Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 15:33

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 19 mar 2004, 19:32 
Jeg har fået lettet et svinghjul til min 205 1,9gti men jeg er ikke helt sikker på, at jeg er tilfreds med resultatet.
Svinghjulet er lettet ca.800gram og vejer nu 6,9kg. Dvs. det er lettet ca.11% Under tuning her på siden står der at man normalt tager 5-10%

Jeg havde enligt forstillet mig at det skulle lettes 1,5-2kg, men det skal absolut ikke være på bekostning af min sikkerhed da motoren vender så svinghjulet cutter mine føder, hvis det springer.

Nu er spørgsmålet så.......Er det med at svinghjulet kan springe en skrøne eller er der virkelig nogen, der har lettet et svinghjul så meget at det er gået galt.
Der må være nogen her på siden der har gode erfaringer med lettet svinghjul.

Kan jeg med god samvittighed tage 0.5-1kg mere på dettet svinghjul.
Har i nogen ider til hvor der kan tages mere.

Koblingssiden som der ikke er taget noget fra
Billede

Bagsiden inden det blev lettet
Billede

Bagsiden som det er lettet nu.
Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 19 mar 2004, 19:38 
Kenny skrev:
Svinghjulet er lettet ca.800gram og vejer nu 6,9kg. Dvs. det er lettet ca.11%


Hov der sneg sig en lille fejl ind.

Svinghjulet vejer nu 6,13kg og er lettet ca.800gram. Dvs at org. vægten er 6,9 og hvis jeg kan huske lidt mattematik fra skolen så giver det ca.11%


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2004, 19:41 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 06 jul 2003, 18:31
Indlæg: 97
Har lettet mange svinghjul, det vildeste blev næsten lettet 40% og har aldrig prøvet at det er "sprunget", men husk at få det afbalanceret, tror det er der fejlen er på dem der springer.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2004, 19:43 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 mar 2004, 21:21
Indlæg: 165
Geografisk sted: Skive
jeg har været med til at lette svinghjulet fra en R5 GTT med 30% og det køre fint (læs: meget hurtig oppe i omdrejninger) lidt sværre at koble ind fra stilstand.

mvh Morten


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2004, 19:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
I al den information jeg har fundet er det stærkt blevet FRARÅDET at lette svinghjul ved afdrejning, både på for og bagside, da det gør svinghjulet unødigt svagt.
Det optimale er at fjerne vægten ved fræsning eller boring af huller imellem trykplade og startkrans. Og det giver også mere effekt rent inertimæssigt.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2004, 19:46 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 mar 2004, 21:21
Indlæg: 165
Geografisk sted: Skive
jeps, husk afbalancering.. det var meget ude af balance da vi var færdige, pga det ikke var drejet ned på bagsiden fra fabrikken, men var ru fra støbningen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2004, 19:54 
Det er sgu godt med nogen folk der har prøvet det.

Ville det være en ide at fortsætte den fræsning der allerede er lavet helt ud til kanten og så evt. lave nogen huller mellem trykpladen og startkransen. Eller skal jeg nøges med at lave hullerne.

Hvis der skal laves huller, hvor meget kan der så fjernes uden det bliver farligt


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2004, 20:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Start kransen skal næsten bare kunne sidde fast, for at overføre starterens effekt på ca 900 W.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2004, 20:08 
Dvs. at jeg faktisk kan fjerne næsten så meget jeg vil mellem trykpladen og startkransen så længe det er i ballance.

Har i evt. nogen billeder at jeres svinghjul eller andre der er lettet.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2004, 20:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ja men mit råd er at skrotte det gamle og starte helt forfra, medmindre du vil konstruerer en min 5mm ring af stål omkring koblings huset for at behold dine fødder intakte. En let afdrejning på bagsiden er ok, men kun for at fjerne ujævnheder, og for at få den i balance.
Har set svinghjul hvor startkransen kun sad i 6 1,5 cm. brede segmenter, og ca 5mm gods imellem startkrans og huller.
Men som det er sagt husk afbalancering, og det er med trykfoden monteret.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 47 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team