Indsugning på turbolader

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

Indsugning på turbolader

#1 Indlæg af duckstar »

Hej alle,

Jeg har en turboladet bil, hvor jeg snart laver MegaSquirt sprøjt på. Bilen har standart luftmændemåler, men denne fjernes ifb. med sprøjtet. Mit spørgsmål lyder på, om det er nogen ulempe, at jeg bare sætter et rør ind mellem slangen ned til turboen, (som sidder bagpå motoren op mod torpedoplade) hvor luftmændemåler pt. sidder. set i sammenligning med at man med MS kan sætte luftfilter direkte på indsugningsstudsen på laderen. Der er meget meget lidt plads til rådighed direkte på laderen, så det ville være at foretrække, at jeg benytter det orig. indsugningsrør. Det er fra turboen, op over motoren, hen over lygteopstillingen og ned til luftfilterkasse bag forlygten i venstre side når man kigger på motorrummet.

Er der nogen ulempe ved at have så lang en indsugningslænge, og skal jeg helst have et filter så tæt på laderen som muligt?

Jeg har sat et billede ind herunder, så I kan se den orig. indsugningslængde. Gode råd modtages..

Billede

Tak for svar.
Vh. Anders
Mads RR
Medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Indsugning på turbolader

#2 Indlæg af Mads RR »

Hej Anders

Nej der er ikke nogen problemer som sådan med bare at udskifte din luftmængdemåler med et rør. Men når nu du alligevel fjerner luftmængdemåleren, hvorfor så ikke også flå den originale luftfilterkasse og røreret ud. Du har jo fint plads til et filter der hvor luftmængdemåleren ellers har siddet. Og så giver det mere plads i motorrummet. Men jeg vil give dig ret, det er ikke nogen god ide med filteret omme bag på motoren.


Mads RR

duckstardeluxe skrev:Hej alle,

Jeg har en turboladet bil, hvor jeg snart laver MegaSquirt sprøjt på. Bilen har standart luftmændemåler, men denne fjernes ifb. med sprøjtet. Mit spørgsmål lyder på, om det er nogen ulempe, at jeg bare sætter et rør ind mellem slangen ned til turboen, (som sidder bagpå motoren op mod torpedoplade) hvor luftmændemåler pt. sidder. set i sammenligning med at man med MS kan sætte luftfilter direkte på indsugningsstudsen på laderen. Der er meget meget lidt plads til rådighed direkte på laderen, så det ville være at foretrække, at jeg benytter det orig. indsugningsrør. Det er fra turboen, op over motoren, hen over lygteopstillingen og ned til luftfilterkasse bag forlygten i venstre side når man kigger på motorrummet.

Er der nogen ulempe ved at have så lang en indsugningslænge, og skal jeg helst have et filter så tæt på laderen som muligt?

Jeg har sat et billede ind herunder, så I kan se den orig. indsugningslængde. Gode råd modtages..

Billede

Tak for svar.
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#3 Indlæg af duckstar »

Ja det kan være jeg bare skal bruge den orig. indsugningslange fra lader til luftm. måler, og så sætte et filter dér. Jeg synes dog at røret over lygteopstillingen er pænere end kølerens top nedenunder. Desuden får man et grimt "hul" der hvor luftfilterkassen pt. sidder.

Men du svarer ikke helt på mit egentligt spørgsmål; om den lange indsugning vil være en ulempe, nu jeg har muligheden for at korte indsugningslængden af?
Vh. Anders
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Det vil altid medføre en hvis ulempe at have et langt rør før turboen, men spg. går vel egentligt mere på om du taber effekt på dem måde.

Som udgangspunkt er kold frisk luft altid bedre end luft fra motorrummet, så langt rør er at foretrække fremfor varm indsugningsluft. Vælg dog ikke en unødigt lille rørdim. og gerne så stort filter som det kan lade sig gøre. Turboladere er ret hysteriske med tryktab på sugesiden, da sådan en fætter ikke suger ret godt.

ps. jeg skynder mig med dit MS. Har ikke glemt dig.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#5 Indlæg af duckstar »

HenrikGM skrev:Som udgangspunkt er kold frisk luft altid bedre end luft fra motorrummet, så langt rør er at foretrække fremfor varm indsugningsluft. Vælg dog ikke en unødigt lille rørdim. og gerne så stort filter som det kan lade sig gøre. Turboladere er ret hysteriske med tryktab på sugesiden, da sådan en fætter ikke suger ret godt.


OK. Jeg vil eksperimentere lidt med det så.. når jeg får mit MS monteret engang.

HenrikGM skrev:ps. jeg skynder mig med dit MS. Har ikke glemt dig.


Du kan jo lige maile en status indimellem.. sådan om hvor længe du tror der går.
Vh. Anders
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#6 Indlæg af duckstar »

HenrikGM skrev:Det vil altid medføre en hvis ulempe at have et langt rør før turboen, men spg. går vel egentligt mere på om du taber effekt på dem måde.


Nu hvor jeg har fået MS på, har jeg forsøgt mig med et filter, monteret direkte hvor luftmængdemåler før sad - og med original indsugning met et rør istedet for luftmængdemåler. And what a difference. Med det "åbne" filter satte den tryk lidt tidligere, men følelsen af moment kommer først til sin ret med orig. længde indsugningsrør. Der føles som om den har betydeligt mere moment fra stående start end før, så drastisk at min frue sagde - uden at vide at jeg havde lavet tricket - "hov, det føles da som om den har fået mere moment, hvad har du lavet?" ;)
Vh. Anders
Besvar