Installere af omdrejnings tæller på ford
Redaktør: Moderatorer
-
Morten
Installere af omdrejnings tæller på ford
hejsa
Jeg har en ford mondeo fra 93 den er født uden omdrejnings tæller og nu har jeg så købt en. Hvor skal den sættes til henne??? altså signal ledningen...
Hilsen Morten
Jeg har en ford mondeo fra 93 den er født uden omdrejnings tæller og nu har jeg så købt en. Hvor skal den sættes til henne??? altså signal ledningen...
Hilsen Morten
-
Hald79
- Senior Medlem
- Indlæg: 278
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: midtjylland
- Kontakt:
-
morten
Jamen hvor sidder klemme et på tændspolen i en ford for jeg kan nemlig ikk finde nogen tænd spole i mit motor rum.... normalt kommer der jo en fed tyk ledning ud af tændspolen som går hen til fordeler dåsen men sådan en har en ford ikk for der er kun en firkantet kasse hvor der kommer fire tykke tænd kabler ud af????
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Og den firkantede kasse er dine tændspoler. Du har nemlig 2 tændspoler, som er bygget sammen, i din fine vogn.
Klemme 1 har du i det ovale 3-bens stik på bagsiden af tændspolerne.
Jeg kan ikke huske hvilket af benene der er klemme 1.....
.
Klemme 1 har du i det ovale 3-bens stik på bagsiden af tændspolerne.
Jeg kan ikke huske hvilket af benene der er klemme 1.....
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Morten
okay tak men nu vil jeg lige beskrive hvordan det ser ud på mit el diagram så kan det være at du kan sige hvor den skal sidde
der er tre ledninger
den ene er brun/blå og kommer fra ECU til tændspole
den anden er Brun/grøn og kommer fra ECU til tændspole
og den tredje er violet/sort som så bliver violet/blå og går ind i en(suppressor)
Men hvis der er to tændspoler hvordan laver man det om til en signal ledning????
Håber i kan hjælpe
der er tre ledninger
den ene er brun/blå og kommer fra ECU til tændspole
den anden er Brun/grøn og kommer fra ECU til tændspole
og den tredje er violet/sort som så bliver violet/blå og går ind i en(suppressor)
Men hvis der er to tændspoler hvordan laver man det om til en signal ledning????
Håber i kan hjælpe
-
mondeo snøvs
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 18 feb 2004, 18:44
- Geografisk sted: Nordjylland- hirtshals
Omdr. tæller
Er der ikke 2 stik bagi instrument gruppen?
Der skulle gerne være et med 10 ben og et med 16ben
Der skulle gerne være et med 10 ben og et med 16ben
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=5896
Giv mig lige en stemme..................
Giv mig lige en stemme..................
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Jo, det kan jeg da godt.....
.
Men det bliver ikke førend mandag, da jeg skal til messe i Fredericia torsdag, fredag, lørdag og sove ud på søndag....
.
I mellemtiden kan du jo prøve med en prøvelampe, hvordan de 3 ledninger i det ovale stik på tændspolerne arbejder.
Bare af med stikket, og test så med nøglen i "0", "1", "2" og "3" på alle tre ledninger.....
Men det bliver ikke førend mandag, da jeg skal til messe i Fredericia torsdag, fredag, lørdag og sove ud på søndag....
I mellemtiden kan du jo prøve med en prøvelampe, hvordan de 3 ledninger i det ovale stik på tændspolerne arbejder.
Bare af med stikket, og test så med nøglen i "0", "1", "2" og "3" på alle tre ledninger.....
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Det følgende er under forudsætning af, at din mondeo er:
4-cyl. Zetec-motor, manuelt gear, og med ledningsnet "version 1".
Ledningsnet "version 1" har 2 runde multistik ved venstre (altså førersiden) forreste fjederben oppe i motorrummet.
De senere ledningsnet-versioner har et enkelt stort firekantet multistik samme sted.
Til sagen:
Foran (altså i bilens køreretning) på tændspolerne (den sorte boks med 4 tændledninger på) sidder et "ovalt" stik med 3 klemmer.
Udvendigt er stikket 4-kantet, men en adskillelse viser en oval fugttætning....
Ben1 er BN/BU (brun med blå streg), ben2 er VT/BK (violet med en sort streg) og ben3 er BN/GN (brun med en grøn streg).
Ben 2 (som er dobbelt så kraftig som de to andre) er konstant forbundet til klemme 15 (batteri+ når der er tænding på...) via sikring 4, 20A.
Ben 1 og ben 3 er forbundet til styremodulet på hhv. ben 58 og ben 59.
Når så styremodulet trækker fx ben 58 til minus, så går der strøm igennem primærviklingen på den tændspole, som leverer gnist til cylinder 1 OG 4.
Når styremodulet AFBRYDER strømmen gennem ben 58, så springer der en gnist BÅDE i cylinder 1 OG i cylinder 4.
Det kaldes "wasted spark", der er jo kun brug for gnisten det ene sted...
Når styremodulet så i stedet trækker ben 59 til minus, så går der strøm igennem primærviklingen på den tændspole, som leverer gnist til cylinder 3 OG 2.
Når styremodulet AFBRYDER strømmen gennem ben 59, så springer der en gnist BÅDE i cylinder 3 OG i cylinder 2.
Derfor kan du valgfrit sætte din omdrejningstæller til ben 1 eller ben 3 ude på tændspolerne, men tælleren skal sættes til at tælle på en 2-cyl. motor, da motorstyringen arbejder med "wasted-spark"-princippet.
God arbejdslyst.....
Alt sagt uden ansvar, da jeg er til messe i Fredericia........
4-cyl. Zetec-motor, manuelt gear, og med ledningsnet "version 1".
Ledningsnet "version 1" har 2 runde multistik ved venstre (altså førersiden) forreste fjederben oppe i motorrummet.
De senere ledningsnet-versioner har et enkelt stort firekantet multistik samme sted.
Til sagen:
Foran (altså i bilens køreretning) på tændspolerne (den sorte boks med 4 tændledninger på) sidder et "ovalt" stik med 3 klemmer.
Udvendigt er stikket 4-kantet, men en adskillelse viser en oval fugttætning....
Ben1 er BN/BU (brun med blå streg), ben2 er VT/BK (violet med en sort streg) og ben3 er BN/GN (brun med en grøn streg).
Ben 2 (som er dobbelt så kraftig som de to andre) er konstant forbundet til klemme 15 (batteri+ når der er tænding på...) via sikring 4, 20A.
Ben 1 og ben 3 er forbundet til styremodulet på hhv. ben 58 og ben 59.
Når så styremodulet trækker fx ben 58 til minus, så går der strøm igennem primærviklingen på den tændspole, som leverer gnist til cylinder 1 OG 4.
Når styremodulet AFBRYDER strømmen gennem ben 58, så springer der en gnist BÅDE i cylinder 1 OG i cylinder 4.
Det kaldes "wasted spark", der er jo kun brug for gnisten det ene sted...
Når styremodulet så i stedet trækker ben 59 til minus, så går der strøm igennem primærviklingen på den tændspole, som leverer gnist til cylinder 3 OG 2.
Når styremodulet AFBRYDER strømmen gennem ben 59, så springer der en gnist BÅDE i cylinder 3 OG i cylinder 2.
Derfor kan du valgfrit sætte din omdrejningstæller til ben 1 eller ben 3 ude på tændspolerne, men tælleren skal sættes til at tælle på en 2-cyl. motor, da motorstyringen arbejder med "wasted-spark"-princippet.
God arbejdslyst.....
Alt sagt uden ansvar, da jeg er til messe i Fredericia........
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..