Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 17:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
@ HenrikGM: Pånær det der "ionsensing ignitionsystem" læste jeg i dit svar egentlig ikke andet end éen MS pr cylinder......
Det der med at bremse skal jeg nok selv finde ud af..... :wink: .
Forøvrigt har jeg i en tidligere tråd spurgt (ikke dig!) til de der k-følere i Lasse´s sierra, men jeg fik ikke noget svar, men måske du kan hjælpe med et par links???
Og hvis du alligevel sætter anden turbo og styring i "slæden", hvad skal vi så med CAN-bus kompatibilitet???
Jeg har da endnu ikke hørt nogen herinde snakke om elektronisk styret til- og frakobling af generatoren, eller hurtigere tider pga 5 Kg vægt sparet væk i ledningsnettet....

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

@ Havneren: Folk vil dreje af svinghjulet for at få motoren hurtigere op i omdrejninger, med de goder som folk mener dét har.
Jeg har et link (et eller andet sted......) hvor der er regnet på effekten af svinghjulsafdrejning. Manden kommer faktisk frem til, at de forbedrede tider er praktisk anvendelige.
Jeg tror nok at det var ham her: http://www.billzilla.org/carindex.htm men er ikke sikker. Folk må endelig chekke linket, der står rigtig meget, på trods af at han er toyota-fan :D .

Titel:
Mester Medlem

der er to ting (mindst) omkring det med lettet svinghjul man skal tænke over mere end en gang. for det første. det giver ingen størrer ydelse! for det andet det svinghjul der passer til(i vægt) en disiplin/sportsgren er ikke det svinghjul ( i vægt) der passer til alt andet! ang. det med 70kpa. ved 5500rpm som HAVNEREN skriver om så er det MEGET sjældent at det ser sådan ud! det vil efter min erfaring langt oftere være omkring 90-100KPA. man kører ved jævn hastighed i højt gear, selv ved et forholdsvis let pedaltryk! egentlig mærkeligt ikke sandt? her skriver jeg ud fra egne praktiske erfaringer, med en turbobil med et stort dimensioneret turbo/rørsystem. MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Mener du hermed, at det IKKE er en fordel at få motoren op i omdrejninger så hurtigt som muligt?????

Titel:
Mester Medlem

min erfaring MHT. dragrace med rene gadebiler med turbomotor er at tungt svinghjul er bedst! MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:

Alternativet er jo direkte at brænde bensin af i manifolden og sådan set drive turboen som en jetmotor.(ala rallybilers antilag)

Vil det ikke nedsætte turboens levetid, pga. den meget højere temperatur i udstødningsgassen?

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Næppe, det er jo ikke noget man gør i ret lang tid af gangen.
Det handler jo bare om at give turboen et venligt, men bestemt, spark i røven.
Men naturligvis kan alt jo ødelægges, og som éen herinde har skrevet, kan selv en Tatra missiltruck kværnes til skrot på få minutter, hvis det er dét, man vil.

Titel:
Moderator

Transitfar skrev:
@ HenrikGM: Pånær det der "ionsensing ignitionsystem" læste jeg i dit svar egentlig ikke andet end éen MS pr cylinder......
Det der med at bremse skal jeg nok selv finde ud af..... :wink: .
Forøvrigt har jeg i en tidligere tråd spurgt (ikke dig!) til de der k-følere i Lasse´s sierra, men jeg fik ikke noget svar, men måske du kan hjælpe med et par links???
Og hvis du alligevel sætter anden turbo og styring i "slæden", hvad skal vi så med CAN-bus kompatibilitet???
Jeg har da endnu ikke hørt nogen herinde snakke om elektronisk styret til- og frakobling af generatoren, eller hurtigere tider pga 5 Kg vægt sparet væk i ledningsnettet....

hrmm.....der er nu en verden til forskel mellem førnævnte system og en ms/cyl.
Can-bus skal du feks bruge hvis du skulle finde på at montere det på biler med elektroniskt styret gearkasse, elektroniskt dit og dat.
UMS kommer med den feature, hvis nogen skulle finde ud af at bruge det ;-)
Nu er det jo nok de færreste herinde der smækker et hjemmebygget turbokit på en bil med can-bus styret gearkasse osv........ :wink:

K-thermokoblere er en smart lille sag. Jeg har en lille prototype liggende på bordet der kan måle 0-1100 grader celcius(det kan den ihvertfald i teorien!), incl display und alles, men det er sgu lidt svært at kalibrere det så man er sikker;-)
Jeg har ikke lige et link her og nu.

Titel:
Moderator

Transitfar skrev:
Næppe, det er jo ikke noget man gør i ret lang tid af gangen.
Det handler jo bare om at give turboen et venligt, men bestemt, spark i røven.
Men naturligvis kan alt jo ødelægges, og som éen herinde har skrevet, kan selv en Tatra missiltruck kværnes til skrot på få minutter, hvis det er dét, man vil.

Det er set at det kan lægge bladene i turbinen ned, og det er bestemt ikke noget der holder i længden.
Læste på en svensk side at man havde registreret udstødningsgastemperaturer over 1300 grader når antilag er i funktion, og det er mindst 400 grader over hvad selv meget hårdt pressede motorer kan levere sikkert.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Havneren skrev:
Hvorfor vil du dreje af svinghjulet? Det fjerner jo noget af enertien i motoren + at det jo som sådan faktisk ikke giver nogle HK af betydning.

v/h christian
Fordelen er at man ikke behøver at bruge motorens energi til at accelrere en unødvendig masse op i racing sammenhæng, dvs. på bane med en masse sving.
Det burde også nedsætte slidet på gearkassen da motoren hurtigere vil falde i omdrejninger, og dermed vil passe til næste gear.

Til henrik prøv at køre en VOLVO 740 turbo med en B230 motor, og mærk forskellen mellem din og ca 3 kg ekstra på svinghjulet, der er en verden til forskel når motoern ikke er under tryk. :shock:

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time