Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 apr 2025, 22:02

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Ja man bliver jo klogere med alderen.
Jeg tror nu den gør mere gavn end skade da de fleste ældre volvoer med turbo er standart udstyret med en.
Det mest optimale ville være en olie køler der er koblet til kølesystemet, hvorved det ikke længere er en ren køler, men en art varmeveksler.
Men dette vil kræve en veldiminsioneret køler.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

lqs skrev:
HAVNER hvad skete der med den turbo? har du set den? MVH. søren

Det var jo Henriks, det skete nede ved ham bennys auto eller hvad det nu hedder... Jeg har ikke selv set den. Mener han fik den renoveret... Mener også han fortalte at den havde været ude i huset.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Moderator

lqs skrev:
klog dreng, så gør den da ingen skade! om den så (oliekøleren) gør nogen gavn er en helt anden sag! MVH. søren

Please explain!

Jeg kører selv med en oliekøler og termostat til olien. (OEM Volvo), termostaten begynder at åbne v. 75grader, og holder en max olietemperatur på 90 grader, selvom der er 30grader, og flat-out i mere end 30 minutter er der ingen antydning af temperaturstigning.

Den olie jeg kører retur fra turboladeren er i denne situation mere end det dobbelte af termostatens indstillingsværdi, så oliekøleren har, mildt sagt, en funktion!

Hvad mener du helt præcist med at den ikke gør nogen gavn???

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

bundgas i gammel VOLVO turbo med 200+? heste i over 30 minutter! er det dit alvor? rigtig alvor?? selv om den olie der kommer retur fra turboen er varm er det kun en lile del der går den vej, i det danske klima er jeg ret sikker på det ikke ville være noget problem uden oliekøler! det er altså den samme bil der blev solgt til andre markeder, hvor der helt sikkert var langt større brug for extra køling af olien. hvis du har prøvet at måle på temp af olieretur, så prøv en gang at måle på blok eller bundkar. efter de der 30 minutter eller mere med bundgas! MVH. søren PS. lad os prøve at køre en tur sammen en dag, lyder som det ville være sjovt!

Titel:
Moderator

lqs skrev:
bundgas i gammel VOLVO turbo med 200+? heste i over 30 minutter! er det dit alvor? rigtig alvor?? selv om den olie der kommer retur fra turboen er varm er det kun en lile del der går den vej, i det danske klima er jeg ret sikker på det ikke ville være noget problem uden oliekøler! det er altså den samme bil der blev solgt til andre markeder, hvor der helt sikkert var langt større brug for extra køling af olien. hvis du har prøvet at måle på temp af olieretur, så prøv en gang at måle på blok eller bundkar. efter de der 30 minutter eller mere med bundgas! MVH. søren PS. lad os prøve at køre en tur sammen en dag, lyder som det ville være sjovt!

Arh, jeg har jo ikke helt 200hk. Den blev engang målt til 184(kort tid før "flat-out" forsøget), men det har den ikke længere, primært fordi min WG aktuator er færdig. Motoren er jo stort set helt std, med std ladetryk.

Jeg kan forsikre dig for at uden oliekøler så går det absolut ikke på en 240! Det er muligt at nogle biler kan tumle belastningen, men volvoen kan absolut ikke håndtere turbo uden oliekøler. 402 meter skal nok gå, men motorvejsfart vil slå den ihjel.

Det der er problemet er at den turbo ikke er vandkølet, så olien skal tage det hele. Jeg lånte et IR termometer for sjov engang, og efter nogle minutter flat-out, efterfuldt af en monsterkatastrofeopbremsning, ud og flå hjelmen op, og måle på oliereturen fra turboladeren så viste IR-termometeret respektable 219grader på det rør.(forbehold taget for præcisionen af IR termometre, men jeg skal altså ikke have hånden ned ved siden af turboen med et alm.termometer!!)

Jeg har allerede tempmåling på den olie der ligger i bundkaret. 240Turbo er std monteret med næsten alt man kan tænke sig i instrumentering.

Men ja, jeg har kørt flat-out i ca 30minutter med den. Dog afbrudt af enkelte nedbremsninger, men langt langt størsteparten af den tid var regulær flat-out. Det holder ihvertfald een vågen, da bilen bliver en kende levende oppe i fart. :shock:

Vi havde en 28-30 grader da jeg lavede den "shakedown test", og konstaterede at det ihvertfald ikke er motoren der ikke vil være med. Gearkassen er et langt større problem.

Som det er nu er bilen ved at være en kende medtaget, grundet snart 3,5års SU. Så jeg kan ikke fyre skidtet 100% af da min kobling begynder at udvikle unødig røg hvis jeg gør det, min M46II kan ikke holde olietrykket i varmt vejr, så Overdrive´t vil "falde ud", og mine bagtøjsbøsninger har opsamlet en lille mislyd. Og da bilen skal bruges hver dag, så "nusser" jeg den lidt. Har ikke hverken tid eller råd pt til at lave de 12-14 smådefekter der er ved at være, men det kommer forhåbentligt snart.

Men motoren er vist sund nok endnu. Efter 310.000km er der endnu aldrigt stillet ventiler på den(den har mekaniske løftere)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time