Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 jun 2025, 12:54

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
ved godt det er en tosset måde at spørge på men bolden skal jo kastes op for der kan slås til den.....

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Senest rettet af mh 24 jan 2004, 21:41, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Havneren skrev:
Morten VJ skrev:
Prøver kun at hjælpe :|
Men det er lidt svært at vide hvad du er i tvivl om, så derfor må man starte et sted.
Jeg har hjulpet min kammerat med at installere og indstille hans Tec 2 på en rover 4,2l v 8 motor, Den kører ca 8 km/l ved blandet kørsel, og burde have over 240 hk. er ikke målt.

Pt har den gået over 100.000 km med tec 2.
Jeg vil ikke kalde mig for en ekspert, men lidt kendskab har jeg til systemet.

MVH

Morten

Det er så godt som UMULIGT at hjælpe på denne måde Morten. SPECIELT når der jo i realiteten ikke er præcenteret et specefikt problem... Men måske får du mere ud af at kigge på hans config fil. Jeg ville hellere se den hvis det var Tec 3... Det der gamle DOS lort syntes jeg er en smule uoverskueligt. Jeg tvivler dog på at man lige udmiddelbart kan se noget ud af filen. Specielt når han siger at co´en ser fin ud.

v/h christian

Vil give dig helt ret i dos lortet, dette var en af grundene til at jeg valgte Megasquirt fremfor et brugt Tec II, selv om det var en mere komplet motorstyring.
Den største grund var nok i bund og grund prisen, og en lidt Wild west stemning der er omkring systemet.

Det gør sku ondt at blive ramt af bolden hvis man ikke har beskyttelses udstyr på :shock: :shock: :shock:

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
tinasmartin skrev:
Morten VJ skrev:
en co måler er alt for langsomt reagerende til at måle en motor under belastning, når måleren har stabiliceret sig er motoren som regel brændt af.

sjovt vi har målt den og har kørt RIGTIGT MANGE suge motoren ind på denne måde(karburatorer)........ :shock: :shock:

:arrow: :arrow: skal bruge et skema der viser om vilken CO den skal have under omdrejninger og belasting

Suge motor med kaburator rimeligt linært benzin/luft forhold kan nå at afbryde inden nedsmeltning.

Turbo + programmerbart sprøjt en eneste lille fejl 40 og mens man venter på co værdierne hul i stempel og ventiler.
Det optimale må være en temp måler i udstødningsmanifolden, og en WB. lambdasensor.

Har selv ingen af delene prøver at mappe den ind på gaden.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
hej
Det kunne jo også være at fejlen var et andet sted som fx toppen. jeg havde samme problem med min tidliger bil som ik kørte alt forlangt på litteren. på et tidspungt var jeg så træt af det at jeg tog toppen af og fik den renoveret. Den havde fået skæve ventieler nok pga for lidt benzin og for meget varme men bag efter kørte den næsten det dobelte
Mvh Lars

Titel:
Mester Medlem

Hvorfor tænkte jeg ikke på det før????????? :oops: Jeg snakkede lige med lgs i dag og han mindede mig jo lige om et mindre problem... Jeg vidste det udemærket godt, men har ikke skænket det en tanke.

Den PC du bruger Martin. Det er jo ikke den PC som er brugt til at kører bilen ind med, vel? Ergo har du altså et problem. Med mindre du kender navnet på din konfigurationsfil som er uploadet i den TEC boks.

Problemet hanger sammen med at du uden dette "navn" ikke er i stand til, på de ældre TEC udgaver (din helt sikkert), at ændre nogle værdier (altså uploade nye værdier) i den boks. Du vil dog være i stand til at betjene de få onfly (justering muligheder i reel time) værdier i det monitor skærm, men kan ikke gemme dem.

I så fald bliver du NØD til at starte HELT forfra på at køre din vogn ind. Dette gør du jo så med en helt ny konfigurations fil. HUSK NAVNET DU VÆLGER PÅ FILEN.

Så vidt jeg husker gør du dette ved at skrive "SUPER" når du vil hente en fil frem. Er det ikke sådan? Det hele står i din manual. Der står også default værdier.

God fornøjelse.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

går ud fra du har styr på det HAVNEREN nævner? har selv tidligere skrevet noget lignende. hvor med fortænding? kører du med noget der ligner 12grader i tomgang og 40 grader ved alt over 3000rpm? (nu skriver vi kun om under 100 kpa da det åbenbart er en spareøse du gerne vil have) er du sikker på at o grader også virkelig er toppunktet? jeg skrev for lang tid siden til dig at det ville blive svært at køre bilen ind uden bredbåndssonde. hvorfor mener du ikke det er sådan en der sidder i bilen nu? hvis det ikke er så køb en nu! det er det anlægget er beregnet til, det vil gøre bilen 100 gange nemmere at køre ind. istedet for CO måleren i fedter rundt med nu! endelig vil jeg lige minde dig om at det bestemt ikke er nogen typisk økonomibil du har købt. stor meget gammeldags motor, der muligvis er sænket i komp, en prop i udstødningen mm. husk også at det er vinter! alt efter kørselsmønster hæver det benzinforbruget rigtig meget!! skriv gerne igen mht. hvilke af disse forslag du har fod på. MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

kan ikke lige huske det med tændingen men er rimeligt sikker på at den ikke har så meget fortænding som du skriver over 3000 omdrej...... ved ikke om det er en wideband sensor der er sat i.... og filens navn kender jeg og kan sagtens finde ud af det hvis det er forkert.... ja det er en gammel motor som er sænket til 7,2:1 og boret op til 2,96L med smedestempler fra en chevy... topstykkerne er max portet og med de største ventiler...... (motoren er bygget af bo westspeed)... med en stor rotomaster på med A/R60 og friflow rustfri 3,5" fra turbo og ud.... og det var kun HVIS man kunne få den til at køre lidt længe ikke et must... og det med 100kpa tror den stod på omkring 300 i tomgang uden at være sikker det var jo mig der sad ved styrpinden...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Mester Medlem

tinasmartin skrev:
kan ikke lige huske det med tændingen men er rimeligt sikker på at den ikke har så meget fortænding som du skriver over 3000 omdrej...... ved ikke om det er en wideband sensor der er sat i.... og filens navn kender jeg og kan sagtens finde ud af det hvis det er forkert.... ja det er en gammel motor som er sænket til 7,2:1 og boret op til 2,96L med smedestempler fra en chevy... topstykkerne er max portet og med de største ventiler...... (motoren er bygget af bo westspeed)... med en stor rotomaster på med A/R60 og friflow rustfri 3,5" fra turbo og ud.... og det var kun HVIS man kunne få den til at køre lidt længe ikke et must... og det med 100kpa tror den stod på omkring 300 i tomgang uden at være sikker det var jo mig der sad ved styrpinden...

"og det med 100kpa tror den stod på omkring 300 i tomgang"
... Hvad mener du her martin? Jeg kan ikke for det til at give nogen fornuft. Hvad stod på 300 ved 100kpa?

Det med din tænding er jo ret afgørende på benzin økonomien... Du skal helst når vi snakker økonomi i hvert fald, have dit maks forbrændingstryk ved ca 15 efter top. Det betyder at nu hurtigere motoren drejer rundt nu før skal du antænde blandingen. Ved for tideligt tænding vil meget af benzinens energi vandre ud i blokken. Ved for sen tænding vil den også vandre ud i blokken og udstødningen... Har du kunne konstaterer noget der kunne tyde på at dette var tilfældet?

Jeg tror faktisk ikke at sådan en motor som du har fået der med de motificeringer kommer til at gå mere end omkring 6 km/l.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

noget nyt? giv lyd så vi kan følge med fra sidelinien! MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

har ikke lige fundet en slæbebar til at hugge den op med.........

www.RavenZ.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time