Hej!
Jeg har en xr3i Escort fra 1983. Problemet med den er at den tager for lidt omdrejninger. I følge Ford skulle den yde 105 hk standart ved 6000 omdr. Hvilket vil sige at den skulle kunne tage omkring 6100 omdr.
Da jeg købte den for 2 år siden kunne den tage 4900 omdr. pga slidt knast. Så fik jeg lavet topstykket og den fik hele omgangen:
Slebet ventiler
planet top
monteret skarp knast fra Kent
tandrem
nye tændrør
nyt benzinfilter
ny olie og kølevæske
osv.
Herefter kunne den tage 5500 omdr. Og det er nu et år siden topstykket blev renoveret.
2. juledag (2003) gik toppakningen, det viste sig den var "slået" mellem de 2 miderste cylindre. Forinden havde der været lidt bøvl med termostanen så den ikke åbnede (den blev skiftet kort før jul).
Jeg har nu skiftet toppakningen og kørt 14 dage med den.
MEN: den ryger en del (hvidt) både når den er kold og varm, og mest når den står i tomgang mens den er varm. Og nu kan den tage 5100 omdr.
Den laver også lidt mayonaise ved oliepåfyldningsproppen og oliepinden, men ikke i selve motoren. Den bruger hverken olie eller vand.
Motoren har gået 140.000km
Hvad er der galt?
Jeg har en kammeret der har en model magen til, også samme årgang. Han ofrer ABSOLUT INGEN TING på den. Den kører på 15w/40 olie hvor jeg kører på 5w/40. Den spilder olie og ligner et lig i forhold til min. Men hans trækker uden problmer over 6000 omdr og trækker mærkbart bedre end min.
Nogen gode råd? Det skulle ikke passe at et gammel lig trækker som en ny, mens min som bliver passet og plejet i hoved og røv ikke kan trække skid!
Jeg har spurgt alle som jeg mente kunne svare mig, men indtil videre ingen kloge svar.
Optil de 5100 omdr. som den kan tage, trækker den fint nok, men herefter er der ikke mere.
Der er ingen begrænser i, og jeg kører også med K&N filter (er blevet renset) samt 2" Simons udstødning.
Jeg er frustreret
Opdatering 28-2-04:
Her på det seneste er den begyndt så småt at bruge vand og olie igen. Jeg skal ca. hælde en halv liter olie på om ugen og jeg kører små 500 km om ugen. Af vand bruger den ca. 0,2 L om ugen.
Den ryger en del når den bliver startet når den er kold, og den ryger hvidt. Det fortsætter den med de første 5 km. man kører, så kan jeg ikke se nogen røg mere. Men hvis jeg fx. skal holde for rødt så kan jeg se at den ryger igen - også selvom den er driftsvarm.
Man er så smår også begyndt at kunne høre at den banke i knasten - selvom den kun har gået 10-15.000 km.
Så lige nu går jeg og overvejer hvad jeg skal gøre. Som jeg ser det har jeg følgende muligheder:
1) Finde en brugt motor og ligge den i.
2) Hovedrenovere den motor jeg har nu komplet.
3) Sælge bilen nu, inden det bliver værre og så finde noget andet.
Min økonomi er sq ikke alt for god, så jeg ved ikke lige hvad jeg eller skulle finde at køre i, og selve karrosriet er som nyt, så jeg er sq ikke meget for at sælge den.
Og jeg skal også hen og give den hjullejer hele vejen rundt samt 2 bærearme.
