Nu må folk endelig rette mig, hvis i ikke er enige, men her er det som jeg har forstået som tændingsbanken....
Der er to årsager til tændingsbanken Temperatur i cylinderen og fortidlig tænding generalt....
1, Temperaturen: Når motorens effekt stiger markant, eksempelvis ved montering af turbo, bliver toppen af cylinder og stempel ekstremt varmt. Disse temperaturer kan få benzinen til at selvantænde. Denne selvantænding sker mens stemplet stadig er på vej op, og giver stemplet et ordenligt knald i låget... Selvantændingen er ukontrolleret og kan starte flere steder samtidig og giver en eksplosion istedet for en normal forbrænding... Problemet kan også ligge i at, der er en skarp kant i cylinderen. Den vil gløde op, og antænde blandingen. Dette kunne være tændrørets skyld. Så derfor kan det være effektivt at skaffe sig nogle tændrør med et koldere varmetal. Løsningen kan være at give den mere benzin at leve af. Benzinen køler meget og hjælper derfor hele blandingen ned i temperatur. Derudover kan der med stor fordel bruges Oktan 98, gerne med bly, hvis bilen er uden katalysator og helst også uden lambdasonde... Oktan 98 er en "renere" benzin og har et højere selvantændings tidspunkt. Løsningen kan også værer at avancere tændingen mere... altså så den antænder blandingen tidligere, dette lyder lidt underligt, da tændingsbanken ellers handler om for tidlig tænding. Men på denne måde antænder du blandingen kontroleret og kun et sted. At gå den helt anden vej, kan måske også fjerne problemet, men det vil være tab af hestekræfter og netop derfor kommer temperaturen måske det nødvendig ned.....
2, Tændingstidspunkt: Tændingstidspunktet betyder meget for ydelsen... Forbrændingen tager lidt tid, så derfor antændes blandingen før stemplet er i top, dette passer normalt sammen således at forbrændingen er på sit højeste når stemplet lige akkurat er på vej ned igen. Ved forsen tænding mister motoren kræfter... Stemplet når simpelhen at være på vej ned når, når forbrændingen er på sit højeste.... Ved for tidlig tænding, er det problemet med tændingsbanken opstår... Tidligere tændingen end standard kan give lidt ekstra kræfter, lige indtil at det bliver for meget, og det hele bliver til tændingsbanken... Det er også på den måde almindelige motorer chiptunes. Det er blandt andet tændingen der indstilles skarpere og der tilføjes mere benzin.
Tændingsbanken her er når stemplet ikke når at komme op og vende, før der er fuld knald på forbrændingen... Ikke sundt!
Er der nogle der har noget at tilføje eller rette på, må de meget gerne skrive det.....
_________________ Mvh
Claus
|