Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 09:25

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Hvornår er det bedst at skifte gear?, hvis man vil hurtigst fra start -skal der skiftes ved max o/min eller max drejningsmoment -der er nemlig lidt forskellige opgivelser på disse to størrelser på min bil!.

Audi Quattro Turbo 2,2l, ladetryk justerbart til 1,5 bar, vand/methanol indpsptr. ca. 230 HK ved maks ladetryk!.

Standart er opgivelserne: 165 HK/5500 o/min og 240 NM /3000 o/min.

Grunden til at jeg spør' er at jeg vil købe et shift light, for at være sikker på at skifte på det rigtige tidspunkt!. Der skal købes nogle chips der sætter punktet for hvornår der skal siftes gear og de købes i forskellige intervaller fx fra 4000 -4800 o/min osv.

-er der en der gider at svare på det? :?:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
umiddelbart ville man tro max moment, men det tager jo også tid at skifte gear, så jeg vil sige max omdrejninger... iøvrigt, synes jeg at dit ladetryk kontra din effekt giver lidt eftertanke om at du har problemer med din motor. 2,2 liters motor med max 1,5 bars tryk, burde levere noget mere. jeg kører med en 1,4 liters motor der ikke er stillet helt perfekt endnu, men jeg har ca 150 hk ved 0,9 bars tryk. så med den store motor og det tryk burde du ved hurtig hovedregning ha 300+ hk. måske du skal ha kigget lidt på tænding. ved du om dit topstykke kan flowe det tryk?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
en anden lille ting kan være at turboen ikke kan levere ordentligt med luft oppe i omdrejningerne... F.eks. er det typisk, at selvom en lille turbo som min T3 kan presses op lade en hel del, så flader kræfterne ud efter 5-6000 omdrejninger. Den kan godt levere et højt tryk, men taber pusten fordi den måske er for lille.... Det er jo heller ikke altid max-tryk er det der giver flest kræfter...Er ikke sikker i min sag, men mener jeg har læst mig til set andetsteds... Ret mig gerne hvis jeg tager fejl... Er ellers enig yugo, den burde levere mere ved 1,5 bar...
Daniel.

Hej Mr. Yugo

Det skal lige siges at jeg ikke har fået den rullet, men HK er et estimat fra en svensk kontakt -der har samme opsætning...

Du har ret i at ved simpel hoved regning med at effekten stiger proportionalt med ladereykket, 10% pr. 0,1 bar, så burde den have flere HK!. Der er desværre bare flere punkter på min motor der begrænser effekten, for det første er ladeluftkøleren ikke ret stor -her er der mange HK gået tabt, så det er et sted jeg skal have udbygget -men jeg har kommet noget af vejen med vand/methanol indspr. -det har hjulpet helt enormt!.
Da bilen er af ældre dato, faktisk fra '88, ja, så er det et Bosch K-jettronic indsprøjtningssytem -og den vakse vil jo med det samme se at her er tale om et "mekanisk" benzin system og her er indsugningen -en stor begrænsning, da den skal igennem en meget effekt slugende mekanisk luftmængdemåler og videre igennem en masse rørføring før den kommer til turboen, alt i alt en "stor" flaskehals!.
- Normalt behøver man ikke at køre med særligt højt ladetryk på en lille motor i forhold til en stor for at få samme effekt -så man kan ikke helt sammenligne vores motorer.
Men jeg har et projekt der hedder flowet topstykke, ny justerbar motorstyring, ny hybridturbo med andet andet compressor trim, og en større intercooler, så tror jeg at den er på rette vej mod de 300+ HK

- tak for svaret forresten!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Jeg ville mene at før man skal kunne svare præcist på dette spørgsmål, så skal man have en effektmåling printet ud.
På en turbobil, skal man jo hovedsagligt køre på momentet. Dvs at man skal vide hvor ens max moment ligger. For så at få fulde udbytte af det, skal man jo gerne køre lidt op over dette punkt, for at man ved gearskift lander lige under max moment.

Men der hører jo flere ting med til dette: For momentet er afgørende for accelerationen og hestekræfterne for topfarten. Det betyder jo at i takt med at man accelererer vil hestene få mere og mere betydning.

I praksis, vil jeg bare køre den op til det punkt, hvor man ved at hvis den tager 50 omdr. mere så fader den, og så skifte der.

Jakob TH.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Enig.
Ikke alt kan afgøres teoretisk (som fx et bilsyn :lol: ), ofte er tingene altså bare lige ud af landevejen......
Kør dog efter fornemmeren, men naturligvis med et øje på urene..

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På føresædet
Hmmm læste i mit Hotrod blad hvor det spørgsmål var besvaret.. og har jeg selvfølge ikke bladet lige ved mig... nå men det jeg kan huske, er at man skal vide hvor ens max moment ligger. Og man trækker så cirka 500 RPM over dette, før man skifter gear!!, dette skulle bevirke at omdrejningerne ryger ned lige under max Moment, så motoren stadig kan trække en op i fart.
Og dette skulle være ret generelt for både suge og tryk motorere. Resten må man føle sig frem til.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Fyn
RoadRunner skrev:
Hmmm læste i mit Hotrod blad hvor det spørgsmål var besvaret.. og har jeg selvfølge ikke bladet lige ved mig... nå men det jeg kan huske, er at man skal vide hvor ens max moment ligger. Og man trækker så cirka 500 RPM over dette, før man skifter gear!!, dette skulle bevirke at omdrejningerne ryger ned lige under max Moment, så motoren stadig kan trække en op i fart.
Og dette skulle være ret generelt for både suge og tryk motorere. Resten må man føle sig frem til.

Min Sierra dohc'er har max moment. 171 Nm. ved 2500 omdr/min. og max effekt ved cirka 5500 omdr/min.
Dvs. at jeg skulle kunne få mest acceleration ved at skifte ved 3000 omdr/min! nej vel?
Jens :) RS500 - - - Sierra GT

Titel:
JensRS500 skrev:
RoadRunner skrev:

Min Sierra dohc'er har max moment. 171 Nm. ved 2500 omdr/min. og max effekt ved cirka 5500 omdr/min.
Dvs. at jeg skulle kunne få mest acceleration ved at skifte ved 3000 omdr/min! nej vel?
Jens :) RS500 - - - Sierra GT

Så huske jeg forkert!! :D *G* Havde heller ikke bladet ved mig!!!.. Må finde det frem ved lejlighed!! :oops:

Moderator

JAKE skrev:

Grunden til at jeg spør' er at jeg vil købe et shift light, for at være sikker på at skifte på det rigtige tidspunkt!. Der skal købes nogle chips der sætter punktet for hvornår der skal siftes gear og de købes i forskellige intervaller fx fra 4000 -4800 o/min osv.

-er der en der gider at svare på det? :?:

Nu er det ikke min mening at lave dette til en reklamekampagne, men hvorfor hulen er det dog du vælger et shiftlight hvor du skal købe chips til(Lyder som et Autometer?) når du kan får trinløst justerbare shiftlights til en brøkdel af prisen??

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time