Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 18:09

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 29 apr 2003, 17:45 
Hej alle . den evendelige debat der koger op hver år sidst på efteråret lad os lige vende den en gang.... hvordan er situationen hvis man kører på vinterdæk i sommerhalvåret ?????? evt på fugtig vej ??


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 29 apr 2003, 19:22 
Jeg skiftede til sommerdæk (på alufælge) da det begyndte at blive varmt i vejret. Bilen sejlede faktisk fra side til side ved mindste retningsændring eller sidevind p.g.a den blødere gummicompound der er i vinterdækkene og det var ikke behageligt. Efter min mening er vinterdæk kun beregnet til temp. under +7gr.


Top
  
 
Indlæg: 29 apr 2003, 23:24 
Sommerdæk bremser bedst på tør og våd vej!
Vinterdæk bremser bedst på slud, sne og is.

RWE


Top
  
 
Indlæg: 30 apr 2003, 19:28 
Vinterdæk har INTET af gøre med tempraturen, eller i hvert fald ikke ret meget. gummiet i sommerdæk er også godt under 7 grader, men der er ingen tvivl om at:
Sommerdæk bremser bedst på tør og våd vej!
Vinterdæk bremser bedst på slud, sne og is.
som REW skriver opover, men det er så få dage hvert år hvor vinterdæk virkeligt kommer til sin ret, at jeg slev overvejer at udskifte min snart nedslidte vinterdæk ud med helårsdæk... Og så sommerdæk til om sommeren naturligvis... :B-] B-]


Top
  
 
Indlæg: 01 maj 2003, 09:59 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 261
Man kan ALDRIG sige at vinterdæk generelt er gode under +7 grader. Det er en gammel skrøne, og holder ikke stik. Det er som sommer også skriver, at det kommer an på gummiblandingen.
Jeg skal blankt erkede at jeg som tommelfingerregl ikke skifter til sommerdæk, før at vi ikke har nattefrost mere. Så det er lige omkring det her tidspunkt at jeg skifter, når asfalten har fået temperatur over frysepunktet.

_________________
En gang turbo, altid turbo !


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 maj 2003, 14:39 
du slider også hurtigt dine vinterdæk op hvis du kører med dem om sommeren da de ikke er beregnet til høje vej tempreturer


Top
  
 
Indlæg: 03 maj 2003, 16:13 
hmm....

Hvad så med sådan en ting som sideføringskræfter, vil bilen have lettere ved at skride ud når den kører på vinterdæk end når den kører på sommerdæk ?? og hvorfor?? jeg mener at gummicoumpuonden i vinterdæk er blødere og derfor også slides hurtigere som s@g og MG skriver, men jeg har den opfattelse at jo blødere gummi jo bedre står bilen fast, det er vel også derfor at man i motorsporten varmer dæk op før løb, så lad os se bort fra økonomien i diskussionen, og antage de dæk vi sammenligne har samme brede og højde , og lige meget mønster. Tilbage er så kun mønsterets udformning og gummiets blødhed... eller hvad ? er der andre forskelle karkasse etc. ? nå, men hvilke egenskaber kunne man forestille sig at dæk med lameller i mønsteret ville have om sommeren? og i vådt føre ????????


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 68 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team