Hej Morten
Først vil jeg lige sige, at en ok forureningstest hos SB intet har med Lambdasonden at gøre. De tester kun i tomgang og der kompenserer den fint, selvom sonden er defekt. Den kan undvære flere sensorer før den fejler og går i LOS (hvilket du forresten kan teste for, ved at dreje nøglen til II og lytte efter benzinpumpen. Hvis den ikke stopper efter ca. 2 sek, så er den gået i LOS - Limited Operation Strategy - og det koster ihvertfald benz.).
Har du prøvet at udlæse fra diagnosesystemet ?
Det er en ret let opgave, der kan udføres med et gammelt viser-voltmeter.
Metoden er ret godt beskrevet i Haynes' værkstedsmanualer, der kan lånes på biblioteket.
Hvordan står din kølevandstemp-måler ? Hvis den ikke vandrer op midt på skalaen, er enten din termostat eller din føler defekt og så kører den på varm-up hele tiden med forhøjet forbrug til følge. Det er begge ret almindelige fejl på MK1 mondeoen.
Ellers er der jo den mulighed, at dine tændkabler eller tændrør ikke er for gode - det vil så bare give dig en MEGET urolig motorgang og det nævner du jo ikke noget om.
Prøv også at hive stikket af MAF'en - hvis den ikke begynder at tøve voldsomt ved acceleration, så kan fejlen ligge her.
Bemærk:
Du skal udlæse diag inden du begynder at hive stik af, da disse nye fejl ellers vil udlæses. Jeg mener den sidste fejl bliver udlæst først.
Happy hunting.
/Nolan
|