Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 16:48

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 68 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 01 feb 2004, 23:12 
hejsa

hvad er forskellen på et vådt og et tørt NOS anlæg

og hvad er bedst og nemmest at installere i sin bil

håber i kan hjælpe i ved jo så meget
:P


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2004, 00:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
Et vådt anlæg sprøjter NOS'en ind i insugningen SAMMEN med en nøje afmålt mængde benzin. Derved kommer blandingen til at passe og du undgår smeltede stempler. Der kan købes dyser der giver den mængde ekstra kræfter man ønsker og den er kalibreret til at give den rette mængde benzin også.

Et tørt anlæg sprøjter KUN NOS ind i indsugningen. Tilskuddet af benzin skal altså komme fra ECU'en og de almindelige indsprøjtningsdyser. Det er nødvendigt at køre det ind på rullefelt og du skal rulle den om, hver gang du ændrer på NOS-mængden.

Til os amatører er et vådt anlæg imho. den eneste rigtige løsning !!!!!

Mvh
Nolan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2004, 06:03 
det er sku noget fis- ALT tuning skal køres ind på ruller. lyd eller ild er ikke nok for mig, der skal data på boret :D .
Alt andet er noget "gas" :shock:


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2004, 11:48 
Sprøjter man egentlig lortet ind før eller efter gasspjældet ? har hørt om noget der kaldes direct port injection, men har ik luret om det hele ikke er direct port ?

Kan man også sprøjte det ind før gasspjældet og derved slippe for at bore huller og andet godt i manifoldet?


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2004, 14:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2003, 14:22
Indlæg: 704
Geografisk sted: Jyllinge
Direct port har en Fogger i hvert indsugningsrør og sikre at alle cylindre får lige meget. Det er klart at foretrække, da man ellers ender tilbage i de gamle monopoint dage. Men hvis man kun har tænkt sig at skyde 50-75hkhk kan man sagten, uden problemer bruge singleFogger systemerne.

Singlefoggerne sættes før spjældet i det håb at det herved fordeles så optimalt så muligt.

Tørnos har den fordel at manifoldet ikke bliver "vådt" og derved mindsker chancen for at springe manfioldet i luften, hvis det skulle finde på at skyde tilbage.
Ufordelen er at det er MEGET svært at få den rigtige blanding + at hvis den ikke blander gassen præcis i singlefogger systemet, så kommer én eller flere cylindre til at kører magert (der sprøjtes det samme benz i alle cylindre)

Kører man tørnos skal man også lige være opmærksom på at vacumslangen til benzintryksregulatoren også skyder en smule gas ind!!! Bare så den ikke sidder i det ene indsugningsrør. :shock:

Hvad er så bedst?? Ja manfoldet vil vi gerne ha så tørt og sikkert så muligt, men ikke risikoen for at brænde et stempel. Et Direct port våd system monteret så tæt på topstykket så muligt må være det bedste, og det er sjovt nok også det alle de "rigtige" tunere bruger og det vi andre vil ha, men ikke "vil" ofre penge på

_________________
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2004, 18:00 
Okay

Er det svært at sætte i eller hva???

skal man stille tændingen og hvad med tændrørende


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2004, 18:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
et nummer koldere tændrør, lyt efter tændingsbanken! kør på den bedste benzin så er det ofte ikke nødvendigt med mindre fortænding. MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2004, 20:23 
Okay er det blyfri 98 du mener eller er det så som V-power, nitro300 osv.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2004, 20:24 
hej allesammen, angående tør og våd nos, så er det ikke helt rigtigt at den største risiko for at få brændte stempler er med tør nos.

med tør nos er det indsprøjtnings dyserne som giver den extra mængde benzin.

hvor det ved våd nos blandes i nos dysen, hvis den dyse hvor du får benzin fra bliver stoppet til så får din bil overhovedet ikke noget extra benz, og så er den helt gal, og det kan du for den sags skyld ikke se hvis ikke du har noget måleudstyr i bilen som måler det.

problemet med tør nos er ikke så stort, du skal blot ikke plasere dysen lige før gasspjældet men helst lige efter luftmængde måleren for at få den største forstøvningen af gassen.

en anden vigtig ting som bør pointeres er at dry ikke virker på karburetorer men kun på biler med indsprøjtning. våd virker på begge, men er bedst ved større hk fordi dysen er større og derfor ikke stoppes så let til af små partikler. jeg ville personligt vælge et dry gas anlæg til mellem 25-75 hk, og et direct port eller nozzle anlæg til noget større.

Mvh
Lars Ringsted


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2004, 20:27 
hej igen, alt det special benz kan du stoppe skråt op, det er kun oktantallet du skal se på, med 98 burde der ikke være noget problem med mindre du kører med en kompression på over 11.

hvis nogle mener ander om special benzen så kunne jeg godt tænke mig at høre deres forklaring på hvorfor det skulle være bedre.

Ps jeg læser kemi på AUC og har skrevet project om skittet


Mvh
Lars Ringsted


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 68 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team