Havneren skrev:
Mht. afgiften er det en udbredt misforståelse at hvis man tuner over 20% skal man betale afgift af det. Folk (især Henrik GM) har meget sværet ved at forstå at det altså ikke hænger sådan sammen. Afgifts mæssigt må man tune standartmotoren lige så todset man vil, NÅR man blot holder sig til de originale anlat ccm og det originalt topstykke. Jeg har f.eks. fået mit erklæret som "ingen afgiftmæssig koncekvens. "I de fleste tilfælde", den holder nok ikke. Problemet ligger i at SBI kan kræve større bremser f.eks. hvis du skal over 20%. Disse bremser vil man med STOR sandsynelighed skulle betale afgift af!
Den med cossi´en... Ja selvfølgelig. Problemet ligger jo bare i at synsassistenterne ikke aner hvor hurtig sådan en er. De kan ikke på vildkår vurderer om den har 220hk eller (220*1,2+lidt) 270hk... Desuden han de intet bevise. Så derfor ville den med stor sandsynelighed blive synet, men det bliver det ikke mere lovligt af. Havde den efter den var skruet op kun 264hk ville det jo være lovligt.
v/h christian
v/h christian
Nej det er ikke en misforståelse, du kan selv gå ind på T&S hjemmeside dere r nogen afgørelser at gå efter. Som hovedregl kan du tune som du vil, men du må ikke ombygge din motor, d.v.s at alle større stumper skal være de samme som org. Endvidre skal man passe på med at f.eks tage undervogn og bremser fra f.eks en Cossi og sætte over på en Alm sierra sætte turbo på og ellers være glad, dette betyder en ny afgift som var det en Cossi, og nej det er ikke noget jeg gætter mig til jeg har haft ringet rundt til SBI og T&S da jeg selv overvejede at tune min egen, mit råd er hold dig tilde 20 % det kræver ikke en ny godkendelse og bilen er lovlig, skal man have flere heste så må man købe en bil som har det og betale hvad det koster.
Ang. forsikring spurgte jeg hvad der vil ske hvis jeg var ligeglad med reglerne og bare tunede løs. Hvis jeg var ude i et uheld, og bilen skulle komme forbi SBI, ville de til at starte med betale men de ville efetr alt at dømme sende regningen vidre til mig. Derfor mener jeg at det folk de gør idag er dybt godnat, har men ikke penge til at betale for den ægte vare må man jo lade være.
Ang. det med f.eks en cossi, hvis du bliver stoppet af politiet og de mener at den ikke er lovlig ryger din bil til syn, den kommer nok også på rullefelt hvorefter du midster dine plader, sådan er det nu engang.