Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 13:00

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 23 dec 2003, 15:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 931
Geografisk sted: Vestsjælland
Er det noget der er særligt smart at gøre, har hørt at man ikke skal gøre det på turbo biler, men kan det passe???


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2003, 16:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Indlæg: 533
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Turbobiler er jo genrelt "momentbiler" derfor vil det ikek have nogen nævneværdig effekt at lette svinghjulet på en Escort RST, da momentet laves af turboen.

Jakob TH.

PS: Hvad med den vandbeholder, skulle du have den eller hvad?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 dec 2003, 14:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
lidt sjovt at holdningen er den at der generelt ikke skal laves andet end turbo på en motor og så klarer den alt derfra...
det er nu altså sådan at stortset ALT der bruget til traditionel tun også har effekt på en turbo motor... dvs. lettet svinghjul, skarpere knaster, justerbare knast hjul, højere kompression (dog kan de færreste motorer holde til for høj kompression kombineret med turbo tryk, men hvis de ku ville der være stor effekt at hente på denne konto.) afbalanceret alt i motoren i forhold til hinanden... svinghjul, kobling, trykfod og krumtap, stempler og plejlstænger. portet top er også ganske fint og gerne i forhold til plenumkammeret og udstødningsmanifoldet, da disse ikke altid har hullerne lige ud for hinanden og disse kanter sidder som propper i systemet. det har altsammen noget at sige. dog ikke så meget at sige som på en sugemotor.

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 dec 2003, 15:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
[quote=" portet top er også ganske fint og gerne i forhold til plenumkammeret og udstødningsmanifoldet, da disse ikke altid har hullerne lige ud for hinanden og disse kanter sidder som propper i systemet. det har altsammen noget at sige. dog ikke så meget at sige som på en sugemotor.[/quote]

Hvis du bare laver hullerne lige ud for hinanden risikere du da at miste en masse moment i bunden, ikke smart.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 dec 2003, 15:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
ok, men den vil jeg nu gerne ha en forklaring på... kan ikke lige se det logiske i at man sku miste noget ved at optimere flowet henholdsvis ind og ud af topstykket. :?:
manglede at skrive at større ventiler også er en fin ide når man alligevel har skindet fremme :idea:

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2003, 10:07 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Det er en længere forklaring, så det må du selv læse dig til.

Men det er jo lidt det samme som en skarpknast med højere løft, der mister du jo også i bunden.


Senest rettet af 2fat2fly 25 dec 2003, 12:16, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2003, 10:15 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Såvidt jeg har forstået det er det en kombination af flow og hastighed.
Dvs små kanaler lille flow stor hastighed god fyldning af cylinderen ved lave omdrejninger, løber tør for luft ved høje omdrejninger.
Store kanaler stort flow lille hastighed dårlig fyldning af cylinderen ved lave omdrejninger, stor hastighed ved højere omdrejninger bedre fyldning.

Meget forenklet!

Så det kommer helt an på hviken motor man vil have.

Til
en motor der bruges til race høj effekt = store kanaler.

Til en normal bil der skal kunne køre i normal trafik mindre kanaler bedre bundtræk men lavere spidseffekt.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Senest rettet af Morten VJ 25 dec 2003, 16:24, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2003, 12:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Jep lyder rigtigt.

Så derfor hjælper det ikke at lave en motor hvor den trækker fra 5000-8000omd hvis den splitter ved 6500omd eller turboen er for lille til så mange omd og hvis du så vælger en mega turbo så kan bile ikke trække sig selv under 5000 og når den så når de 5000 så eksplodere den mærmest.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2003, 13:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
hov hov din snyder lyhning... jeg snakker om en motor der skal være ultrapumpet og om det har effeket at lave de forskellige ting. det har det, men naturligvis er det et spørgsmål om valg og hvad motoren skal bruges til. når man vælger som dit eget eks en anden knast så vælger men at flytte noget fra et område af omdrejningerne til at andet område. og det skal resten af motoren også passes til efter.

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2003, 17:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Yugo Turbo skrev:
hov hov din snyder lyhning... jeg snakker om en motor der skal være ultrapumpet og om det har effeket at lave de forskellige ting. det har det, men naturligvis er det et spørgsmål om valg og hvad motoren skal bruges til. når man vælger som dit eget eks en anden knast så vælger men at flytte noget fra et område af omdrejningerne til at andet område. og det skal resten af motoren også passes til efter.


Ja nemlig det er det man opnår ved at ændre en motor man flytter momentet opad i omdrejnings området, med mindre man forøger slagvolumen uden at ændre på noget andet.

Men for at komme tilbage til spørgs målet lettet svinghjul på en turbomotor

Jo det burde give mest i det område hvor der ikke er tryk på motoren da den hurtigere vil tage omdrejninger og der med aktivere turboen hurtigere.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team