Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 22:13

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Jeg har gået og luret på de her nye svejseværk der har gassen liggende i tråden, er der nogen der har nogle erfaringer med dem til at lave pladearbejde med? De er godt nok ikke på så mange amp. i det, men det skulle jo heller ikke være nødvendigt for at svejse lidt bil.B-]

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Jeg har sådan et .. det fungere ganske fint, jeg er ikke expert i den slags, heller ikke svejsning men jeg har ikke haft de store problemer. Jeg har også haft svejset lidt rør og andre ting med lidt mere gods i end karroseriplade og der klare den også en hel del.
Så jeg vil da gerne anbefale den type værk. :-)

Senior Medlem

Hvad koster sådan en svejseværk??

Medlem

hej jeg har prøvet sådan en harald nyborg svejser og den kan kun anbefales til tynd plade og til nogle som ikke vil have svejser i lang tid jeg har selv en migatronic med delt kabinet som jeg gav 2500 for og det ka også bruges hvis man skal lave nogle beslag i 10-12mm det ka den anden ikkeså godt jeg ved ikke helt hvad tråd koster men det koster kun 250 for en flaske gas så det kommer nok an på hvor meget du skal svejse

Tak skal i ha, Så tror jeg sq jeg hopper på sådan et:-D

Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Min far har både et større Migatronic, og sådan et lille gasløst værk fra HN. Det lille værk bruger han hvis noget i haven skal klattes sammen, eller det i hele taget er svært at komme til med det store Migatronic, og vores fælles elektrode værk ikke er velegnet (f.eks. ved tyndt gods).
Selv har jeg et middelstørrelse Cebora, og har i øvrigt svejst en del med en kammerats store todelte ESAB, og en andens rimeligt store Loke.

Min vurdering af de gasløse værker: duer IKKE til karrosseriplade. Problemet er at der ikke er ret meget materiale i tråden, da den er hul for at indeholde pulveret der bliver til gas ved afbrænding. Så du brænder meget nemmere hul, inden du får fyldt materiale i - i modsætning til et normalt MIG værk med massiv tråd.
Derudover bliver svejsningen noget nemmere sådan lidt "klatagtig" - det er ikke så nemt at svejse med som et bare nogenlunde ordentligt MIG værk.
Derudover så kan de ikke holde til at svejse i lang tid af gangen - de bliver simpelthen for varme og slår fra - så står man der og venter mens det køler af.

Hvis jeg var dig, så ville jeg se mig om efter et brugt MIG værk i Den Blå Avis - noget til 1000 kr. kan godt findes. Bare kom op på to faser, så plejer det at være rimeligt ok, og til at styre at svejse med.
Mit Cebora er f.eks. ikke noget vidunder - har ikke så mange lækre ting som f.eks. min fars Migatronic. Mit har f.eks. en lidt kort slange, da det er med rent mekanisk ventil til gassen, i modsætning til Migatronic'et med magnetventil. Det har ikke step-svejsning, og en anden mindre justeringsmulighed mangler også - men det svejser tilgengæld ganske nydeligt og roligt - og er til at styre.

Det er de gasløse værker ikke altid.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Hej

Hmm kender ikke til de gas-løse værker, men vil klart vælge en rigtig MAG svejse maskine, på en 180-200amp, sårn en kan både klare tynd plade, og tykkere hvis det skulle være optil 10-12mm.

Til tyndplade er 8mm tråd at fortrække, og disse maskiner på 180-200amp,
fåes for det meste med denne tykkelse.

Gassen som bruges er for det meste en blandings gas, Argon 80% CO2 20%

Jeg mener godt man kan få en ordentlig maskine for omkring 2000-3000 kr,
i den blå...

Men man skal være klar over at der måske skal bruges reservedele, så vælg et kendt mærke,Migatronic, Esab, Kemppi..

Hilsen Martin R

Er tråden til de gasfrie værker ikke MEGET dyrere end normalr tråd + gaz. mener at jeg en gang undersøgte at alm. tråd og gaz er billigere end gasfri tråd..

Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Naaah... det er sgu' ikke så voldsomt igen. Pris-forskellen i procent er måske høj, men kroner-øre-mæssigt er det ikke voldsomt (skal forstås som at 4 kr. for noget der på en anden måde kan opnås for 1 kr. er jo ret voldsomt procentmæssigt hvor det er 300% mere - men 3 kr. er til at overskue).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Jeg mener nu også at tråden til de der gas-løse anlæg er SVINE-dyr...

I øvrigt kan jeg lige kloge lidt om de to gastyper (da jeg selv lige har købt nyt svejseanlæg (Cebora 190 så vidt jeg husker) og samtidig fik en udførlig forklaring på gastyperne...:

Rent CO2 er meget billigere (koster kun ca. 1/3 af blandgassen), men blandgassen (82%Argon og 18% CO2) giver lidt pænere (og fladere) svejsesøm...
I øvrigt stjæler CO2en varme, hvilket vil sige at man med samme svejseanlæg kan svejse tykkere plade med blandgas end med CO2...
:-):-):-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time