Map Sensor hjælp

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Thomas - Clio
Medlem
Indlæg: 183
Tilmeldt: 22 jul 2003, 17:15

Map Sensor hjælp

#1 Indlæg af Thomas - Clio »

Jeg har nu kigget siderne her igennem og set hvordan man kan teste map sensoren, da jeg har mistanke til den er defekt. Det skulle være en 250 Kpa sensor. jeg har taget plusledningen og sat på terminal B og minusledningen på henholdsvis C og A. Multimeteret viser 2.3 volt med tænding på og motoren slukket, er den så ikke defekt. Eller har jeg gjordt noget forkert.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Map Sensor hjælp

#2 Indlæg af HenrikGM »

Thomas - Clio skrev:Jeg har nu kigget siderne her igennem og set hvordan man kan teste map sensoren, da jeg har mistanke til den er defekt. Det skulle være en 250 Kpa sensor. jeg har taget plusledningen og sat på terminal B og minusledningen på henholdsvis C og A. Multimeteret viser 2.3 volt med tænding på og motoren slukket, er den så ikke defekt. Eller har jeg gjordt noget forkert.


Hvilken mapsensor?
Hvilken spænding?

Normalt er mapsensorer beregnet til 5volt....

2,3volt er ca. 15-17Kpa ved siden af, forudsat vi regner sensoren linær 0-5volt....

Har du en karakteristik på den mapsensor?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Thomas - Clio
Medlem
Indlæg: 183
Tilmeldt: 22 jul 2003, 17:15

#3 Indlæg af Thomas - Clio »

undskyld, det er en 200 kpa, der står GM på sensoren
Thomas - Clio
Medlem
Indlæg: 183
Tilmeldt: 22 jul 2003, 17:15

#4 Indlæg af Thomas - Clio »

det er det eneste jeg ved, den skulle lever 2.5v ved atmosfærisk tryk.
Thomas - Clio
Medlem
Indlæg: 183
Tilmeldt: 22 jul 2003, 17:15

#5 Indlæg af Thomas - Clio »

[img]http://www.renaultklubben.dk/forum/photos/show-album.asp?albumid=44&photoid=414[/img]
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Thomas - Clio skrev:det er det eneste jeg ved, den skulle lever 2.5v ved atmosfærisk tryk.


Ved du helt konkret at dit målegrej nu også kan afgøre om der er 0,2volt fra eller til? 2,3volt er jo ret tæt på, og det kan jo være en målefejl.

Umiddelbart synes jeg ikke jeg kan mindes noget om at mapsensorer skrider i værdi over tid, men jeg kan ikke huske det helt konkret.

anyway, trykket måles kun ca. 6-8kpa for lavt iflg din spændingsmåling.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Thomas - Clio
Medlem
Indlæg: 183
Tilmeldt: 22 jul 2003, 17:15

#7 Indlæg af Thomas - Clio »

jeg bruger et hp multimeter. Hvordan kan jeg ellers teste om den funker i tomgang osv.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Thomas - Clio skrev:jeg bruger et hp multimeter. Hvordan kan jeg ellers teste om den funker i tomgang osv.


Hvis du smækker en cykelpumpe og et manometer på den, så kan du jo give den et tryksignal, og ved duy hvordan kurven forløber på sensoren(se databladet på sensoren) så kan du jo tjekke om den passer sammen...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Thomas - Clio
Medlem
Indlæg: 183
Tilmeldt: 22 jul 2003, 17:15

#9 Indlæg af Thomas - Clio »

Nu har jeg testet den.

5 volt spænding

med tænding på 2.6 volt
tomgang 4 volt
tomgang hvor jeg speeder op 4 - 4.10 volt

så er der da noget galt ik.
Besvar