilen får ikke flere hk/nm af det så det er "ikke" hårdere ved pejlstængerne end ellers.
v/h christian
Humm, hvor sprøjter du gassen ind??
Er vi ikke enige om at du hælder gassen gennem motoren, og udnytter at gassen genererer et stort flow i din manifold og derved "kickstarter" turboladeren?
I samme splitsekund der kommer gas i motoren stiger forbrændingsstykket, og både Nm og effekt giver et seriøst hop. Netop derfor får du sparket din turbo igang......
50hk kit v. feks 1700rpm for at sætte gang i turboen....tror du ikke du skulle prøve med lidt mindre først
Prøv lige at regne ud hvor meget moment du pludeligt genererer ekstra med et 50hk skud så langt nede i omdr. Jeg vil ikke afvise at du måske skal bestille et passende sortiment i motordele inden du trykker på knappen
Tror et 10hk skud er mere velegent
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Tror nu nok at div transmissiondele står højest på ønskelisten med den moment forøgelse der er tale om. Motoren burde vel nok kunne holse til nogle skud af denne art men jeg tvivler stærkt på at transmissionen kan holde til det. Dette er under betingelse at der kan opnåes vejgreb.
Men som Havneren skriver det er ren ønsketænkning.
Træt af turbolag køb en SAAB= maks moment fra meget lave omdrejninger, den eneste ulæmpe den trækker i stedet for at skubbe.
MVH
Morten
Men som Havneren skriver det er ren ønsketænkning.
Træt af turbolag køb en SAAB= maks moment fra meget lave omdrejninger, den eneste ulæmpe den trækker i stedet for at skubbe.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html