Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 12:57

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Jeg er fra norge og håper alle sammen forstår meg. Skal snart sette i gang med et prosjekt. En Pug 205 GTI skal turbolades. Har funnet et kit hos www.GIKturbo.se Har ingen erfaring, men må jo begynne et sted;) Jeg forstår hvordan en turbo fungerer og alt dette, men når det er snakk om motor styring er jeg blank. Trenger jeg ny motorstyring eller holder det gammle? Hva er en map-sensor og hva er mf2? Så mange spørsmål å så få svar;) Lærer masse og koser meg:D

På forhånd takk for eventuelle svar:)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
en map sensor føler hvor meget luft din motor suger eller trykker ind i bilen altså + eller - tryk. MF2 er et tilskuds system som kan give din bil mere benzin igennem en eller flere ekstra dyser, efter hvor maget lade tryk eller omdr.

Titel: motorstyring
Hej

Jeg vil helt sikkert anbefale at du får lavet en programérbar styreboks. Jeg har selv kørt med et mf2 tilskudssystem. Det er også ok til de penge, men det kører lidt ujævnt da den kun kan måle og give benzin til hver 400 omdrejninger, altså kommer der nogle hak i motoren, især oppe i de høje omdrejninger. Problemet med de programérbare styrebokse er selvfølgelig at de er lidt dyre, men jeg kan varmt anbefale dem da det får det hele til at køre helt vildt godt og jævnt, og så kan de jo også alle de små finesser som antilag og en slags "launch control". Herlige sager...

Titel:
Hej bmwmanden

Jeg har også overvejet mf2 og mapsensor ligesom mange andre har - men fungerer det virkeligt så dårligt at det ligefrem er ubehageligt at køre med? F.eks. ligesom at accelerere i en bil der med små mellemrum ikke tænder på en cylinder?

I så fald vil jeg blot irritere mig hver gang jeg kører bilen op i fart og nok istedet drømme om en programmérbar stryreboks - lige et spørgsmål angående det sidste: Hvordan forbinder man i det hele taget styreboksen til bilen? Multistikkene fra den eksisterende styreboks passer vel ikke over?

venlig hilsen
thomas

Titel:
Mester Medlem

Att bmvmanden.Mf2 kører ujævnt??? check lige turbomotor.dk og se T23 med turbo og mf2.Tror ikke du kan lave bedre momentkurve med programerebar.Ang antilag jaaaa hvad skal jeg sige det koster ca. 10 kr at lave,har ikke brug for programer for at lave det.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
hvad med at finde sprøjt og tænding fra en 405 T16 eller en 406 turbo ??

En anden mulighed var at bygge sprøjt/tænding på fra en Saab9000 Turbo eller en Vectra/Calibra Turbo da de ligesom 205 GTI kø´rer med Bosch sprøjt.

Jeg har selv bygget sprøjt fra en SAAB 9000 TURBO på en Vectra 2.0i for nogle år tilbage og det virkede perfekt !!!! det enneste der krævede lidt hokus pokus var at tilpasse strømfordeler. Med sådan en opsætning kan du roligt lade op til 1 bar.

Held og lykke

SLOW EYES WILL KILL YOU

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland
thomas h skrev:
Hej bmwmanden

Jeg har også overvejet mf2 og mapsensor ligesom mange andre har - men fungerer det virkeligt så dårligt at det ligefrem er ubehageligt at køre med? F.eks. ligesom at accelerere i en bil der med små mellemrum ikke tænder på en cylinder?

I så fald vil jeg blot irritere mig hver gang jeg kører bilen op i fart og nok istedet drømme om en programmérbar stryreboks - lige et spørgsmål angående det sidste: Hvordan forbinder man i det hele taget styreboksen til bilen? Multistikkene fra den eksisterende styreboks passer vel ikke over?

venlig hilsen
thomas

Hvad med at købe Megasquirt det koster ikke meget mere end mf2
og kan meger mere.

MVH Bruno

Titel: Styring
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Att: Thomas

Hej

Jeg kørte selv med mf2 systemet på en E30 325 motor med t3 turbo. Det kørte også udmærket når man kørte stille og roligt og til dels ok når den skal ha lidt peber, men jeg har op til flere gange været ude for at bilen går ud i de høje omdrejninger hvor den får svært ved at følge med. Med hensyn til den programérbare styre boks, så kan man oftest få færdiglavde bokse, det er dog mest til japanske biler som supra, skyline etc. men ellers så kan en prof bygge boksen så den passer til lige præcis dit ledningsnet. Flemming Jensen er en af dem der har godt styr på det. Han laver trods alt bokse til DTC og supercup, men han ved også hvad han skal tage for det :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland
Megasquirt koster ikke mere end 1900 for selve printet og softwer og så skal du ud og have fat i nogle sensore, en kasse til printet og lidt forskelligt. jeg har bestilt det og skal selv installere det og jeg er ikke mekaniker. men prøv og snakke med HenrikGM her fra forumet han ved meget mere om det og det er også ham der sælger det.

MVH Bruno

Titel:
Mester Medlem

Att bmw manden.Hvis den ikke kan følge med er det nok fordi dine dyser var for små måske.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time